5000c med nummer 54729 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5000c med nummer 54729

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 5000c med nummer 54729

    5000c med nummer 54729

    Från slutet av 60talet,vad kan jag göra med rullen för att förbättra den,
    Naturligtvis nya lager som sitter i lagerkopparna på sidorna.Jag är helnöjd med den under alla år men allt går ju att förbättra.
    Lite vinterpyssel är skoj.

    Tacksam för tips

    WOBBLERSNIDARN

  • #2
    Börja med att slänga in bussningarna i ugnen på ett papper i 120grader i en timma så all gammal olja kryper ut.
    Lägg sen bussningarna i en liten kopp med Rocket Fuel Red Label i ugnen i samma temp i en halvtimma.
    Smörj därefter upp allting i högfartssystemet med resten av oljan och avsluta med att fetta in frikopplingen och byt slirbromslamellerna mot dito i kolfiber.

    Du kommer att bli förvånad över hur bra rullen blir av det lilla.
    Senast ändrad av UT; 2007-12-03, 08:03. Anledning: Stavfel
    www.utreel.com

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
      Börja med att slänga in bussningarna i ugnen på ett papper i 120grader i en timma så all gammal olja kryper ut.
      Lägg sen bussningarna i en liten kopp med Rocket Fuel Red Label i ugnen i samma temp i en halvtimma.
      Smörj därefter upp allting i högfartssystemet med resten av oljan och avsluta med att fetta in frikopplingen och byt slirbromslamellerna mot dito i kolfiber.

      Du kommer att bli förvånad över hur bra rullen blir av det lilla.
      5000c med nummer 54729
      Jag kanske formulerade frågan/beskrivningen av rullen lite otydligt.

      Min 5000c har kullager i kopparna på gavlarnas utsida ( inte i spolen)
      Finns det en nyare spole som är bättre än mina gamla, och naturligtvis keramik lager och blir det bättre att byta ut bakelitvikterna mot 2 eller 6 stiftare.

      UT blir rullen bättre att montera in bronslager i stället för kullager ,det är inte supertunga beten som jag kastar med.


      Wobblersnidarn

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Wobblersnidarn Visa inlägg
        5000c med nummer 54729
        Jag kanske formulerade frågan/beskrivningen av rullen lite otydligt.

        Min 5000c har kullager i kopparna på gavlarnas utsida ( inte i spolen)
        Finns det en nyare spole som är bättre än mina gamla, och naturligtvis keramik lager och blir det bättre att byta ut bakelitvikterna mot 2 eller 6 stiftare.

        UT blir rullen bättre att montera in bronslager i stället för kullager ,det är inte supertunga beten som jag kastar med.


        Wobblersnidarn
        "C"! Oops, sorry, min dyslektiska läggning filtrerade bort ett c jag borde läst.

        OK, rekommendation 1 är: Ur med stållagren dit med keramhybrider, ur med läderlamellerna in med kolfiber, smörj upp rullen men låt resten vara och optimera centrifugalvikterna mot den nya lagringen.

        Men, om rullen skall användas med stora fladderbeten kan oljebronsbussningar vara helt rätt, i samtiga tester oavsett bete och spö har de varit bättre än original-kullagren.
        www.utreel.com

        Kommentera


        • #5
          Betyder optimera centrifugalvikterna mot den nya lagringen.Att jag ska ha tyngre vikter för att minska risken för skatbo??

          Kommentera


          • #6
            Hejsan! Jag har några stycken sådana 5000C och undrar vad du har för spole i den nu? Är det den med litet eller stort centrum?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av CA Visa inlägg
              Hejsan! Jag har några stycken sådana 5000C och undrar vad du har för spole i den nu? Är det den med litet eller stort centrum?
              Hej
              Jag har och använder båda dom spolarna.
              Men vet inte om det finns någon bättre spole att köpa .

              Kommentera


              • #8
                Okej! Ja bättre ang kastegenskaperna mellan dom två originalspolarna så är ju den spolen med det stora centrumet bäst! Jag har en av dom första 5000C som har 4 skruvar på vänstergaveln och är från 1967 Lite kul med tanka på att det är mitt födelse år oxå! =) Men iaf så har jag bytt ut lite delar i den så nu har den nyare bromsen med större lamellyta och kullagrat vevbussningen samt dubbeltkullagrad evigetskruv och dubbelt kullagrat mellandrev samt en kullagrad vev med ergogrepp! =) Och vill du ha en enormt bra spole till en sådan här äldre 5000C så går det att byta ut drevsatsen och får då samtidigt lämpligt 4.7 ist för 3.5 i utväxling samt spolagren i kopparna mot bussningar och sen en spolaxel från tex en C3 och gräddan på moset en UT spole! Du får även beroende på vilket mellandrev du har i byta det så dom passar ihop! Jag har testat och denna kombinationen funkar toppenbra! =)

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 286 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 133 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 276 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                89 005 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 359 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X