Gillar red label som allroundolja och om man som någon användare ovanför påpekade inte gillar att göra underhåll. Den håller länge. Inte riktigt fått kläm på ett bra användningsområde för yellow label men antar att det är handhavandefel. Kör jag finlir så tycker jag hedgehogs olja är dryg och bra (har inte testat några andra) utan att ha något likvärdigt att jämföra med. Finns bra plasttuber med långa nålar att beställa hem från aliexpress för billig peng, väldigt användbara, rekommenderas.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Favoritolja till kullager
Collapse
X
-
Favoriten är nog den som är närmast till hands då jag har en liten samling "standardoljor" hemma som jag vet fungerar.
Har tidigare skrapat på ytan den här tråden angående vad jag använder/rekommenderar.
Har sedan dess, och några år innan dess, inte använt Yellow Label alls då jag ser den som totalt överflödig.
Om jag skulle peka ut en enskild personlig favorit får det nog ändå bli Hedgehog Medium Light. Även om jag främst fiskar lätt och av vana använder Bantam eller Hedgehog Ultra Light i de lätta rullarna fungerar Medium där också.
Den har den stora fördelen mot Red Label att vara möjlig att applicera i kullager med sköldar på, den har inte tillräckligt hög viskositet för att märkbart sakta ner rullar vid normala betesvikter (det folk till 99% använder, även till abborrfiske) och den är trög och/eller sammansatt på ett vis som gör att den stannar bra i lagren.
Testade för många år sedan en uppsjö oljor; Red Label, Yellow Label, Bantam, Daiwas "kanylolja". Daiwas BFS-olja, ABU's olja, IOS, ZPi och säkert någon mer jag glömt i ett par olika rullar.
Eller, jag testade flera av de lätta japanska i Daiwa Presso och Pixy samt ett par lätta och några tyngre i ett par olika Ambassadeurer av Rocket-typ.
Märkte ingen större skillnad på prestandan då jag mätte kast, allt föll inom normal variation.
Originaloljorna fungerar utmärkt, allt användande utöver dem kräver (eller snarare bör kräva) ett särintresse.
Hade att göra med en person med industriell kunskap/utbildning i tribologi när vi skulle byta bussningar, lager och vissa kontaktytor på maskinen jag var kvalitetsansvarig för inom industrin, blev intressanta diskussioner om smörjning av fiskerullar.
Något i stil med "använd fordonsolja utan tillsatser som skadar kullager/plastdelar samt exempelvis bromsokfett" blev sensmoralen, vilket jag tog med en viss nypa salt.
Vad gör IOS, Glitch och Gold Works bättre än Hedgehog enligt dig?Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggHedgehogs oljor är coola, men om man ändå ska handla från Japan tycker jag det finns många bättre. Typ IOS Factory och Glitch (även om den sistnämnda är lite väl dyr). Gold Works olja är nog den absolut bästa jag stött på dock. Den ligger kvar, men är märkligt lättroterlig. Den ska vara gjord för bussningar, men tycker den funkar lika bra på många kullager (som inte är keramiska eller micro).
Vilka märkbara skillnader har du funnit mellan dem?
Har testat IOS men varken Glitch eller Gold Works, känner till dem men ser själv inte behovet.
IOS fett och olja avfärdade jag främst som mode för många år sedan, dels som ytterst nischade produkter för internets finaste spolsnurrare. Min ogrundade misstanke är att Glitch är samma sak, enligt det jag sett av dem.Senast ändrad av JontaK; 2025-12-19, 08:52.
- Gillar 3
Kommentera
-
Jag tycker att under pressade farter så brukar de oljorna minska lätet/friktionen i lagren bättre än andra. Märkte det inte för än någon pekade ut det. Lagren blir lixom inte lika ansträngda i kast och ger inte lika lätt ifrån sig det där brummande ljudet lager ibland kan ge ifrån sig under höga farter. Prestandamässigt upplever jag minimal skillnad, men intalar mig själv att den där överansträngningen i lagren faktiskt kan slita lagren snabbare och förmodligen bromsar kastet en smula. Gillar också att få bort missljud om jag kan, så det har med det att göra också.Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
Vad gör IOS, Glitch och Gold Works bättre än Hedgehog enligt dig?
Vilka märkbara skillnader har du funnit mellan dem?
Har testat IOS men varken Glitch eller Gold Works, känner till dem men ser själv inte behovet.
IOS fett och olja avfärdade jag främst som mode för många år sedan, dels som ytterst nischade produkter för internets finaste spolsnurrare. Min ogrundade misstanke är att Glitch är samma sak, enligt det jag sett av dem.
Däremot ska jag erkänna att jag sällan använder de oljorna. Det är bara till vissa rullar jag vill ha det så och det har mer att göra med att det är kul för mig att uppnå "optimal prestanda" än vad det har att göra med att det faktiskt gör extremt mycket skillnad. Jag tycker de allra flesta oljor duger och det spelar extremt lite roll till det mesta. Några rullar fiskar jag med knappt någon broms alls och då är det kul att experimentera.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar