Vilken ska man satsa pa om man ar i USA da? Man vill ju ha bra kvalitet. Har endast en multirulle och det ar en Citica som ju ar av det lattare slaget. Ar det realistiskt att kopa en grovre multi som bade skulle kunna funka for gadda(jerk) och laxfiske i typ Morrum? Skilljer det sig i kastegenskaperna?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En enda rulle...
Collapse
X
-
Senast ändrad av Flinus; 2008-09-16, 18:31.Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!
http://salmotruttasyd.blogspot.com/
-
Ursprungligen postat av Kattman Visa inläggCL är Kina modell som är gjort för jänkare marknaden. Lite enklare alltså!
Sedan för att svara på frågan så tycker jag Pflueger gör trevliga rullar, Jag har en President multi och en Medalist haspel. Jag är mycket nöjd med båda.Senast ändrad av mdlarsson; 2008-09-17, 00:56.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flinus Visa inläggVilken ska man satsa pa om man ar i USA da? Man vill ju ha bra kvalitet. Har endast en multirulle och det ar en Citica som ju ar av det lattare slaget. Ar det realistiskt att kopa en grovre multi som bade skulle kunna funka for gadda(jerk) och laxfiske i typ Morrum? Skilljer det sig i kastegenskaperna?
"grövre, och grövre". Alltså. En ambassadeur i version 5600/1 tycker jag personligen inte känns så huva stor, men den pallar ju fett med pisk. Du kan kasta allt från 200 grams jerkbait till 7 grams spinnare om du håller den i trim. En rulle som gör allt gallant är dock lite för mycket att kräva. Men om man har två ambassadeur, en för tyngre fiske med 0.36 rev och en mindre med kanske 0.20 rev då behöver man nog inte så många fler rullar... Dock så är det ju kul med lågprofilare o lätta spön ibland... mest för känslan...
/en som antagligen köpt sin sista haspel
Kommentera
-
Jag mena inte allt for grov, men for mig blir den det. Jag har hellre lite lattare med lite mer kansla. Jag kommer aldrig i hela mitt liv fiska med beten som vager mer an 60-70 g.
Den beteckning som du namner, galler den for alla ambassadeurs? Ar personligen sugen pa en C4...
Tack for tipsen!Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!
http://salmotruttasyd.blogspot.com/
Kommentera
-
Inte alla.. Men C4an finns ju som 6 och 5. 5an är den mindre storleken, 1an på slutet står för vänstervevat och om jag inte är ute och cyklar så är x600 för tumtangent(vilket jag gillar).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mascot Visa inläggHur kul är det att jigga borre med 10 grams skallar och en Ambassadeur 5000-storlek?
En rulle till allt är dessvärre en utopi (även om jag byggt det på begäran), men med två bra välbalanserade kommer man långt och med tre kan man täcka det mesta.
Men som vanligt har Pike1 rätt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UT Visa inläggHur kul som helst om rullen är "i ordning" för 10 grammarna och den sitter på ett passande spö, jag skulle vara mer orolig i fallet 15kg lax i strid älv.
En rulle till allt är dessvärre en utopi (även om jag byggt det på begäran), men med två bra välbalanserade kommer man långt och med tre kan man täcka det mesta.
Men som vanligt har Pike1 rätt.
Jag har testat lättare fiske med multirulle och tycker bara det känns klumpigt. Fiskar abborre bland annat med en Shimano Symetre 750 Fi på ett Berkley Skeletor 6' dropshot upp till 18 gram. Underbar känsla och roligt fiske även på 3 hektos abborrar.
Fast det är väl en vanesak. En mindre multirulle tunn lina och ett lättare spinnspö funkar säkert ypperligt. Ska inte såga något jag inte testat 100% men haspel till UL faller sig logiskt. Krävs ju inga speciellt tåliga grejor till det fisket... Gäddfiske däremot, jerk och tunga gummibeten då är multi givet...
Kommentera
-
Ja, man har ju åt helvete för mycket prylar. 8 rullar till trolling som oxå används till ismete. 5 haspelrullar i olika storlekar och en ambassadeur för spinnfiske. Och en lätt flugrulle till fjällen. Med spön är det ännu jävligare. Har nog en 20-25 stycken...
En fiskare - en rulle - ett spö.
Jag hade kört på en frambromsad Shimanohaspel i fiske2-storlek och ett matchande Berkleyspö, kanske series one, 8 fot med kastvikt upp till typ 30 gram. Flätlina 0.18 Spider Invisibraid.
Hade funkat bra till det mesta spinnfisket. Dom tunga jerkbetena hade fått hamna på Blocket, men det fisket är ändå inte det jag tycker är roligast.
Hade kunnat spinnfiska efter de flesta arterna med den utrustningen. Hade också funkat prima till handhållen trolling med ett spö som är en underskattad gammal goding till fiskemetod...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mascot Visa inläggÄr väl isåfall enklare med en haspel? Köpa en kraftigare modell i 2500 storlek och några extraspolar?
Jag har testat lättare fiske med multirulle och tycker bara det känns klumpigt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 924 visningar
18 gillar