Trimma min 5500 ProShop eller köpa en 2500? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma min 5500 ProShop eller köpa en 2500?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimma min 5500 ProShop eller köpa en 2500?

Hur skall jag göra?

Skall börja vada och fiska efter öring och gädda (mindre storlek). Funderar därför över vilken rulle jag skall använda. Har en viss kärlek för Ambassadeur så valet står mellan att trimma min (new in box) 5500 ProShop som är grön eller skaffa mig en beg 2500 eller kanske en 1500. Vad tycker ni?
    Kastvikterna kommer troligen att ligga mellan 8-16 gram.
    Kommer jag att behöva trimma 1500/2500 eller fungerar de som de är? Vad jag har sett så finns det ett antal olika modeller av dessa. Vilken av modellerna är att föredra?
    Vad brukar priserna ligga på för en beg 2500?
    Senast ändrad av Roger044; 2009-08-16, 16:57. Anledning: Glömska!! Skyller på åldern..

För de kastvikter du skriver om är det bästa du kan få antingen en trimmad 1500C eller en trimmad 2500C. På 1500 får du på en butiksspole med 0.15 lina och på 25an får du på en butiksspole 0.19. Smidigt, lätt och tåligt. Enda nackdelen med de två är att smakar det så kostar det. En färdig rulle som har det mesta går loss på 5 lakan.

Men du kommer väldigt långt även med din Pro Shop om du vässar upp den med UT Reel performance, en keramisk knivbult och en uppgradering av slirbromsen, och då kommer du undan med knappt två lakan. Om du sen inskränker linmängden till en butiksspole (137m) med Power Pro eller Strike Wire Extreme i dimension 0,19 (15lbs), får du en rulle som funkar väl så bra eller bättre än en avstämd haspelrulle över hela det rigistret du använder. I vilket fall utklassar den otrimmade 1500 och 2500 rullar i alla avseenden. Möjligen kan 55an kännas lite klumpig i jämförelse med sina småbröder, men det brukar inte vara särskilt störande i praktiken. Rullen förtjänar ett bra spö för att komma till sin rätt.
    www.utreel.com

Kommentera

Tack för svaret UT!

Måste man trimma 1500/2500 max för att den skall vara ok eller kan man köra en budgetvariant?

Kommentera

Ursprungligen postat av Roger044 Visa inlägg
        Tack för svaret UT!

Måste man trimma 1500/2500 max för att den skall vara ok eller kan man köra en budgetvariant?
        Jag har kört några rullar med UT Reel performance och köpt en go kullagrad vev för att piffa upp allt. Blir riktigt nice En keramisk kniv är ju ett litet plus också.
        Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Har vært ute og kastet med min UT trimmede 2500 sammen med et nytt spö i dag. Kastet 2g Droppen og 20g Vicke med samme spö uten problemer. Med 4g Droppen går det riktigt langt. Spöet er ei 10' Guideline LPXe med oppgitt betesvikt 3-12g, men kaster suverent opp til 15g. Tyvärr er dette spöet ikke tilgjengelig i multiplikatorutgave.

Nackdelen er at en rulle som min nok vil koste nærmere 10 enn 5 laken, hvis det i hele tatt er mulig å få en likedan.

Til å kaste 8-16g beten med en slk rulle trenger du spöet som inte finns, men som UT har LPXe 10' 8-28g i multiplikatorutgave.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          231 svar
          31 940 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gösalf
          av Gösalf