Amb. 5600C4 - lossa envägslager i "vevhuset" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb. 5600C4 - lossa envägslager i "vevhuset"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb. 5600C4 - lossa envägslager i "vevhuset"

Hej
    Har problem med ett trasigt (eller så är det originalfett som inte tål kyla) envägslager på Amb 5600C4. Detta lager är placerat i vevgaveln. Tryckte och hamrade lite försiktigt igår, men får inte ut lagret. Är det ngn som vet hur man gör? Är det "våld löser allt", och från vilken håll ska man hamra i sådant fall? Lite svårt att se, men jag tycker det ser ut som om lagret har skjutits in från insidan, dvs att man borde trycka ut det från utsidan.

tack
    Richard

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
    Hej
    Har problem med ett trasigt (eller så är det originalfett som inte tål kyla) envägslager på Amb 5600C4. Detta lager är placerat i vevgaveln. Tryckte och hamrade lite försiktigt igår, men får inte ut lagret. Är det ngn som vet hur man gör? Är det "våld löser allt", och från vilken håll ska man hamra i sådant fall? Lite svårt att se, men jag tycker det ser ut som om lagret har skjutits in från insidan, dvs att man borde trycka ut det från utsidan.

tack
    Richard
    Lagret drivs ur sitt säte från "utsidan och in", men var försiktig för även om hylsan är väldigt stadig är godset i gaveln av tunn aluminium, så det är väldigt lätt att antingen slå bort hysan eller stuka gaveln till oigenkännlighet. Det går till nöds med en normal verktygsuppsättning (använd plasthammare istället för dito av järn) att knacka ur och kanske t.o.m. att få dit ett nytt så det funkar, jag har gjort det så jag vet att det går. Men specialverktyg är nästan ett måste om man skall vara säker på att det hamnar rakt och att gaveln skall vara hel efteråt.

Men visa att du är en man, banka på bara med de prylar du har. Alltid lär du dig något, och ta gärna några bilder.
    www.utreel.com

Kommentera

Tack UT

Jag har provat lite till, men vågar inte göra hårdare just för att inte knäcka hela rullgaveln (tunnt gods...)
      Tog bort fett "mekaniskt", och sedan lite aceton, och sist lite Suberlube PTFE-spray på envägslagret. Vi får se om det blir mera resistent mot kyla och väta nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
      41 svar
      31 921 visningar
      18 gillar
      Senaste inlägg Micki.S