ambassadeur orra sx! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ambassadeur orra sx!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ambassadeur orra sx!

Hej!
    Jag undrar om det är någon som fiskat med orran och kan ge lite feedback om rullen. Funderar på att köpa en och använda den till havsöringsfisket på ostkusten. Hur låga vikter kastar den bra med? Jag kastar som tyngst 20gram vickevobbler och skulle gärna skicka iväg 10-12grams skedar med den. Tacksam för alla synpunkter som kan hjälpa.
    MVH
    H

Bör funka fint, större låg-profilare behöver du inte, jag har inte fiskat med just Orran men en del andra Revo... Finns ju inga runda Abu i dom vikt-klasserna till vettiga pengar...

Kommentera

Den bör funka fint. Kan ju fundera på en vanlig amba i 4600 annars. Då har du möjlighet att uppgradera den. Fast det blir ju ganska kostsamt. Svårt att finna multirullar som kastar bra direkt ur kartong med -10g vikter.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Från min personliga utgångspunkt är dom små amb i 4500 storlek inte bra utan uppgradering, man förlorar mycket i kast-effekt på att lin-spridaren far fram och tillbaka som en iller. Bör nog sätta på lättad lin-spridare för den ska funka till lätta beten.

Titta även på Shimanos billigare rullar dom är nog väl så bra som Orran, Black/Silver/Pro max är ett steg under Orran så glöm dom.

Orran tar bra med lina vilket är en fördel vid Havs-Öring fiske.....

Om rund rulle så snegla på Record 40/41 rullarna men till 10 gr beten är dom nog på gränsen..

Kolla in denna rean du borde hitta en bra lågprofil till ett fantastiskt pris här!http://www.sportfiskegiganten.se/index.php
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-12-01, 09:36.

Kommentera

Helt rätt man kastar inte bättre en vad spöet tillåter oavsett rulle.....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Från min personliga utgångspunkt är dom små amb i 4500 storlek inte bra utan uppgradering, man förlorar mycket i kast-effekt på att lin-spridaren far fram och tillbaka som en iller. Bör nog sätta på lättad lin-spridare för den ska funka till lätta beten.

Titta även på Shimanos billigare rullar dom är nog väl så bra som Orran, Black/Silver/Pro max är ett steg under Orran så glöm dom.

Orran tar bra med lina vilket är en fördel vid Havs-Öring fiske.....

Om rund rulle så snegla på Record 40/41 rullarna men till 10 gr beten är dom nog på gränsen..

Kolla in denna rean du borde hitta en bra lågprofil till ett fantastiskt pris här!http://www.sportfiskegiganten.se/index.php
            Tack för länken. Blev sugen på revo premiern men jag vevar med högern så den gick bort. Revo Stx har jag hört flera som dödat för fort för att jag vill prova en själv. Alternativet är att ta en rocket 5500 med uttrim men det kostar en slant dock så lär den överleva dom flesta lågprofilarna. Shimano finns också bara i vänstervev i Sverige så därför kikade jag på Orran. Spöt blir nog ett 9 fot som kastar typ 10-30gram. därav kikade jag på en tvålkopp för balansens skull. Rocket väger en del och lätta grejer är det jag vill ha.
            / H

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
              Ett tips! Stirra dig inte blind på rullen. När det kommer till lätta beten och små lågprofilare, då är det nästan viktigare med ett riktigt bra spö. Utan bra spö så har du ingen chans att få ut det mesta av rullen. Är ej insatt i HÖ-fisket men där borde det ha ännu större betydelse med tanke på att man ofta fiskar lätta beten i motvind (landfiske) + att distans på kasten ökar chanserna markant.
              Kör själv med en Daiwa Zillion och det tog bra lång tid innan jag fann ett spö som gav rullen rättvisa och som passade mitt fiske/beten.
              Har du något spö att rekomendera?
              Har kikat på shimano diaflash, gillar dock Berkley series one skeletor spöna, men vill ha ett helt korkhandtag. Två spön jag känt på är ett Vendetta 10-30g och Skeletor 7-27g men kan inte med delade handtag. Dessutom skulle jag gärna ha ett korkhandtag som det går att hålla i framför fullfästet då det är riktigt kallt. Har redan ett skeletor i haspelversion och det är inte skönt att hålla i när tempen sjunker då plasten blir iskall. Till gäddfisket är det inga problem att hitta grova främre handtag, men till vanligt spinn verkar det omöjligt.
              /H

Kommentera

Record 40 är betydligt trevligare en man tror samt stabilare att kasta med en dom övriga runda Amb.

Välj sedan ett spö som passar,

Om man inte vill tömma plånboken tycker jag Shimanos Technium M upp till 30 gr är ett riktigt prisvärt spö.....

Man kastar ju aldrig bättre en vad spöet tillåter oavsett rulle

Du kollade inte på den lilla Mörrum ???? en av marknadens fulaste rullar men väldigt trevlig att fiska med, jag har ringt och bokat en, 1500 kr för en ny Mörrum är inte fel....

Kommentera

Diaflashspöt verkar intressant. Finns även i en 7-21grams version. Den verkar bra men kanske blir för klen om jag hänger på en vicke på 20gram, kanske då bättre med 10-30 versionen. Såg även Parabellum 12-40gram som verkar vara bra aktion på. Någon som har fiskat med det?
                  Är lite velig till ny utrustning för havsöringen då jag för tillfället kör ett skeletor på 9fot 7-27gram och en haspel i 1000-storlek. Hat tröttnat på linbågar och annat tjafs som händer, men har ingen bra statistik för landade fiskar, så att lägga typ 4000kr på nya grejer känns lite tungt. Ska ta mig en funderare på rullen för en UTtrimmad rocket 5500 som går på drygt 3000kr lockar VÄLDIGT mycket. Mina andra Ambassadeurer går fortfarande och de togs i bruk 86 respektive 89. Så om man slår ut pengarna på några år känns det bättre än just vid inköpstillfället. Synd att min Ultra Mag 1 som just nu används har så låg utväxling för den kastar GRYMT bra. Dessutom har två skruvar gått av och behöver borras ur stativet =(
                  / H

Kommentera

Jag har en recomendation: Rovex Oberon.
                    Den är rent löjligt billig och den bäst kastande multirullen jag någonsin haft ( jag har 8 multirullar, abu, shimano, daiwa och rovex ).
                    I början trodde jag att den inte var något speciellt, den strulade i kasten.
                    Men det berodde på linan, så snart jag satt på en 30 lbs dynema lina så visade den sin styrka!
                    Med en 30 lbs lina och 8 fots spö kastar jag lätt 50 meter med 12 grams sänke ( jag använder den till popper och drop shot fiske ).
                    För en 500ring så får man mycket rulle för pengarna.
                    Det kan i och för sig vara så att jag fick ett otroligt bra ex men jag tvivlar på det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 333 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S