Centrifugalbroms - smörja eller inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms - smörja eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av broca Visa inlägg
    Hej,

    Tack för alla svar.

    Har nu hunnit testa lite med smord (rocket fuel yellow) centrifugalbana med bra resultat. Rullen håller sig stabil även efter ca fem timmars dängande.

    mvh /Fredrik
    Perfekt.....skitfiske
    Medlem i GGG-U
    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av broca Visa inlägg
      Hej,

      Tack för alla svar.

      Har nu hunnit testa lite med smord (rocket fuel yellow) centrifugalbana med bra resultat. Rullen håller sig stabil även efter ca fem timmars dängande.

      mvh /Fredrik
      Då jag i samband med att jag applicerade en droppe olja i mina kullager, läckte det ut lite i bromsbanan vilket jag dock såg först efter fisketuren men jag kände ingen skillnad då jag kastade.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
        Då jag i samband med att jag applicerade en droppe olja i mina kullager, läckte det ut lite i bromsbanan vilket jag dock såg först efter fisketuren men jag kände ingen skillnad då jag kastade.
        Jag har de senast gångerna lagt på olja både på banan och på pinnarna vikterna glider på.

        En lite överaskande effekt av oljan är att jag tycker bromsverkan snarare blir kraftigare - speciellt när spolen varvar som snabbast. Om jag tidigare med osmord broms hade 3-4 vikter aktiverade för typ ett 20 g vicke kör jag med 2 vikter med smord broms, med liknande kastlängd.

        mvh, /Fredrik

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av broca Visa inlägg
          Jag har de senast gångerna lagt på olja både på banan och på pinnarna vikterna glider på.

          En lite överaskande effekt av oljan är att jag tycker bromsverkan snarare blir kraftigare - speciellt när spolen varvar som snabbast. Om jag tidigare med osmord broms hade 3-4 vikter aktiverade för typ ett 20 g vicke kör jag med 2 vikter med smord broms, med liknande kastlängd.

          mvh, /Fredrik
          Okej. Ja det är nog bara att prova sig fram vilket som fungerar bäst. Har själv inte riktigt hunnit testa skillnaden ordentligt mellan smord/rengjord broms. Vad jag själv är nyfiken på är hur 6500 reagerar med 3 vikter aktiverade istället för alla sex för 60-90 gr.

          Provat?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av broca Visa inlägg
            Min reptilhjärna tycker nog att en oljad centrifugal känns som ett "ett säkrare kort". Inte minst med tanke på att de 6-stiftsbrickor jag synat har känts tveksamma kvalitetsmässigt. En del vikter kan vicka rejält mycket mer än andra vilket, intuitivt, borde kunna leda till ojämn kontakt mot bromsbanan och därmed ryckig friktion. Olja borde kunna mildra den ryckigheten.

            mvh. /Fredrik
            Jag har alltid använt mig av "oljad banan" för centbromsen på ambisarna! =)
            Och att dina vikter vickar å glappar på stiften gör inte nått så sett för dom smetar liksom ut sig mot bromsbanan sen när du kastar ! Men om du har den äldre mod med rör av fiber som sitter på långa stålstift så är det däremot viktigare att dom stiften är riktade rakt mot bromsbanan för att bromsytan ska bli livärdig var gång!

            Kommentera


            • #16
              hur funkar smord bromsbana på rullar med den gamla centrifugalbromsen, dvs endast två bakelitvikter? ska man drälla på nån droppe på de banorna också eller nöja sig med torr bana?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Benta Visa inlägg
                hur funkar smord bromsbana på rullar med den gamla centrifugalbromsen, dvs endast två bakelitvikter? ska man drälla på nån droppe på de banorna också eller nöja sig med torr bana?
                - Oljad bana är bra, oavsett typ av vikter, så länge man har rätt typ av olja.
                www.utreel.com

                Kommentera


                • #18
                  Jeg kjører alltid med tørr bane, ingen problemer selv etter 10 timers fiske.Har et par ganger hatt problemer med 6-stifts sentrifugalbrems som har blitt forurenset av olje, da ble rullen nærvøs, har aldri hatt samme problem med 2 stifts sentrifugalbrems, hverken fiber eller plastvekter.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                    - Oljad bana är bra, oavsett typ av vikter, så länge man har rätt typ av olja.
                    ok, har en omgång rocket fuel yellow label påväg hem med posten, får testa när brevet ramlar in då =)

                    edit: har nu testat att smörja upp rullen med yellow label, min 6500 kastar nu en tiograms mira spinnare utan problem, krävdes lite trassel med kastbromsen men det funkar fint (icke moddad rulle kanske bör nämnas)
                    Senast ändrad av Benta; 2009-05-30, 21:00.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 082 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X