Vilket bindstäd använder du ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket bindstäd använder du ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, för tusan! För den slanten Wittlock vill ha för ett Flymate, är det ju samma pris som för Regent städet. Och då ser Flymates chuck betydligt trevligare ut att binda små flugor på. Och så det att med Flymate, så hamnar alltid kroken rakt horisontellt när man roterar.

True rotation:

Vanlig rotation:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-22, 17:38.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ser lovande ut, får ta mig upp till fader min o hämta hem det, så man kan gå bonanza med det.

Kommentera

Det som retar mig en aning med en hel del av de dyrare städen är att man är glad i att använda plast i en del detaljer som man använder ofta. (Danica städet, blandar jag inte in i sammanhanget här) Oftast då i inställnings skruvarna / rattarna. En del tillverkare har varit "fula" nog att man kan köpa metall eller mässings skruvar / vred som tillbehör de luxe. Ett sätt för dem att tjäna en extra slant förstås.

Må vara att tråd armens rulle eller klyka är av plast. Den utsätts ju för små påfrestningar och slitage. Men spänn skruven till själva hållaren som ska sitta på städets stång är en helt annan sak. Skulle jag köpa ett sådant städ? Då skulle jag nog ta med med mig städet och kolla på bygg firmor och järn handlare om det inte finns sådana i metall att köpa för en mindre peng? Kanske även s.k. tumskruvar till dator låda kan fungera i en del fall?

Metall rattar, ökar ju städet livs längd på det stora hela.

Tycker att när man börjar komma över 1000 - 1500:- för ett städ så kan man begära att slit/ inställnings detaljerna är gedigna. Det kan väl knappast vara för mycket begärt eller?

Ännu löjligare i sammanhanget blir det hela, när en del tillverkare av budget städ för under 1000:- har satsat helt på metall.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-22, 21:36.

Kommentera

Hitta en trådhållar arm men inte gratis!!

Kommentera

Bra! men litet dyr dock. Jag är ganska säker på att du får med en arm till Flymate städet.

Kommentera

Min recension av Stonfo 477 städet.
              -----------------------------------

Jag fick hem detta städ för ca 9 dagar sedan. Och har hunnit binda ett 40 talet flugor på det när jag skriver detta. Tur att en kompis fyller år nästa vecka för det gjorde ju att jag hade extra motivation att testa detta städ.

Det var med stor spänning jag öppnade post påsen när jag fick det. Det första som mötte ögat var en stadig och trevlig kartong med foto på städet i fråga.

Innuti sagda kartong var det knök fullt med grejor!

Först en väl illustrerad manual med lättbegripliga anvisningar. Se foto nedan.

Sedan själva städet i 3 delar och ett antal plast påsar med div. grejor och tråd vaggans / parashute galj, arm combot.

Påsarna innehöll följande ( Se även foto nedan ) saker:

1. 2 stycken käftar. Den 3:e som kom med städet = mellan chucken, satt redan monterad. Den kraftigaste käften, är till för stora järn till flugor. Och så den minsta som är en s.k. Midge chuck för de riktigt små flugorna. Alla Stonfo städen, kommer med 3 st chuckar.Vilket ju är generöst mot kunden.
              Tog en lupp och kikade in mellan käftarna på den största chucken. Det var samma litet smått sträva yta som i övrigt. Lovade ju ett gott krok grepp mot de käftar som är lackerade på in sidan som vissa städ kommer med.

2. Spiral fjädern till parashute galjen + en material hållare som man sätter på chuck huset.

3. En sexkants nyckel till att montera städet med.

4. Någon slags nål, som jag först trodde var en slags tub nål eller dylikt? Men efter en titt i manualen, så insåg jag att detta var en nål som man klämde fast precis i vinkeln på städets arm. Och var till för att precisions inställa kroken rakt för att få exakt 180 graders vinkel på flugan / kroken i fråga.
              Smart grej Stonfo! De har även en tub nål hållare med 2 medföljande nålar att köpa för den som känner behov av sådana saker?

I botten av kartongen ligger bords klämman i ensamt majestät. Den klarar upp till 5 cm tjocka bords kanter Och har en gummi ring för att skydda ovansidan av ditt flug bindar bord.

Städet, är betydligt mer tjusigt i verkligheten än det var på några tidigare foton jag har sett på nätet ska tilläggas.

Sagt och gjort! Jag satte ihop städet och det kom på plats på skivan till den gamla sekretär jag har som flug bindar hörna. Bords klämman som kommer med städet har förutom denna skyddande gummi ring. Ett rejält och tjockt dubbel pinne handtag som inte så litet påminner om kran vredet på en av de mer luxuösa italienska badrums kranarna av klassisk modell. Detta går igen i lås vredet till kroken också.

Nu skulle jag naturligtvis testa alla finesserna med det.

Ställde in arbets höjden först, och insåg att städet, inställt på högsta arbets höjd, passade mig bra. Ingen risk för att behöva sitta dubbelvikt när jag binder. Jag är 1.80 lång och har då bords skivan i navel höjd på min gamla sekretär som jag har som flug bindar hörna ska tilläggas. Klämman satt bra och gled inte en millimeter när jag skruvat fast den på min bords skiva. Och den är ganska glatt ska jag säga.

Jag började sedan med att ställa in en krok med hjälp av den där nålen jag talade om tidigare. Skruvade upp lås skruven till rotationen några varv och började veva i rask takt. Simulerande när man spolar på kropps material på en fluga.... Och fick en obehaglig överraskning. Vid varje vev tag, så klickade mekanismen tämligen högljudt och det liksom "klonkade till" i hela städet! Vad fn!!!? tänkte jag och kände mig djupt besviken minst sagt.

Nu visade det sig turligt nog att det var jag som klantade mig. Insåg litet senare att man fick skruva upp lås ratten ytterligare några varv till innan man fick den där tysta och jämna gången man ville ha. "Klicket", jag kände tidigare har att göra med den varierande friktion man vill ha när man roterar flugan helt enkelt. Städets mekanik, innehåller 2 kullager vilket säkert är en av anledningarna till den jämna och fina gången.

En sak jag noterade direkt, var också att hela konceptet vev - till balans med städets arm + chucken var fin. Ingen känsla av fel balanserad propeller med en extra vikt i ena bladet här inte! Det har jag upplevt med ett par true rotation städ jag testat där chuck och chuck hus varit tunga.

Råkar man ut för ett städ som har en mycket tung chuck? Ja, då får man inte bara en mindre mjuk och jämn rotation. Utan även mer vibrationer som ett brev på posten!

Och så gillar jag att man får ett riktigt vev handtag på de flesta Stonfo städ. Med undantag för mellan pris städet "Flylab Combi". Detta är då ett icke true rotation städ. Och med en lås spak längst bak. Det omöjliggör ju någon form av vev på det städet.
              Med en vev, så blir roterandet riktigt trevligt jämfört med de städ där du endast har en rak stång.

Testade glapp på de rörliga delarna genom att dra litet i dem. Inget att anmärka på här heller.

Mycket positivt med detta städ är att alla detaljer är av metall. Verkar gälla alla Stonfo städ förresten. Jag har sett en hel del av tillverkarna av de dyrare städen som envisas med plast inställnings skruvar med mera detaljer. Plast i detaljer som används ofta är en styggelse! Jag tycker att när man ska ut med 1000:- och mer på ett städ? Att man kan begära att det är metall i de delar som används ofta i alla fall.

En enda liten betänklighet har jag dock. Det gäller låsningen av tråd vaggans arm till städets stång. Även om jag vrider skruven i botten här så kan armen flyttas något i sid led om man råkar daska till den?
              Nu vet jag inte om tillverkaren har tänkt sig detta från början? Att man ska kunna ha litet rörelse förmåga i sidled för att slippa skruva in och ut lås skruven när man väl justerat in höjden på armen? Eller om detta beror på den kromade ytan på städets stång som ger något för litet friktion för att man ska kunna låsa armen helt?

Detta är ju ingen katastrof på något sätt i och för sig. Bara man är medveten om detta när man köper städet.

Om jag ska sammanfatta det hela då?

Jag tycker tveklöst om detta städ. Och 2000:- är faktiskt inte blodigt i förhållande vad du får.
              Verkar väl genomtänkt och har allt ögon godis du kan tänka dig. Hade kanske inte varit helt fel om man fått med tub nål kitet också? Men man kan ju inte få med allt för den summan heller anser jag. Iaf. i betraktelse av den goda kvaliteten och allt annat godis man får till städet.

Nu kan jag förstås inte säga hur hållbara käftarna är efter så pass kort tid och få flugor? Det kan bara några års bindande till utvisa.

Men jag skulle faktiskt bli förvånad om de inte är i klass med resten av städet?

Om Dyna King städen, är städens Rolls Royce? Då är detta Stonfo städ ta mig fn städens Ferrari då!

Här kan du kolla in de andra städen Stonfo erbjuder:

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-10, 23:59.

Kommentera

du får vänja dig o ha krokarna rakt ut nu, inte som med gamla städet kroken lite uppåt ;-)

Sen angående trådvaggan så tycker jag det är skönt med min hemma lösning att kunna vika undan den utan problem när man ska låsa materialet på kroken. Så att fixera den helt kanske är en nackdel bara. Men annars såg allt bra ut men som sagt behöver några år på nacken innan kvaliten visar vad den håller för.
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

He, he , he! Blir kanske litet av en chock för mig nu då?

Tror du har rätt i att vaggan kanske inte ska sitta som berget i alla situationer. Det är kanske som jag sade tidigare att tillverkaren har tänkt i de banorna rent av?

Ja, jag har en känsla av att det här städet kommer att glädja mig länge och väl.

Kommentera

Gratis ser riktig nice

Kommentera

Tackar!

Ja, inte klagar man precis. Är fullt i klass med mitt icke true rotation, Renzetti Apprentice tycker jag.

Jag är säker på att Stonfo's billigaste städ är bra det med även om det inte är true rotation.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-02, 23:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg suzan
                      av suzan

Arbetar...
                      X