"Gåvor sökes" suger apfjärter och är ovärdig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Gåvor sökes" suger apfjärter och är ovärdig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "Gåvor sökes" suger apfjärter och är ovärdig

    Jag röstar för att ta bort "Gåvor sökes" från detta forum. Låt folk skänka om och när de VILL.
    Men dessa:"13 årig KILLE söker..." annonser går fett bort!

    Det lämnar inte mycket värdighet kvar hos personen.

    Jag tror på att jobba och spara och förtjana sig av saker och ting. Ibland får man vänta, ibland har man även tur t.ex. att tajma in när någon lägga ut en annons om att skänka något.

    Men den här typen av självutlämnande tiggeri anser jag leder inte direkt till självakt.
    Och har man ingen självakt hur ska man då akta andra som står ännu lägre i samhällshirakin? Problematiken är dessutom mångfaldig.
    Jag vill helt enkelt inte att FS bidra till denna ovärdiga tiggeri. Och eftersom jag har varit med länge nu, vill jag lyfta min synpunkt till diskussion.

    Hälsningar
    Mario

  • #2
    Håller med. Svårt att avgöra också om folk verkligen behöver grejer för att komma igång eller bara vill fylla på lådorna. Många är givmilda och ger bort vilket är bra, men förstörs snabbt av folk som försöker roffa. Inte minst när minst en som bett om beten här under våren sen försöker sälja Svartzonker oneoff beten och Brunnberg tailar mm.

    Kommentera


    • #3
      Även om man är ung kan man spara. Våra barn får full månadspeng om dom sköter normala sysslor (håller rent på rummet, ställer in disken efter sig etc) sedan kan bonussysslor ge extra pengar.
      Just nu så grämer sig grabben att han föll för frestelsen att köpa en radiostyrd bil han använt två gånger när han har ett karpspö som skulle behöva en rulle. Men han är bara 11 år så han lär sig väl sakta men säkert.

      Peter

      Kommentera


      • #4
        Det där med att tigga och sälja låter ju äklig, Tobias.

        Att inte alla barn ha förälder med stabil ekonomi är dock ingen hemlighet heller. Men jag kan också tycker att det alltid finns möjligheter att tjäna en slant. Panta, kratta löv osv.

        Finns det någon här som kan hitta något positivt med det hela? Jag vill gärna höra något pro-argument.
        /M
        Senast ändrad av Utter; 2014-04-14, 08:45.

        Kommentera


        • #5
          Du verkar se en girig snorunge som försöker göra sig en hacka på andras givmildhet. Va fan ska man behöva panta burkar, kratta löv hos andra bara för att man inte själv har möjligheten att köpa nya saker. Jag kan sätta mig in i en ung persons situation där pressen från omgivningen är stor när det kommer till prylar. Det ska vara iphone, märkeskläder, nya cyklar osv. Hur jävla roligt tror du då att det är att vara den som måste jobba för att ha råd med saker.

          När man är tonåring är det fan inte tufft och bra att jobba ihop sina saker, det är att sticka ut från mängden och det är inte alla som klarar av att göra det.

          Jag kan gärna ge ett bete eller två till en ung fiskare så att han kan visa upp det för sina kompisar eller bara känna känslan själv att för första gången testa ett nytt bete. Det känns bra att ge saker till folk som uppskattar det mer än jag själv och även jag får något ut av det. Du kanske tror att solidaritet och konsten att må bra av att ge någon annat något kommer naturligt?

          Kommentera


          • #6
            Jag vann för ett tag sen en flugrulle här på FS (tack förresten! ). Men jag kände att den bara skulle bli liggande så jag bestämde mig för att skänka bort den. Hittade då denna avdelning på FS (som jag inte sett innan) och blev avskräckt direkt. Det är nåt med såna tiggeriannonser som får det att vända sig i mig. Särskilt när det finns folk som absolut inte har en annan utväg än att stå med mössan i hand och be om en slant. Jag tror att majoriteten av de som letar gratisgrejer här lever ett ganska normalt svenssonsliv och inte behöver gå hungriga direkt och hade de lagt manken till hade de nog kunnat skaffa en hel del grejer själv.

            För min del lade jag ut en blänkare på FB istället och fick ganska snart napp från en ung tjej som ville börja flugfiska. Toppen! Så hon fick rullen till slut. Jag vet inte hur "behövande" hon var men jag bestämde mig för att det i så fall inte läggs på mitt samvete.

            Jag har inte något emot att skänka bort fiskegrejer, tycker det är jättevärdefullt att det görs, men hade önskat att man kunde göra det t ex till ungdomsklubbar eller annat som i sin tur kan använda det i sin verksamhet eller hitta rätt mottagare. Jag har läst om föreningar (i utlandet) som jobbar med att få ut ungdomar och fiska, från socialt utsatta områden t ex, och som tar emot den typen av donationer för att kunna hålla igång sin verksamhet. Hade man kunnat hitta den typen av mottagare hade jag nog varit mer benägen att rensa i alla gamla fiskeprylar man har liggande.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
              Jag vann för ett tag sen en flugrulle här på FS (tack förresten! ). Men jag kände att den bara skulle bli liggande så jag bestämde mig för att skänka bort den. Hittade då denna avdelning på FS (som jag inte sett innan) och blev avskräckt direkt. Det är nåt med såna tiggeriannonser som får det att vända sig i mig. Särskilt när det finns folk som absolut inte har en annan utväg än att stå med mössan i hand och be om en slant. Jag tror att majoriteten av de som letar gratisgrejer här lever ett ganska normalt svenssonsliv och inte behöver gå hungriga direkt och hade de lagt manken till hade de nog kunnat skaffa en hel del grejer själv.

              För min del lade jag ut en blänkare på FB istället och fick ganska snart napp från en ung tjej som ville börja flugfiska. Toppen! Så hon fick rullen till slut. Jag vet inte hur "behövande" hon var men jag bestämde mig för att det i så fall inte läggs på mitt samvete.

              Jag har inte något emot att skänka bort fiskegrejer, tycker det är jättevärdefullt att det görs, men hade önskat att man kunde göra det t ex till ungdomsklubbar eller annat som i sin tur kan använda det i sin verksamhet eller hitta rätt mottagare. Jag har läst om föreningar (i utlandet) som jobbar med att få ut ungdomar och fiska, från socialt utsatta områden t ex, och som tar emot den typen av donationer för att kunna hålla igång sin verksamhet. Hade man kunnat hitta den typen av mottagare hade jag nog varit mer benägen att rensa i alla gamla fiskeprylar man har liggande.
              Finns i Sverige också. Återspinningen heter det. Dom kan man skänka saker till och dom fördelar sedan ut det till fritidsgårdar och liknande. http://www.återspinningen.se/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av john.ohrberg Visa inlägg
                Finns i Sverige också. Återspinningen heter det. Dom kan man skänka saker till och dom fördelar sedan ut det till fritidsgårdar och liknande. http://www.återspinningen.se/
                Se där! Tack för infon!
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

                Kommentera


                • #9
                  Jag flyttade denna tråd till "Information ang Fiskesnack.com" och håller ämnet öppet för diskussion. Jag tycker iofs att det är bra att man kan skänka prylar till behövande men man vill såklart undvika att det missbrukas. Så, spåna gärna på så skall jag ta mig en funderare hur vi gör framöver.

                  Återspinningen tycker jag är ett bra initiativ om man ser till vad andra gör. Jag skänkte själv prylar dit på mässan.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #10
                    Gör forumsdelen enkelspårig, dvs tiggeri inte godkända poster, bara skänkesannonser?

                    Eller det är kanske redan så?
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                    12 svar
                    1 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av Xerup, 2022-12-19, 09:11
                    15 svar
                    1 145 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av Xerup, 2022-12-20, 20:00
                    7 svar
                    336 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...
                    X