Klubba lake ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klubba lake ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klubba lake ?

Är detta tillåtet i sverige ? Eller är det tjuvklubbning som gäller ?

Innan några ens börjar skriva en massa om C&R och leka moral poliser så kommer detta att provas på oavsett vad ni tycker och känner. Fisken som tas upp kommer garanterat att ätas, detta är bara en grej jag vill prova eftersom man kommer ihåg från den tiden man vart barn och morfar klubbade lake. Det kommer inte bli en hetsjakt efter lake nu utan mer för att prova på och ta upp en eller två för att göra middag på.

Godare fisksoppa får man leta efter, perfekt fisk för det ändamålet
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Detta kan, oavsett om det är lagligt eller ej, knappast anses vara sportfiske så jag flyttar tråden till "Övrigt"
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

*tog bort inlägget*

Kändes onödigt provokativt av mig,
      Senast ändrad av RullTrassel; 2014-11-14, 11:08.

Kommentera

Provokativt ja kanske men då får det vara det. Jag själv vill bara prova på detta eftersom mannen (morfar) som lärde mig det mesta om fisket gjorde detta när jag var liten och fick stå på strandkanten o titta på. Så mycket minnen som kommer upp när man tänker tillbaka på det.

Kan även lägga till andra fiskemetoder som är "provokativa" i denna lista. Justring, nätfiske och gäddsaxar. Alla dessa har jag provat på i finland där det är tillåtet.

Kan säga följande saker av alla dessa metoder. Effektiva metoder om man måste ha mat på bordet. Det är just av den anledning morfar fiskade på detta sätt. Personligen tycker jag att metoder som man inte kan kontrollera vilka fiskar som tas upp borde förbjudas, tex gäddsaxar och nät. Dessa fångar fisk på ett sådant sätt som gör det omöjligt att släppa tillbaka dom om det visar sig vara fisk man inte vill ha. Vid justring ser man fisken och kan avgöra om man vill ta den som matfisk, ser jag inga som helst problem med det. de gånger jag varit med vid justring och justrat själv har det aldrig hänt att man "missat" och lämnat skador på fisken, jämfört med spinnfiske där man kan lämna krokar/drag i fisken gap eller svalg.

Så av nyfikenhet och att man kan välja vilka fiskar man tar upp skulle jag vilja prova på och klubba lake, detta kommer inte bli nått man sysslar med på heltid utan vill bara prova på.

Om man ska ta hänsyn till fiskarna och hur man skadar dessa så är nog C&R värre än justring och klubba lake. Vid spinnfiske kan en och samma fisk krokas flera gånger. Klubba en lake gör man bara en gång för man väljer ut fisken man vill ha och man klubbar inte allt man ser och släpper tillbaka de man inte ville ha.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Oki, för att svara på frågan.
          Har inte hört om , eller läst om något förbjud mot att klubba lake.
          Och jag har letat.
          I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
          http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
          http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Tror du missförstod eller så missförstod jag dig, jag tog bort mitt inlägg för jag tyckte att JAG var provokativ

Kort och gott så skrev jag i principen "varför fråga om du ändå tänker göra det ? "

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            Provokativt ja kanske men då får det vara det. Jag själv vill bara prova på detta eftersom mannen (morfar) som lärde mig det mesta om fisket gjorde detta när jag var liten och fick stå på strandkanten o titta på. Så mycket minnen som kommer upp när man tänker tillbaka på det.

Kan även lägga till andra fiskemetoder som är "provokativa" i denna lista. Justring, nätfiske och gäddsaxar. Alla dessa har jag provat på i finland där det är tillåtet.

Kan säga följande saker av alla dessa metoder. Effektiva metoder om man måste ha mat på bordet. Det är just av den anledning morfar fiskade på detta sätt. Personligen tycker jag att metoder som man inte kan kontrollera vilka fiskar som tas upp borde förbjudas, tex gäddsaxar och nät. Dessa fångar fisk på ett sådant sätt som gör det omöjligt att släppa tillbaka dom om det visar sig vara fisk man inte vill ha. Vid justring ser man fisken och kan avgöra om man vill ta den som matfisk, ser jag inga som helst problem med det. de gånger jag varit med vid justring och justrat själv har det aldrig hänt att man "missat" och lämnat skador på fisken, jämfört med spinnfiske där man kan lämna krokar/drag i fisken gap eller svalg.

Så av nyfikenhet och att man kan välja vilka fiskar man tar upp skulle jag vilja prova på och klubba lake, detta kommer inte bli nått man sysslar med på heltid utan vill bara prova på.

Om man ska ta hänsyn till fiskarna och hur man skadar dessa så är nog C&R värre än justring och klubba lake. Vid spinnfiske kan en och samma fisk krokas flera gånger. Klubba en lake gör man bara en gång för man väljer ut fisken man vill ha och man klubbar inte allt man ser och släpper tillbaka de man inte ville ha.

Kommentera

Tänkte mer på vad folk vet om detta och vad de har för erfarenheter runt det. För så vitt jag vet så har det varit väldig vanligt att klubba lake i sverige med, men nått som håller på att försvinna. Samt vore det kul och veta vad det kan bli för konsekvenser av det hela om det är förbjudet. Är det risk för att man får sitta inne 3 månader så är det knappast värt att prova på denna metod som ens far och morföräldrar gjorde för att få mat på bordet.

Kommer själv fortsätta att googla om detta och hittar jag nått så postar jag det.

Kommentera

Tror det var bra vanligt förr i tiden faktiskt.
                Farsan har berättat en hel del historier om Lakfiske från isen och det verkar som om det var en poppis metod förr

Jag kan hålla med om att nät, ryssja, gäddsax osv är lika illa om inte värre då de inte riktar sig direkt mot en specifik art.

Kommentera

Jag var med Farfar ute på hans sjöar runt Fagerhult och klubbade Gädda när jag var liten. Mins hur isen buktade sig neråt och sprickor sköt iväg när vi gick där och spanade. Rätt vad det var så drämde farfar till med sin stora påk i isen, och för det mesta slet han upp en Gädda. Själv tror jag aldrig jag såg nån fören det var för sent, Men det var nog lika bra det för jag orkade bara släpa runt på en liten pinne. Farfar däremot hade med sig en halv ek. (i mina ögon)
                  Skulle väl inte kalla det sportfiske på samma sätt som jag inte tycker fiske med t ex ryscha (?) är det, och knappast något jag själv skulle ägna mig åt idag, men på den tiden var det ingen brist på fisk och allt som togs upp användes också. Farmors Gäddfärsbullar eller mormors ugnsbakade Gädda var inte dumt
                  Underbara minnen som jag är glad att jag har.

Kommentera

Well then.... så länge man får mat på bordet.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 411 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 437 visningar
                    0 gillar