Hur van Staal fungerar vet jag inte. Men hade en stor öppen haspel för många år sedan utan bygel..bara en spets typ 3 cm med en lintrissa på längst in mot fästet , spetsen fälldes bort vid kast precis som en med bygel. Spetsen fälldes automatiskt ner när man började veva igen och fångade upp linan..Funkade ganska bra..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur fungerar en Van Staalrulle utan haspel?
Collapse
X
-
Ja, ist för att vika upp bygeln så tar du väl bara linan under haken. Kollar du noga på bilden (fanns ju tyvärr inga stora ens på deras hemsida) så är linspridarens "hack" djupare än på en vanlig rulle med bygel. Så man hakar väl bara loss den med fingret och kastar som vanligt. Sen när man kastar tar man linan med fingret och sätter tillbaka den igen.Ursprungligen postat av Davvan Visa inläggJepp. den delen är jag med på. Men bygeln är ju även till för att frigöra linan innn ett kast (då man viker upp den). Men på denna rulle måste man ju frigöra linan på något annat sätt? Eller hur...
Gissar jag alltså. Är inte säker på nått sätt.
Kommentera
-
Hmm.. Låter konstigt om man ska behöva lägga till linan manuellt med fingret efter kastet. Känns ju väldigt bökigt och farligt om man får napp i samma stund. Med tanke på rullens pris borde man ju begära att det sker automtiskt på nåt sätt. Typ som Hemi beskriver sin rulle. Ja ja.. Jag får väl damma av min engelska och ringa eller maila dem o fråga någon gång när jag har lite att göra
Såg att de hade en återförsäljare även i Danmark men det är ju svårare att förstå än amerikaner.
Kommentera
-
Van Staal finns med eller utan bygel http://www.vanstaal.com/
Stenålder eller inte, rullarna görs i Kina numera och en Stella Saltwater eller motsv. Daiwa är inte gratis de heller..
Kommentera
-
Saken är den att dessa rullar är gjorda för fanatiker, var en som var med i derasUrsprungligen postat av Sg Visa inläggDen är ju en haspel. Det den saknar är ju bara bygeln. Som ändå inte används vid själva fisket egentligen (så länge linan ligger i linspridaren vill säga)
Har aldrig sett en rulle utan bygel, förutom trasiga då ;D. Ser inte riktigt poängen med det.
reklam som hade +200 fiskedagar per år, han brukade simma i en torrdräkt med sitt spö ut till klippor och grynnor andra inte kom åt. Så rullen fick nog sig en och annan smäll genom åren, därför allt "extra" (som att kunna byta emellan vänster- och högervevat samt bygeln är borttagen).How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Haspelrullarnas Cadillac helt enkelt. Själv föredrar jag "Simca" rullarna dvs Mitchell...Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggAmerikansk stenålder till hutlöst pris i första hand avsedd för grovt saltvattenfiske
How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
31 938 visningar