klantigaste ni gjort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

klantigaste ni gjort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

fiskade abborre vid ett grund mitt på sommarn, stod utan tröja när jag lyckas kasta spinnaren lite för långt in på grundet så att den fastnar i en sten precis under ytan, rycker och drar ett tag utan att få loss den. då provar jag att snärta loss den och då kommer den farande som ett skott och hamnar rätt i bröstet på mig, blev en läcker tatuering av det man kunde se två hål från trekroken och en spinnarsked som var intryckt i huden, gjorde ont som fn....

Kommentera

Ursprungligen postat av KimKebab
      För ca fyra år sedan köpte jag mitt första flugspö för ca 1 500 kr.
      På den tiden var det jävligt mycket pengar för mig och jag drog ned till vattnet utanför mig (vikingline terminalen) och skulle kasta lite för skojs skull.

Klockan var väl 00:30 när jag skulle packa ihop grejerna och dra hem. Jag tog bort rullen och fick för mig att vifta med spöt. Då flyger ena spöhalvan ner i vattnet fem meter nedanför mig.

Detta var i Januari och det var stora isblock överallt. Tack vare att det strömmade lite grand så bildades ingen is vid kanten så jag fick för mig att hoppa i med kläderna för att rädda mitt kära fiskespö som jag betalat så mycket för.

Det värsta med hela historien är att jag inte kan simma, hehe. Så när jag hamnade i vattnet och fick tag i spödelen så var det nu livet jag skulle rädda istället.

Kämpade och kämpade i det kalla vattnet (ca 7 meter djupt) med spöt i ena handen, och lyckades komma framåt iaf. ca 10 meter från land känner jag att krafterna började ta slut så för att rädda mitt liv var jag tvungen att släppa spöt.
      Någon meter fram så sjönk jag....Trodde jag, tills jag kände att jag faktiskt stod på bottnen med vatten upp till midjan.

Arg som in i helvete över att jag släppte spöt i onödan efter allt "jobb" tog jag mig upp, våt som en iller.
      Såfort som jag kom upp på land kände jag hur kroppen stelnade, jag kunde inte böja mig ner för att sätta på mig skorna och jackan, så jag stod bara där, 6- 800 meter hemifrån.

Jag tänkte att "nu fryser jag ihjäl" tills två minuter senare när en stor polispiké stannade och frågade vad jag höll på med.

Som ett fån stod jag där och såg skitdum ut...."Ehh jag fiskade bara litegrand".
      Polisen flinade och sa att någon som varit ute med hunden sett mig hoppa i vattnet och trott att det var ett självmordsförsök, hahahaha!

Aja, fick eskort hem iaf och ställde mig i dushen i en timme ungefär på högsta värmen och nyste oavbrutet i 2-3 minuter. Inte lite då och då, utan jag kunde knappt andas för att jag nös så mycket.

Fatta hur fånig jag kände mig när jag kom hem till familjen sen, fy fan alltså

har gjort en liknande grej. när jag var 13 år . Gick på Sportfiskarna fiskeskola som dem har i örebro på sommrarna... :P stog och skulle kasta ut ett flötmete då jag helt plötsligt föll framåt ner i vattnet med spö o allt. Eftersom det var försommar så var det ganska kallt så ja hade Mjukis brallor och tjock munktröja. Så ja sjunk som en sten. Som tur var kunde jag simma och börjarde simma uppåt men åkte bara med ner i strömmen och av tyngden. Började Skrika som en idiot när en tant kom fram och såg mig. Hon fick också panik och började gorma.. 20 sec senare stog det 2 byggjobbare som hade vart 100 meter bort o bygde ett hus som lyckades dra upp mig. Ganska bra gjort då ja lär ha vägt minst 200kg med alla blöta kläder på mig... men fyfan va ja va rädd! (lyckades rädda spöt eftersom att ja aldrig stängde bygeln så flötet plopplade upp!)

Ska väl tilläga att det vara 2 meter upp till land från vattnet. raka kanter. . Livsfarligt för småbarn!
      Senast ändrad av DaskeN; 2006-11-16, 09:38.
      "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

I tisdags när jag skulle dra in polarens båt till bryggan så hade jag tydligen glömt att stänga innerfickan... Bye Bye alla mina kort, körkort, bankomatkort och allt det där. Mobilen höll på att åka i också.

Kan tillägga att plastkorten sjönk som stenar!

Så nu sitter jag strandad hemma kan inte ens tanka bilen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojje84
          I tisdags när jag skulle dra in polarens båt till bryggan så hade jag tydligen glömt att stänga innerfickan... Bye Bye alla mina kort, körkort, bankomatkort och allt det där. Mobilen höll på att åka i också.

Kan tillägga att plastkorten sjönk som stenar!

Så nu sitter jag strandad hemma kan inte ens tanka bilen.
          Varför gjorde du så? Kunde du inte hoppat i och hämtat korten, dom tål väl vatten.

Kommentera

Man är ju inte alltid särskilt bright...

Detta hände när jag var runt 12-13 år. Vi var som vanligt nere vid åna och härjade. Kall, blåsig novemberdag. Fisket var väl sisådär och då fikar man väldigt mycket. Dricker man mycket kaffe, blir man i slutändan kissnödig. Är man kissnödig vill man kissa. Det sistnämnda går att lösa på en rad olika sätt. Min lösning denna kalla novemberdag, blev att kliva ut på en gren som hängde över vattnet.

Där stod jag med "jesus" i handen på en trädgren och utförde mina behov. En hundradel senare går grenen av med påföljd att jag damp i vattnet (samma vatten där jag precis urinerat) Genomsur och arg kravlar jag upp och möts av fryntliga fiskekamrater som finner situationen tämligen munter.
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av KG?
              Varför gjorde du så? Kunde du inte hoppat i och hämtat korten, dom tål väl vatten.
              Ren klantighet! Jadu skulle tippa att det är 6-7m eller mer där så..

Kommentera

Tappade spöt

Jag var nere i blekinge här i veckan och jerkade lite gädda.

dagen i fråga hade jag haft ett superfiske, med ga 15-20 landade med en topp på 9.25 , 6.6 , 6,25 , 5,5. mfl så ni kan ju haja att man var på gott humör,
                När dagen börjar gå mot sitt slut så ska vi bara testa ett ställe till, vi ankrar men det blåser en del så vi driver rätt duktigt.

Allt är lagom blött och man är lite halvfrusen om fingrarna.

Jag tar upp mitt nästan nya pigglet II spö med en helt ny amb record rulle, och min super buster shallow som levererat hela dagen.
                Släpper ut någon halvmeter lina för att få bra sving i kastet, och så kastar jag hör hur det rasslar till och chockad ser jag mitt spö slå en volt ner i vattnet, och snabbt sjunka, jag stog handlingsförlamad, men min kompis försökte nå spöet med sitt spö, men förjäves mitt spö är borta, det ligger på ca 4 m djup.

Jag vet inte riktigt vad som hände men antagligen så trasslade sig linan runt toppöglan och när tyngden från draget kom så gled det ur händerna på mig.

Min glädje för alla gäddor förbyttes snabbt till sorg.

Jag åkte hem till stugan där vi bodde, och vi försökte sedan få tag på någon dykare, men det var inte så lätt en vardag under arbetstid, men jag fick iallafall låna en vattenkikare från blekinge dykcenter.
                Och nästa dag så lyckades jag lokalisera spöt med hjälp av kikaren, det enda man såg av spöt var handtaget så jag vågade inte dragga i rädsla att det skulle försvinna helt.

Jaha vad göra nu då.
                Jag ringde dykcentret igen, och fick till ett mycket bra pris hyra våtdräkt fenor cyklop, viktbälte mm.

Då jag hellre håller mig på vattnet än under vattnet så lyckades jag till slut övertala en av mina kompisar som var med att göra dyket.

Sagt och gjort han hoppade i våtdräkt och sedan ned i det 6-7gradiga vattnet, dök ned och kom några sekunder senare upp med mitt spö.

Gissa om jag blev glad......

Jag vill ge ett stort tack till Morris som dök, till Åke på Blekinge Dykcenter för hjälp med utrustning, samt Olle som körde båten och hjälpte mig att hitta spöt.
                Jerkbait är en dyr sjukdom...

www.BrunnbergLures.se

Kommentera

ni skulle tagit en stor jigg och draggat efter spöt.

surt som attan!
                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee
                    ni skulle tagit en stor jigg och draggat efter spöt.

surt som attan!

Vi försökte med jigg, men det var bara handtaget som syndes i dyn/sjögräset så det var svårt, sen blåste det för mycket för att ligga still med båten.
                    Jerkbait är en dyr sjukdom...

www.BrunnbergLures.se

Kommentera

• Har gjort flera "tabbar" bla lånade jag pappas favorit hemmabyggda pimpelspö. Jag var van vid nylonlina men på spöet hade han flätlina. Nästan direkt när pimplen nytt botten hög det till och jag krokade för allt jag hade och spöet knäcktes på mitten

En annan gång var vi och fiska abborre i några dammar med extremt sluttande kanter, jag satt ihop spöet lite snabbt och viftade lite med de för att käna på aktionen. Plötsligt plumsa det till i vattnet ett par meter ut och jag såg att där sjönk sakta toppen till botten, utan att tänka hoppade jag i och tog spöet problemet var bara att mobilen låg i fickan.

En dag var det dags för en hel dags öringfiske, vi lev skjutsade ut till en damm några mil hemmifrån. När jag skulle sätta ihop det enda spöet som jag hade med märkte jag att toppen och "botten" inte var från samma spö.

Det klantigaste min kompis gjort är att efter vi hade fiskat öring så skulle han stayla med sin nya moppe (27000). När han skulle gå upp på bakhjulet vingla han till och trillade så hans nys fina flugspö knäcktes och moppen var 3 dm från att glida ner i dammen. Dammens kanter var dessutom täckta av stora stenblock men som tur var stanna den precis innan kanten

Men det som endå tar priset i klantighet var när min pappa "slängde" en svensk rekord sarv utanför sumpen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 442 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29