Nytt IAR-lager, hur smörja på vintern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt IAR-lager, hur smörja på vintern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt IAR-lager, hur smörja på vintern?

Fick lite problem med mitt IAR lager i min JB på senaste passet, det släppte pga av kylan (har fungerat fint fram tills tempen sjönk till ett par plusgrader). Då det ändå har några år på nacken så beställde jag ett nytt som skall monteras och då är min fråga: Hur gör jag så att det säkrast klarar kylan?
    Ska jag montera det som det är från fabrik eller tvätta ur det och smörja det med något annat? Normalt vid service så smörjer jag det med Liquid Grease från UT men kanske en Red Label olja är ett säkrare kort nu under vintern?

Någon som har några bra ideér? Ska iväg på en trip i början på Feb med en viss herre och vill inte ha haveri ute i fält även om reservrullar finns med

/ RB

Tror inte det är på grund av smörjningen som det släpper, fett blir hårdare och det tycker jag borde motverka släpp. Jag tror att det har med krympning att göra. Hylsan som sitter mellan lagret och drevaxeln krymper av kylan och då släpper lagret taget om den. Men jag är inte säker, det är bara min gissning.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
      Tror inte det är på grund av smörjningen som det släpper, fett blir hårdare och det tycker jag borde motverka släpp. Jag tror att det har med krympning att göra. Hylsan som sitter mellan lagret och drevaxeln krymper av kylan och då släpper lagret taget om den. Men jag är inte säker, det är bara min gissning.
      Jag tror också "släppet" till största delen beror på kylan men jag vill minimera risken om det går genom att använda det mest lämpliga smörjmedlet. Kylan kan jag inte göra så mycket åt men att hålla lagret rent och välsmort går ju. Jag får väl stoppa rullen i kallingarna då och då under passet och värma den om den bråkar med mig Eller finns det någon 12V hårtork?

Kommentera

Som sagt, tror inte att smörjmedlet spelar någon roll i det här fallet. Blir fettet trögare så borde lagret bli mindre benäget att släppa. Dock, blir fettet så hårt att det inte sprider ut sig i hela lagret så är det inte bra. Då bör du använda ett tunnare smörjmedel annars slits lagret. Satsa på det trögaste smörmedlet som inte är så trögt att det inte smörjer bra i kylan.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Kör med lagerfett för röjsågar i alla mina rullar, både multi som haspel. Trycker in rejält. Behöver aldrig smörja dem trots intensivt fiske i såväl söt som saltvatten, funkar i värme som kyla. Låter knäppt kanske, men super. Tips!!

Kommentera

Liquid Grease skal fungere i kulde. Har du renset ut alt gammelt fett før du påførte Liguid Grease? Hvis Liquid Grease er for tykt kan du blande inne litt Red Label. Liquid Grease er en blanding av fett og olje.

Kommentera

När det blir kallare så stelnar fettet (och även liquid grease) och IARen slutar funka. Själv brukar jag köra med rocket fuels gula när tempen börjar närma sig nollan men det sägs att man ska köra röda.

Glöm inte att tvätta ut det gamla fettet ordentligt innan du smörjer med olja.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              231 svar
              31 890 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gösalf
              av Gösalf