Hur fungerar en Van Staalrulle utan haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fungerar en Van Staalrulle utan haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur van Staal fungerar vet jag inte. Men hade en stor öppen haspel för många år sedan utan bygel..bara en spets typ 3 cm med en lintrissa på längst in mot fästet , spetsen fälldes bort vid kast precis som en med bygel. Spetsen fälldes automatiskt ner när man började veva igen och fångade upp linan..Funkade ganska bra..

Kommentera

Ursprungligen postat av Davvan Visa inlägg
      Jepp. den delen är jag med på. Men bygeln är ju även till för att frigöra linan innn ett kast (då man viker upp den). Men på denna rulle måste man ju frigöra linan på något annat sätt? Eller hur...
      Ja, ist för att vika upp bygeln så tar du väl bara linan under haken. Kollar du noga på bilden (fanns ju tyvärr inga stora ens på deras hemsida) så är linspridarens "hack" djupare än på en vanlig rulle med bygel. Så man hakar väl bara loss den med fingret och kastar som vanligt. Sen när man kastar tar man linan med fingret och sätter tillbaka den igen.

Gissar jag alltså. Är inte säker på nått sätt.

Kommentera

Hmm.. Låter konstigt om man ska behöva lägga till linan manuellt med fingret efter kastet. Känns ju väldigt bökigt och farligt om man får napp i samma stund. Med tanke på rullens pris borde man ju begära att det sker automtiskt på nåt sätt. Typ som Hemi beskriver sin rulle. Ja ja.. Jag får väl damma av min engelska och ringa eller maila dem o fråga någon gång när jag har lite att göra Såg att de hade en återförsäljare även i Danmark men det är ju svårare att förstå än amerikaner.

Kommentera

Amerikansk stenålder till hutlöst pris i första hand avsedd för grovt saltvattenfiske
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hmmm

Hittade en bra bild på rullen.

//Tantor
            Bifogade filer
            [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Van Staal finns med eller utan bygel http://www.vanstaal.com/
              Stenålder eller inte, rullarna görs i Kina numera och en Stella Saltwater eller motsv. Daiwa är inte gratis de heller..

The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site. Chance to win free tackle everyday.
              Senast ändrad av Hippo; 2009-03-10, 18:12. Anledning: Länk till test, med bygel

Kommentera

Nej men de är bättre mvh
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Personligen tycker jag hursomhelst dom ser bedrövliga ut ;D

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Den är ju en haspel. Det den saknar är ju bara bygeln. Som ändå inte används vid själva fisket egentligen (så länge linan ligger i linspridaren vill säga)

Har aldrig sett en rulle utan bygel, förutom trasiga då ;D. Ser inte riktigt poängen med det.
                    Saken är den att dessa rullar är gjorda för fanatiker, var en som var med i deras
                    reklam som hade +200 fiskedagar per år, han brukade simma i en torrdräkt med sitt spö ut till klippor och grynnor andra inte kom åt. Så rullen fick nog sig en och annan smäll genom åren, därför allt "extra" (som att kunna byta emellan vänster- och högervevat samt bygeln är borttagen).
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Amerikansk stenålder till hutlöst pris i första hand avsedd för grovt saltvattenfiske
                      Haspelrullarnas Cadillac helt enkelt. Själv föredrar jag "Simca" rullarna dvs Mitchell...
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 938 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf