Jag har säkert gjort många grova misstag sen dess, men ett jag kommer att minnas hela livet var när jag var 11 år och metade bäcköring på Irland. Bästa stället var en djuphåla i den lilla ån. Jag hade fått en hel del fisk, men de flesta var små. Sen minns jag tydligt att jag av ren lathet knöt fast kroken med en vanlig kärringknut, fast jag visst hur man gör en riktig betesknut. Så när storöringen hugg på så gick knuten upp och jag missade mitt livs fisk (så långt).
En annan miss var när jag fajtade en grov torsk på Öresund för 7-8 år sen. Tyvärr hade jag även en sillhäckla ovanför pilken, och beteslåset i häcklan brast på mitten. Skulle förmodligen blivit top 2 eller 3 på min rekordlista (alla arter). Sedan dess är jag ofta ganska noga med att undvika häckla och att använda riktigt starka beteslås eller knuta pilken direkt i linan.
En annan miss var när jag fajtade en grov torsk på Öresund för 7-8 år sen. Tyvärr hade jag även en sillhäckla ovanför pilken, och beteslåset i häcklan brast på mitten. Skulle förmodligen blivit top 2 eller 3 på min rekordlista (alla arter). Sedan dess är jag ofta ganska noga med att undvika häckla och att använda riktigt starka beteslås eller knuta pilken direkt i linan.

)
Kommentera