Shimano Curado M - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Curado M

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Curado M

    Tja!

    Jag är ordenligt nöjd med min Curado 201M, och undrar om det är någon mer som fiskar med dessa rullar?

    Jag använder min till lättare gäddfiske för hårdheten och jerkbaits upp till ~120g, men oftast så kastar jag mellan 50-70g.

    Fiskat med den i fyra månader nu, något/några pass i veckan på några timmar och jag är väldigt nöjd med den när jag nu fått inställt den rätt och antagligen även fiskat in den en del, för de va rätt tempramentsfull i början även när allt var korrekt inställt på rullen.

    Detta finns nu inte längre. Ställer bromsen på 2 belägg på och 3 på utsidan och sköter sen finjusterandet på utsidan.

    Shimano borde ha detta bromssystemet på alla sina rullar, för de funkar ju finfint när man väl får till det. Kan kasta hårt i rejäl motvind, Tja det är rent allmänt svårt få till skatbon såvida då jag inte klantar mig men det är ju inte rullens fel att jag kastar i ett träd eller stannar av mitt i utkastet, varför jag nu gjort de några gånger, blir ju ett mayor mayor skatbo med linklipp.

    Spolen är ju inte jättestor men den håller helt klart tillräckligt med lina, 0,40mm S8S gick de bara på 54m av, men kör nu med 0,30mm S8S och då får jag på någonstans 100+m och det räcker ju för det mesta fisket.


    ​​Jag har ju ägt även Tatula 200, och för mig så är det två helt olika klasser mellan dessa, Curadon känns mycket mer bearbetad och påkostad. Men det är min åsikt.
    ​​​​

    Är det någon annan som fiskar med dessa Curado M rullar?

    Fridens, JK

  • #2
    Har haft Curadon bla 201 till gädda & det är en jätte trevlig rulle, nog den bästa kastkanonen jag har haft till gädda.
    Körde bara några pass med den, men fick inte någon bra känsla för den som gäddrulle
    Den kändes liten & mer som en abborre rulle i handen.
    Med en mindre spole ryms det inte lika mkt lina, tömmer man halva spolen vid ett utkast vilket man nästan gör med Curadon då påverkas lin-intaget väldigt mkt & man behöver veva fortare i början.
    Har fiskat massor med både 200 stl & 300, personligen föredrar jag 300 stl till allt gäddfiske idag, dom tål betydligt mer stryk & rymmer mer lina, kastlängden är mer än tillräckligt även fast den inte är lika bra som på Curado 201

    Kommentera


    • #3
      Okej, var det den nya som kom nu i höstas eller K generationen?

      Jag vill ha så lätt utrustning som möjligt som ändå klarar av det jag ska göra med den. Har hanterat den medvetet hårt och det har den klarat av bra. Kör med den på ett kort och lätt spö och där passar den finfint vilket en 300 inte gör, iaf inte Tatulan. Spöt+Curado+lina+tafs väger lika mycket som Tatulan med enbart lina på och det märks definitivt. Den lilla storleken uppfattar jag som positivt, lätt få bra grepp om rullen.

      Att linintaget blir lite lidande med den lilla spolen kan jag hålla med om, men jag föredrar en lägre utväxling jämtemot en högre, för det mesta. Funderar på att ev gå ner någon storlek till i lindimension, kanske 0,26 eller något sådant. Spiderwire är väl relativt tjocka för sin uppgivna dimension tycker jag ha läst nånstans.. Blir väl J-Braid Grand näst kanske.

      Skulle vara kul om någon fiskat med både K och M modellerna, se om Silent drive och det andra nya verkligen gör någon skillnad i själva fiskeupplevelsen.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 500 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
      217 svar
      30 067 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg MathiasJK  
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 532 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      537 svar
      90 058 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Kimmen
      av Kimmen
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 571 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X