fråga angående bygeln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fråga angående bygeln

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fråga angående bygeln

Jag fäller manuellt över bygeln på haspelrullen när jag fiskar.. är detta bra/respektive dåligt? I vissa lägen går det trögt att veva för att få bygeln att slå över och ibland går det lätt, vet inte om det är något fel på rullen eller om mekaniken bara ser ut sådär på alla rulla överlag.

Det är en Shimano Twin Power 2500, bakbromsad

Ursprungligen postat av beasse Visa inlägg
    Jag fäller manuellt över bygeln på haspelrullen när jag fiskar.. är detta bra/respektive dåligt? I vissa lägen går det trögt att veva för att få bygeln att slå över och ibland går det lätt, vet inte om det är något fel på rullen eller om mekaniken bara ser ut sådär på alla rulla överlag.

Det är en Shimano Twin Power 2500, bakbromsad
    Gå tillbaka till stället du köpt rullen på och fråga. Det ska aldrig gå trögt att veva.

Kommentera

köpte den begagnad utan garanti men det är bara när man fäller över bygeln när man kastar ut men så ibland går det trögt att få bygeln att slå över genom att man vevar.. beror på hur bygeln sitter på rullen också..

Kommentera

Vad du kan göra är att gå till en redskapshandlare, visa upp rullen så dom får känna på den och be om råd. Det verkar ju som om du är missnöjd med hur den fungerar och fisket blir såklart trist ifall grejorna krånglar. Om handlaren säger att det behövs service som kostar så får du ta ställning till om du vill betala eller om det får gå som det är. Men min erfarenhet av Shimanorullar är att de håller mycket bra även om det används flitigt.

Kommentera

hmm,

alltså när du kastar med en haspel så tar du linan under pekfingret och lyfter över bygeln och kastar ut sedan när man vevar så fälls bygeln över och du kan veva in men ibland (rätt ofta faktiskt) så är bygeln i en specifik position så att man måste ta i för att bygeln skall slå över rätt... Jag har som vana efter att min gamla rulle gick sönder (abu garcia cardinal) att fälla över bygeln manuellt och jag tycker faktiskt att det är smidigare att göra så, jag har mer kontroll och ser att linnan är spänd etc. Det jag funderar över är mer en frågeställning om min rulle helt "ok", är det trögare i vissa lägen att veva och få bygeln att gå på rätt? Ibland går det jättelätt men ibland är veven liksom "låst" och man måste ta i lite för att bygeln skall slå över.

Kommentera

det sitter ju ett stopp som får bygeln att slå igen när du vevar och har du precis kommit förbi det så har den ju typ ett helt varv att snurra innan den slår igen. men om den står precis innan stoppet så får man ju veva hårt för att den ska slå igen, för att den inte hinner få upp fart...typ

fäll den med handen istället.
            Senast ändrad av bakos; 2008-07-13, 20:46.

Kommentera

Exact Bakos,det är det jag gör, var bara fundersam om min rulle var helt okey men det verkar vara i sin ordning.. tycker det är bättre att fälla den med handen alltid då vet man att linan är spän och har mer "kontroll".

Kommentera

har samma problem fast min bygel slår alldrig över. det är skit irriterande

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                41 svar
                32 232 visningar
                18 gillar
                Senaste inlägg Micki.S