2500C uppgraderingsprojekt (var "2500C - vilken broms?") - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2500C uppgraderingsprojekt (var "2500C - vilken broms?")

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 2500C uppgraderingsprojekt (var "2500C - vilken broms?")

Har en 1977 års 2500C som jag ska byta ut en hel del delar i, och det mesta har jag bestämt, men val av broms har jag än så länge lämnat därhän. Tänkte att den här tråden kanske skulle få ordning på torpet. Läser en hel del mostridiga uppgifter och har svårt att sålla i informationen.

"Byt bromsen bara i 2500 om det är en gammal rulle vi pratar om. Original suger ordentligt." Mankan G på Fiskesnack.
    "My preference is for a single XS (extra small) brake block, which provides enough control that casting will be highly effective, yet free enough to cast considerable distance if desired." Ashlin Fishing.
    "Original ABU 2-pin is sufficient with the OEM brake plate." Ashlin Fishing.
    "When you're ordering parts, get a few packs of the Avail extra small brake blocks. The centrifugal brake on this is money, and you only need one block. You can pretty much cast with zero thumb until you want your bait to drop." redmeansdistortion på Reddit.
    "The mag brake is nice but I don't find it necessary unless you're planning on wading streams. If the reel takes a dip your centrifugal brake isn't going to work right, while a mag is immune to this." redmeansdistortion på Reddit.

Som sagt, spridda skurar, och alla säger sanningen enligt dem själva. Alternativen verkar vara orginal med 2-pins, Avail med 4-pin, magnetbroms (vet ej vilka som finns utöver Avail 1540, som fungerar med deras spole).

Har jag missat någon? Vad föredrar folket här? Tanken är att kasta små, lätta beten från kanske 3–4 gram och upp till kring 10 gram.

Nu har jag inte en 2500, men väl en 1500. Jag har kvar orginalspolen och 2-pinnars broms. Lättat mellanhjul och dubbellagrad linförarskruv. Med rätt spö kastar jag 4-grams spinnare, men det är knepigare med små balsawobblers.

Kommentera

Eftersom jag startade tråden och den inte hunnit så långt än, så tänker jag göra den till någon form av följetong när det kommer till mitt jobb med att renovera rullen. Har precis beställt ett fång delar som nu befinner sig på väg hit från USA och Japan. Tänker att eftersom man får lite en smula kan jag ta och lista var jag hittat delar om någon annan känner sig hågad.

De andra inlägg och trådar om 2500C börjar bli lite till åren och många av de butiker som det hänvisas till existerar inte, eller har slutat hålla delar i lager.

Avvaktar med annan broms än original, huvuddrevsaxel samt huvuddrev och koppling. Det får bli en annan månad.

Mina beställningar:

Hedgehog Studio
      ABU Ultra Light Pilot Guide [ULPG_AMB] $6.93 Hedgehog Studio
      Stainless E-ring 2.4mm/6.0mm $0.77 Hedgehog Studio
      Spool Shaft Spring, part 10256 [SSS-10256] $2.31 Hedgehog Studio
      SHIMANO Genuine B-100 Oil (Bantam Oil) [OIL1] $3.85 Hedgehog Studio
      Haneda Craft Custom Handle (Stainless mirror power handle plate, right-handed shaft, retainer set, Cola knob) $68.53 Hedgehog Studio
      Shipping $33.00
      Order total $115.39
      Japan Tackle
      Avail ABU 2BB Super 5152 Cog Wheel [TU000710] $31.00 Japan Tackle
      Avail Aluminum Alloy 2BB Worm Shaft [WS-25C-2BB-S] $43.00 Japan Tackle
      Avail Carbon Cloth Drag Washer Kit F2 [DWASHER-CC-F2] $13.00 Japan Tackle
      Avail ESD Palming Plate, Chrome [TU002272] $31.00 Japan Tackle
      Avail Microcast Spool AMB2540R, Champagne Gold [TU000162] $66.00 Japan Tackle
      Avail Straight Star Drag, Gold Plated L [SD-AB-KSTL] $24.00 Japan Tackle
      Avail Ultra Light Level Winder Kit, 17-Line, Ch Gold [TU002112] $25.00 Japan Tackle
      Shipping $36.95
      Order total $269.95

Kommentera

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
        Nu har jag inte en 2500, men väl en 1500. Jag har kvar orginalspolen och 2-pinnars broms. Lättat mellanhjul och dubbellagrad linförarskruv. Med rätt spö kastar jag 4-grams spinnare, men det är knepigare med små balsawobblers.
        Uppskattar att du delar din erfarenhet med mig. Det är ju ett försiktigt ingrepp du gjort som verkar ha fallit väl ut. Har läst en hel del på forumet om trimning redan, och ser att de flesta hittar en lite avskalad balans som verkar fungera bra. Och har också insett att det finns inte ett sätt att utföra det på.

Eftersom jag har liten egen erfarenhet gick jag all in. Hade egentligen tänkt dela upp det hela i flera mindre etapper, men blev lite stressad när jag såg återförsäljare skriva att de kommer sluta sälja i EU, med hänvisning till den nya PPWR-lagen. Så bestämde mig för att skaffa allt jag kunde tänkas behöva. Nästan. Har lite till planerat, men plånboken måste återhämta sig.

Kommentera

Har som sagt ingen tidigare kunskap om Ambassadeur-rullar sedan tidigare, och inte heller av att mecka med rullar. Men insåg när jag öppnade rullen att någon i alla fall tagit sig tiden att sköta om den hyfsat. Det var ganska rent i rullen, även om det fanns olja lite överallt.

Såg också att två delar saknades (fjäder 10256, beställd, spårryttare 4490, beställd), att lamell 3902 var utbytt till kolfiber, samt att någon mer spårryttare var lite ovarsamt hanterad. Ska beställa en extra, och såg att Sportfiskeboden hade sådana för kaffepengar.

Såg också att klickhjulet (vet ej om det heter så på svenska) 10270 såg riktigt tråkigt ut. Så, här kommer en förfrågan till forumet: Om det finns någon med reservdel 10270 till övers, då skulle jag vara intresserad av att köpa det. Alternativt om någon känner till en säljare i EU som kan ha ett.

Har dammsugit internet och det finns att hitta för en liten penning på andra sidan Atlanten, men frakten blir lite väl saftig.
          Senast ändrad av Shifts; igår, 19:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          231 svar
          32 284 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gösalf