Ursprungligen postat av BeBest
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Knastrande ambassadeur c4 5601!!
Collapse
X
-
JA- Visst löste det sig bra... Det kostade en slant, men ser det som en ren investering!!
-
Tur att man inte bor i småland, Då hade jag nog blitt religiös på kuppen!!Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggMan blir ju nästan munter av att läsa din lovsång!
Grattis till god lösning på ett deprimerande problem!

Lämna en kommentar:
-
Man blir ju nästan munter av att läsa din lovsång!
Grattis till god lösning på ett deprimerande problem!
Lämna en kommentar:
-
Ut Pike Performence!!
TROR NI ATT UT PIKE PERFORMENCE HJÄLPTE MIG??Ursprungligen postat av poyboy Visa inläggLöste problemet!!
Passade på att beställa ett pike performence kit från UT.
Tror att det löser det mesta med mina problem.
Ifortsättningen kan man fiska i motvind oxå
!!
MVH//Richard
JA!! -Då tror ni helt rätt!!
Ulf, UT, tack för att du stog ut att lyssna på min felbeskrivning i telefon, du fick mig att köpa ett PP från dig som jag redan, efter 1,5 timmars fiske bara kan lovorda stoort!!

Har fått en helt ny rulle!! Går inte att jämföra..
Smidighet, allt bara flyyter fram när man kastar, vevar in!!
De e helt enkelt en investering jag ej ångrar!!
Ni som tvekar till att uppgradera er Ambassadeur, jag säger bara: Köp ett kit från UT, ni kommer inte ångra er!! (Smygreklam för UT??) Ähh, de bjuder jag på!!
Idag e jag en lycklig fiskare!!
Ja, jag fick en gädda oxå, i beckmörkret...
Nu ska det pimpas rullar!!
Tack alla ni som har kommit med goda råd och tips i detta forum!! TACK!!
MVH//Richard
Lämna en kommentar:
-
Mycke med det kemiskaUrsprungligen postat av UT Visa inläggInte alls på samma sätt och det finns en förklaring till det med som har att göra med plastens strukture och oljans uppbyggnad.
Lämna en kommentar:
-
Inte alls på samma sätt och det finns en förklaring till det med som har att göra med plastens strukture och oljans uppbyggnad.Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggSväller dom inte när oljan trycks in?
Lämna en kommentar:
-
Sväller dom inte när oljan trycks in?Ursprungligen postat av UT Visa inläggPlasten har en förmåga att suga i sig upp till 15% av sin volym med vatten, och när det händer börjar eländet svälla. Jag brukar tryckimpregnera plastdetaljerna i mina egna rullar med Yellow Label och då fungerar plasten i praktiken som oljebrons.

Lämna en kommentar:
-
Light-versionen:Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggVad rekomenderar du till bussningar? Och varför.
"Bussningar" är ett annat ord för glidlager, och i fiskerullar kan de se ut nästa hur som helst.
Det klassiska sättet att lagra en stålaxel och som använts sen Hedenhös är en bussning av massiv brons. Under 30-talet började sintrade bussningar som impregnerats med lämplig olja att användas och "det självsmörjande glidlagret" var uppfunnet. När lagret blir varmt svettas det ut olja och när det kallnar drar det tillbaka den. Sen dess har diverse plaster, keramer och olika kombinationer av dem kommit och alla lovar det mesta, men fiskerullens miljö är inte att leka med.
Dagens Ambisars bussningar är massiva puckar av någon (för mig) okänd mässingslegering. Den smörjs lämpligen med vanlig syntetisk motorolja. För den som vill smörja ofta är Rocket Fuel Red Label ett utmärkt alternativ, men då måste man dit med en liten droppe efter varje tur.
Äldre ambisar, 70talare och äldre, hade bussningar i oljebrons. Och utan att ha någon aning om granulatstorleken eller materialsammansättningen har jag provat att tryckimpregnera gamla ABU bussningar av oljebrons med Rocket Fuel Red Label, och de har blivit nära nog så bra som de jag på senare tid låtit tillverka av ett material med optimerade parametrar. Så var rädda om "di gamle", det går att få fantastisk fart på dem med. Men har man en gammal trotjänare med slitna och glappa bussningar går man bara på med lite tjockare olja. Rocket Fuel Liquid Grease eller syntetisk motorolja funkar och det är bara att prova sig fram. Är de för glappa har jag nya i riktigt material.
Plastbussningar är inte så kritiska men om de smörjs med Rocket Fuel Yellow Label eller Red Label blir det riktigt bra fart där med, och framförallt förhindrar man att vatten kommer in i glidbanan och ställer till det. Plasten har en förmåga att suga i sig upp till 15% av sin volym med vatten, och när det händer börjar eländet svälla. Jag brukar tryckimpregnera plastdetaljerna i mina egna rullar med Yellow Label och då fungerar plasten i praktiken som oljebrons.
Lämna en kommentar:
-
HahahaUrsprungligen postat av poyboy Visa inläggHaspel fiskar man med när man e barn........ då man inte kan annat
Bra sagt!
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggLåter otroligt men kolla kullagren i rullen troligtvis är de kapslade men de är det enda jag skulle kunna tänka mej ge upphov till nåt liknande.
Ett annat alternativ kan vara HASPEL
Haspel fiskar man med när man e barn........ då man inte kan annat
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|