Problem med AMB 4601 c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med AMB 4601 c3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med AMB 4601 c3

    Tjena

    Skulle vara mycket tacksam ifall någon kan hjälpa mig. Har som sagt en amb 4601 c3. Problemet är att jag inte kan veva in linan, autokast knappen fungerar men veven kopplar inte till spolen(veven snurrar men ingen lina kommer in), alltså ingen lina vevas in. Vad är problemet? har haft upp vänstra gaveln och smörjt men fortfarande fungerar det inte. Tacksam för svar

  • #2
    Ursprungligen postat av Kesä Visa inlägg
    Tjena

    Skulle vara mycket tacksam ifall någon kan hjälpa mig. Har som sagt en amb 4601 c3. Problemet är att jag inte kan veva in linan, autokast knappen fungerar men veven kopplar inte till spolen(veven snurrar men ingen lina kommer in), alltså ingen lina vevas in. Vad är problemet? har haft upp vänstra gaveln och smörjt men fortfarande fungerar det inte. Tacksam för svar
    Fälls piniongen ut och greppar spolen?
    Fabrikör Stava rules...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
      Fälls piniongen ut och greppar spolen?
      Inte riktigt säker på vilken det är, men spolen är som sagt helt stilla fast man vevar

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kesä Visa inlägg
        Inte riktigt säker på vilken det är, men spolen är som sagt helt stilla fast man vevar
        Piniongen är det lilla mässingsdrev som driver spolen. Det fälls in när du trycker på knappen. Fälls det ut igen när du vevar hem? Kolla enkelt genom att lossa sidogaveln, tryck in knappen för att se om det fälls in och ut igen vid vevning. Gör det inte det så är problemet inuti själva "mekaniken"

        Fabrikör Stava rules...

        Kommentera


        • #5
          Har du dragit åt stjärnhjulet
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
            Piniongen är det lilla mässingsdrev som driver spolen. Det fälls in när du trycker på knappen. Fälls det ut igen när du vevar hem? Kolla enkelt genom att lossa sidogaveln, tryck in knappen för att se om det fälls in och ut igen vid vevning. Gör det inte det så är problemet inuti själva "mekaniken"

            ok stort tack för hjälpen, ska kolla upp det. Vilket är stjärnhjulet?(min första amb rulle)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kesä Visa inlägg
              ok stort tack för hjälpen, ska kolla upp det. Vilket är stjärnhjulet?(min första amb rulle)
              Stjärnhjulet är det stjärnliknande handtag du vrider på när skall ändra bromsstyrkan vid drillning av fisk. Kanske har du fått en massa olja på bromslamellerna? då kan rullen balla ur.

              Lycka till
              Fabrikör Stava rules...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                Stjärnhjulet är det stjärnliknande handtag du vrider på när skall ändra bromsstyrkan vid drillning av fisk. Kanske har du fått en massa olja på bromslamellerna? då kan rullen balla ur.

                Lycka till
                Nu har jag kollat upp det du nämde och spolen snurrar inte när man vevar det är dock något sorts motstånd när man vevar, autokast knappen fungerar däremot som den ska. Det är som sagt som att veven blir att slira utan att koppla i spolen men knappen kopplas upp som den ska, vad kan man göra eller är det bara att föra den till affären?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kesä Visa inlägg
                  Nu har jag kollat upp det du nämde och spolen snurrar inte när man vevar det är dock något sorts motstånd när man vevar, autokast knappen fungerar däremot som den ska. Det är som sagt som att veven blir att slira utan att koppla i spolen men knappen kopplas upp som den ska, vad kan man göra eller är det bara att föra den till affären?
                  Hmmmm?

                  Hade jag haft rullen här hade jag nog kunnat hjälpa dig men det är svårt att se vad problemet är så här, tyvärr
                  Fabrikör Stava rules...

                  Kommentera


                  • #10
                    Spolen sitter på en axel. Om axeln inte befinner sig i sitt rätta läge utan bara ser ut att göra det beter sig rullen konstigt. Ungefär hälften av alla frågor om Ambassadeurer brukar finna sin lösning när axeln hamnat i rätt läge. Försök trycka in spolen i sitt hål på vänstergaveln. Ta inte i för mycket men det är ett visst motstånd som ska övervinnas så någon kraft måste ändå till. Det räcker inte med att endast sticka in den det ska vara väl avvägd kraft och vilja bakom också.

                    Slutligen en liten varning. Jag har ingen rulle av den typ du har. Jag har dock några Ambassadeurer men andra modeller. Jag kan ha misstagit mig beträffande axeln men är den löstagbar så brukar felet vara att axlen inte hamnat i rätt position.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 446 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    29 954 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    89 891 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 519 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X