Knastrande ambassadeur c4 5601!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knastrande ambassadeur c4 5601!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av poyboy Visa inlägg
    Har fått ett misstänkt haveri i min ambassadeur c4 5601. När jag vevar in betet så skårrar och knarrar det i rullen, samt att jag tycker den hackar lite grann.
    När jag frikopplar spolen så är den även trög nedåt!! Även med ordentligt släpp på mek.bromsen.

Kan någon hjälpa mig med en felsökning? Ska jag smörja in den på nytt, med olja och fett?

Har köpt den under hösten -06, och inte fiskat såå tungt och ofta med den..

Tacksam för svar..
    //Richard
    Låter otroligt men kolla kullagren i rullen troligtvis är de kapslade men de är det enda jag skulle kunna tänka mej ge upphov till nåt liknande.
    Ett annat alternativ kan vara HASPEL

Lämna en kommentar:

• Wreckbender
    replied
    Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Vad rekomenderar du till bussningar? Och varför.
    Olja alltså, men jag är helt övertygad om att UT är intelligentare än Herr 5000 så jag skrev inte det.

Lämna en kommentar:

• Ambassadeur5000
    replied
    Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Jag rekommenderar ett gott rött vin till.

Lämna en kommentar:

• Wreckbender
    replied
    Fråga till UT

Lämna en kommentar:

• Henk
    replied
    Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
    Passa dig för f_n så du inte hamnar i trimmarträsket. Det här är beroendeframkallande och kan bli väldigt kostsamt i längden.
    Tror det känns som en nödvändig investering , funderar på att skaffa en lättad spole till en min specialbyggda 6000c, vad går bara spolen på? allt annat har jag.

Lämna en kommentar:

• UT
    replied
    Ursprungligen postat av Henk Visa inlägg
    Har inte testat de lager som du säljer UT men jag upplevde att dessa lager var av bra kvalité och ökade helt klart prestandan mycket jämfört med orginallagren. Vid tillfälle får jag köpa lager mm av dig för att jämföra
    Passa dig för f_n så du inte hamnar i trimmarträsket. Det här är beroendeframkallande och kan bli väldigt kostsamt i längden.
    Senast ändrad av UT; 2007-09-08, 15:46.

Lämna en kommentar:

• Henk
    replied
    Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
    De lagren som säljs där är tvivelsförutan bättre än originallagren och kommer att ge en prestandaökning. Lagren mäter in i ABEC specifikationen som det refereras till, men ABEC säger ingenting om kulornas kvalitet, designen av banorna, det radiella spelet, kulramens design mm. Dessa är dock helt avgörande för verklig prestanda, livslängd, krav på underhåll osv. Den ende jag stött på som tänkt igenom hela sin tillämning och designat egna lager är förutom underteknad TG Development i England. TGs lager är överlägsna i surfcastingsammanhang och vi har ett väletablerat samarbete.

Förutom länken ovan finns det fler riktigt prisvärda keramhybrider som säljs på nätet; exvis VXB, Boca och Mikes Reel Repair, och alla har det gemensamt att de förbättrar en standardrulle väsentligt, men för att rullen skall fungera bra kräver de ett mycket frekvent underhåll iform av rengöring och smörjning, och smörjning skall då ske med en tunn olja.

I fallet oljor blandar många ihop ABUs Rocket Oil med TG's Rocket Fuel Yellow Label och en känd skröna är att det är samma sak (jag har själv varit med att sprida den :P). Det skall ha varit så, eller i alla fall påväg dit, en gång i tiden, men bolagen har inget med varann att göra längre. ABU's olja är en mycket tunn mineralolja med friktionssänkande tillsats, TG's oljor har optimerade viskositeter som inom arbetstemperatursområdet hos ett lager i en multirulle dämpar accelerationen de första fem varven för att undvika ryckbackslag, och sen blir oljan tunn som vatten utan att förgasas. Korrosionsskyddet är också överlägset. Men ABUs Rocket Oil är å andra sidan överlägset bättre än den vanliga rulloljan som i sin tur är bättre än 5-56, WD40 mfl "rostlösare" som ofta används.

Det viktigaste är ändå att ta hand om prylarna och ge dem den kärlek och omvårdnad de förtjänar.
    Har inte testat de lager som du säljer UT men jag upplevde att dessa lager var av bra kvalité och ökade helt klart prestandan mycket jämfört med orginallagren. Vid tillfälle får jag köpa lager mm av dig för att jämföra

Lämna en kommentar:

• poyboy
    replied
    Ut Pike Performence

Löste problemet!!
    Passade på att beställa ett pike performence kit från UT.
    Tror att det löser det mesta med mina problem.

Ifortsättningen kan man fiska i motvind oxå!!

MVH//Richard

Lämna en kommentar:

• UT
    replied
    Ursprungligen postat av poyboy Visa inlägg
    Kan jag använda dessa kullager eller är det helt fel? Vill ha bra kvalitet!!
    Se länk:

MVH//Richard
    De lagren som säljs där är tvivelsförutan bättre än originallagren och kommer att ge en prestandaökning. Lagren mäter in i ABEC specifikationen som det refereras till, men ABEC säger ingenting om kulornas kvalitet, designen av banorna, det radiella spelet, kulramens design mm. Dessa är dock helt avgörande för verklig prestanda, livslängd, krav på underhåll osv. Den ende jag stött på som tänkt igenom hela sin tillämpning och designat egna lager är förutom underteknad TG Development i England. TGs lager är överlägsna i surfcastingsammanhang och vi har ett väletablerat samarbete.

Förutom länken ovan finns det fler riktigt prisvärda keramhybrider som säljs på nätet; exvis VXB, Boca och Mikes Reel Repair, och alla har det gemensamt att de förbättrar en standardrulle väsentligt, men för att rullen skall fungera bra kräver de ett mycket frekvent underhåll iform av rengöring och smörjning, och smörjning skall då ske med en tunn olja.

I fallet oljor blandar många ihop ABUs Rocket Oil med TG's Rocket Fuel Yellow Label och en känd skröna är att det är samma sak (jag har själv varit med att sprida den :P). Det skall ha varit så, eller i alla fall påväg dit, en gång i tiden, men bolagen har inget med varann att göra längre. ABU's olja är en mycket tunn ordinär lolja med friktionssänkande tillsats, TG's oljor har optimerade viskositeter som inom arbetstemperatursområdet hos ett lager i en multirulle dämpar accelerationen de första fem varven för att undvika ryckbackslag, och sen blir oljan tunn som vatten utan att förgasas. Korrosionsskyddet är också överlägset. Men ABUs Rocket Oil är å andra sidan helt överlägsen den vanliga rulloljan som i sin tur är bättre än 5-56, WD40 mfl "rostlösare" som ofta används.

Det viktigaste är ändå att ta hand om prylarna och ge dem den kärlek och omvårdnad de förtjänar.
    Senast ändrad av UT; 2007-09-08, 15:37. Anledning: Stavfel och glömda bokstäver

Lämna en kommentar:

• Henk
    replied
    Det keramiska lagret som du länkade till fungerar alldeles ypperligt, lägg en droppe rocket oil i kanten på lagret och snurra in den. Sen kastar du garanterat längre än förut. Skall tilläggas att jag har tre rullar själv med såna lager i och dom kastar riktigt bra.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
31 896 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf