Egen service av en Daiwa Coastal TW 200HS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egen service av en Daiwa Coastal TW 200HS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Egen service av en Daiwa Coastal TW 200HS

    Hej.
    Efter några år av slit-och-släng mentalitet kring fiskeutrustning har jag nu tagit mitt förnuft till fånga och bestämt mig för att istället börja sköta om utrustningen.
    Delvis efter att ha läst alla trådar där JontaK föredömligt visar hur dum man är om man inte sköter sin rulle.
    Så, hur skall man börja?
    Jag har googlat lite och hittat en video som jag tycker visar ganska bra hur jag borde göra. Tror jag.

    Det vore bra om nån med lite erfarenhet kunde komma med lite vägledning om videon nedan är en "bra" guide, eller om det finns någon bättre som jag borde följa.
    https://www.youtube.com/watch?v=OYYnu78Tzxc

    Utöver det så behöver jag köpa något slags lagom startkit med rullolja, fett och drag grease?!? Även här tas tips emot tacksamt.
    Är det kanske något annat man bör eller måste ha, kanske bräkleen att tvätta med eller en fiberduk att torka med?

    Eftersom antalet rullar jag har öppnat innan är noll så tar jag ödmjukt emot alla råd jag kan få.

    //Niklas

  • #2
    Ursprungligen postat av Niklas_N
    Delvis efter att ha läst alla trådar där JontaK föredömligt visar hur dum man är om man inte sköter sin rulle.
    Tack.
    Antar jag...

    Ursprungligen postat av Niklas_N
    Så, hur skall man börja?
    Företrädesvis genom att studera sprängskissen NOGA samt läsa lite om den aktuella modellens eventuella problemområden samt viktiga smörjpunkter.

    Ursprungligen postat av Niklas_N
    Det vore bra om nån med lite erfarenhet kunde komma med lite vägledning om videon nedan är en "bra" guide, eller om det finns någon bättre som jag borde följa.
    https://www.youtube.com/watch?v=OYYnu78Tzxc
    Har sett den förut, förstår nästan inte syftet.
    Det han visar är lite torkande men inte mycket smörjande eller pekande på några viktiga punkter/detaljer.

    Ursprungligen postat av Niklas_N
    Utöver det så behöver jag köpa något slags lagom startkit med rullolja, fett och drag grease?!? Även här tas tips emot tacksamt.
    Är det kanske något annat man bör eller måste ha, kanske bräkleen att tvätta med eller en fiberduk att torka med?
    Här är ett bra paket med Cal's fett samt en olja som funkar fint till gäddrullar.
    Räcker länge om man sköter sina egna rullar.

    Click image for larger version

Name:	RostTatula01f.jpg
Views:	93
Size:	3,69 MB
ID:	2501600
    Här är exempelvis en viktig smörjpunkt hos Tatulan men det kräver ju en hel del skruvande för att komma åt.
    Det räcker inte med att lyfta huvuddrevet precis...

    Click image for larger version

Name:	TatulaHDsmord01a.jpg
Views:	96
Size:	1,75 MB
ID:	2501601
    Så här ser det ut när jag gått bananas med fettsprutan!
    Skämt åsido, det röda fettet ser ut att vara mer än det är men ja, Tatulor som ska gå i salt/bräckt smörjer jag mer än frikostigt.
    Så här ser INTE mina egna rullar ut inuti vill jag tillägga, don efter person.


    Kan lite senare göra en sån där pilhistoria som visar på vad som ska plockas bort och vad som är viktigt att smörja.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
    10 svar
    3 286 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Smolt
    av Smolt
     
    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
    44 svar
    10 137 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Alman
    av Alman
     
    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
    279 svar
    47 277 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Adam Huss  
    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
    535 svar
    89 089 visningar
    38 gillar
    Senaste inlägg Xerup
    av Xerup
     
    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
    108 svar
    11 363 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist  
    Arbetar...
    X