Systemkamera - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Systemkamera

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

NEO,jag tyckte och känner fortfarande att jag gjorde rätt val att köpa 400D:en med kitobjektivet då jag inte vet vilket annat objektiv jag ska ha och vet fortfarande inte.
    Den tar ju jättrebra bilder med de men klart som fan det bli bättre om man går upp någon prisklass.

Canons fasta 50mm ska jag införskaffa till posebilder och den har fått bra betyg ,billig och bra
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Okej tack för alla tips.
      Har typ bestämmt mej för att köpa samsungen. Kände på den på foto och video i malmö.
      Tog några bilder med kit objektivet 18-55, på ca 2 m avstånd så skalades halva kroppen av typ från magen och ned. Detta gör att det kommer att suga till poseringbilder.
      Killen i butiken satte då på ett Sigma vidvinkelzoom 10-20 vilket kändes helrätt fick med mycket bakrund/sidorna och hela kroppen kom med.
      Men jag vill även ha ett som jag kan ta macro bilder med och ett där man typ kan zooma in en bit om jag sitter i båten och vill fota två svanar som fajtas en bit längre bort. Till detta visade han ett Sigma 70-300 macro objektiv,

Så vilket/ vilka objektiv ska jag satsa på, ge gärna exempel på nått.
      Har själv funderat på ett på 18-200. Vad tror ni?
      MVH Micke
      Senast ändrad av Holmish; 2007-12-27, 22:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
        Canons fasta 50mm ska jag införskaffa till posebilder och den har fått bra betyg ,billig och bra
        Vilket av dem? De har tre stycken, 1.8, 1.4 och 1.2... Men de passar bra till poträtt (=pose bilder!) - så länge man är på land. I båt är de för tighta tycker jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg
          Bra val. Det kan jag rekommendera.

Edit: Antar att du menar det här http://www.cyberphoto.se/?http://www...article=232095
          Senast ändrad av Guest; 2007-12-27, 22:20.

Kommentera

Nyttig info.. http://photo.net/equipment/sony/
            http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Tjenare
              Jag har själv en Eos 350D och farsan har en 400D. Båda har kitobjektiven 18-55 och 55-200. Farsan ansåg att han inte tog bättre bilder än att han klarade sig med dom objektiven trots att jag visade han kvalitén på optiken. Jag var mycket nöjd i början med det såklart, det tror jag dom flesta är ifall man som jag går från en hel hög med kompaktkameror som aldrig varit något annat än just kompakta.
              Med den erfarenhet jag har idag så skulle jag nog köpa 350 istället för 400 eftersom det enligt mig inte skiljer så mycket annat en prislappen. Vet inte vad man får ge för dom nu men 350in borde vara rätt mycket billigare och istället lägga pengarna på ett bra objektiv.
              Någon som har något tips på bra "allround" optik föresten.
              Kraven är att det ska fungera för lite vimmelbilder, amatör studio bilder och som för trofébilder (en dag kanske man får något stort). Vet att det är ganska jobbiga krav redan nu men givetvis har jag inte obegränsat med pengar så pris spelar stor roll.

Hoppas jag hjälpte dig lite samtidigt som jag förhoppningsvis också får hjälp.

Mvh/Per

Kommentera

NEO,Ja exakt .
                Nu borde jag ge mig ut på en fisketur så man kan testa kameran lite bättre
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                  Konstigt att det inte står ett skit om det här i fotosidans forum med tanke på hur många minolta kameror som det finns där... Vill du ha bra tips så gå in på deras forum istället Holmish! Där är det många som ÄGER kamerorna som kan ge omdöme! http://www.fotosidan.se
                  Konstigt att skolkameror inte funkar optimalt?
                  Alla har olika åsikter om saker och ting. Detta är min åsikt. Att köpa en sony eller en samsung finns inte i mina ögon. Inte när Canon och Nikon fortfarande gör kameror. Varför satsa på något mindre beprövat?
                  Om min åsikt är något värd eller inte, det får andra avgöra. Men jag delar gärna med mig av min.
                  Att jag sen har jobbat professionellt som fotograf i 10 år, det gör i alla fall att jag har bättre koll än gemene man.
                  Sen spelar det ofta ingen roll vad man tipsar om. Folk går ändå efter sin egen magkänsla. Och det är kanske bra.

Mitt tips:

Canonkamera med kitobjektiv.

Prova sen och se hur det känns med det objektivet. Köp inte flera objektiv från början. Det objektivet är bra att starta med, sen om du köper något annat objektiv så är kitobjektivet lätt att sälja. Det är dessutom billigt om man köper ett helt kit.

Brännvidden 10-20 funkar bättre vid fiskebilder i båt. Men det är lite extra pengar.

70-300 är kul att ha om man fotograferar svanar eller badande flickor. Sigmas 70-300 funkar säkert alldeles utmärkt.

Angående objektiv med 18-200 som brännvidd så är de ofta dåliga.
                  Det är svårt att göra ett bra objektiv med sådan extrem zoom. Canon har hyfsade 28-200 men de kostar uppemot 20 000.

Canons 50/1,8 är ett bra objektiv. Skarpt och riktigt billigt. Billigt sätt att få tag på ett ljusstarkt objektiv. Funkar dock bäst till porträtt eller så, i alla fall inte till fiskebilder i en liten båt.

Ska man ta vimmelbilder så kan det vara bra att ha en riktig blixt.

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
                    Att jag sen har jobbat professionellt som fotograf i 10 år, det gör i alla fall att jag har bättre koll än gemene man.
                    Ja dina bilder och dina uttalande har ju verkligen visat vilken auktoritet du är inom fotografering...

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
                      Mitt tips:

Canonkamera med kitobjektiv.

Prova sen och se hur det känns med det objektivet. Köp inte flera objektiv från början. Det objektivet är bra att starta med, sen om du köper något annat objektiv så är kitobjektivet lätt att sälja. Det är dessutom billigt om man köper ett helt kit.
                      Så tänkte jag med.
                      Hoppas på lite kallare vädare :S så man kan ta ett ismetepass sen får det gärna bli varmare igen
                      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      12 svar
                      1 436 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      87 664 visningar
                      0 gillar