Vad kan va felet med min Rocket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan va felet med min Rocket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad kan va felet med min Rocket?

Min Pro Rocket är något fel på men kan inte komma på vad som spökar.
    Den har börjat låta konstigt när jag kastar och när jag vevar så känner man varenda kugg i nått drev.

Har byt utväxling nyligen till 1;6,3 men har byt tillbaka till org och problemet kvarstår.

Hjälp mej nån snälla.

Rullen används till jerk, och det jag byt på den är utväxling, Toro vev och extra backspärr.

Nåt som inte sitter som det ska? Allt är smort & fint (evighetsskruv, mellandrev, huvuddrev, etc)?
    Spolen snurrar lätt och fritt? - så det inte är lagerknas.
    Tycker konstruktionen är så pass enkel att det inte borde vara svårt att luska ut vad problemet är.
    Känns som att det enda som kan kinka är IAR, evighetsskruv samt huvud- och mellandrev - under förutsättning att inget sitter snett.
    Lös tanke - det är inte vevknopparna som småspökar? - Borde inte kännas som kugg iofs, men det är ju lätt att kolla.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

När du satt in nya drevet , byt du även pinjongen? De ska skiftas samtidigt och köras in en stund.

Har du även ändrat från tvåstifts centrifugal broms till sexstifts? Du ska då även ha en annan pinjong som lira bra med det.

Såg nu att du även satt in extra backspärr. Kolla så stiften verkligen sitta helt rakt.

Sista grej du kan prova är att när man tagit bort veven och bromsratt (hjärnhjul), knacka till huvuddrevs axel rakt ner så att det verkligen sitta som det ska. Ingen övervåld, bara knacka till med t.ex en plast hammare eller skruvmejsel skaft.
      Senast ändrad av Kattman; 2010-11-03, 11:49.

Kommentera

Jag bytte både huvud och pinjong drev. det var då felet uppstod. men när jag bytte tillbaka till orginal så var felet kvar. och jag har monterat isär rullen säkert 5 gånger för att hitta felet men utan framgång. Kan något gå sönder av byte till högre utväxling? Tankte på IAR lagret ska det vara ojla eller fett i det? men det snurrar inte vid kast så det felet kanske det inte är.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 805 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki