Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
In your face jämtkraft!!!!!
Collapse
X
-
OTUrsprungligen postat av Jari F1 Visa inläggInga nya älvar har byggts ut på 30 år och SVerige hade varit ett helt annat land utan vattenkraften.
45% av den el vi förbrukar kommer därifrån. Vad vill Valt3r till exempel ersätta den med?
Varifrån ska elen komma?
Hur många älvar har tillkommit de senaste 30 åren?Ola
Kommentera
-
Troligen inga. Vad jag ville säga var att man tagit lite hänsyn till naturen i de återstående älvarna eftersom alla inte har kraftverk.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggOT
Hur många älvar har tillkommit de senaste 30 åren?
Kommentera
-
Falmarksforsen byggdes slutgiltigt ut 1992, Den blev ett riktigt vandringshinder, inget kommer förbi. Innan fångades det en hel del ål där.Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggInga nya älvar har byggts ut på 30 år och SVerige hade varit ett helt annat land utan vattenkraften.
45% av den el vi förbrukar kommer därifrån. Vad vill Valt3r till exempel ersätta den med?
Varifrån ska elen komma?
Matte kanske inte är min starkaste sida (det är mitt vackra yttre) men jag får det inte till 30 år. Men du kanske kan räkna bättre än mig..
I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
Min Blogg
http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
http://www.sportfishinglovers.se/
Kommentera
-
Kraftbolagen har inte riktigt gjort det...Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggTroligen inga. Vad jag ville säga var att man tagit lite hänsyn till naturen i de återstående älvarna eftersom alla inte har kraftverk.
Saxat. Statkraft och SCA vill bygga ut Byskeälven, De båda företagen vill bland annat bygga ut vattenkraften i Byskeälven. Att bygga ut vattenkraften är en känslig fråga. Men företagen skriver i ett pressmedellande att:
"Vi vill engagera alla berörda parter i ett förutsättningslöst arbete med att utreda möjligheterna."
Byskeälven är sedan 1998 skydda som en del av EUs Natura 2000 nätverk. Natura 2000 ska ge ett starkt skydd mot ingrepp i området. En av orsakerna till att älven naturskyddats är laxbeståndet. Årligen fångar sportfiskare mellan 300 och 500 laxar i älven.
Länk: http://svt.se/2.33919/1.910095/statk..._ut_byskealven
I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
Min Blogg
Kommentera
-
Inte ersätta. Bara bygga vandringsvägar för fiskarna och släppa ut en bråkdel av vattnet som hålls i dammarna. Då skulle fisken kunna leka och även växter kunna överleva nedanför dammarna. Som det ser ut nu så har endast ett fåtal av dammarna fungerande vandringsvägar. Det här vattnet skulle inte minska på elproduktionen särskilt mycket. Men ifall trappor och omlöp skulle fungera bra så blir det svårt för ynglen att komma ner. Men det skulle vara ett stort steg att börja med att förbättra kraftverken.Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggInga nya älvar har byggts ut på 30 år och SVerige hade varit ett helt annat land utan vattenkraften.
Varifrån ska elen komma?
Vattenkraften är ju reglerbar och vatten släpps genom turbinerna när elen behövs, mest på vintern. Elbolaget släpper igenom mest vatten på vintern eftersom det förbrukas mest el då, detta är raka motsatsen till det normala vattenflödet. Man släpper ju ut vatten från botten av dammen, där det är varmt (+4). När man släpper ut vattnet så blir temperaturen i vattnet nedanför dammen högre och iochmed det så ökar fiskarnas ämnesomsättning och dom bränner fettreserverna för snabbt för att överleva vintern.
EDIT:
Ur: Allt om flugfiske Nr.1 2009.
Nya Vägar för laxen
"I en ny doktorsavhandling från Luleås tekniska universitet har forskaren Elinne Lindmark studerat en ny form av laxtrappa, en idé av uppfinnaren Jan-Erik Almqvist, som ska hjälpa laxen förbi kraftverken. Den speciella "lockvattenanordningen" drar till sej fisken med hjälp av ett snabbare vattenflöde så att laxen hittar rätt väg till laxtrappan. Lyckade fältförsök har gjorts vid Sikfors kraftstation i Piteälven. Där har man även tagit fram en smoltavdelare som ska rädda smolten från turbinerna. Vill du veta mer, kontakta universitetet på telefon 0920-49 10 00."
God fortsättning!
/ValterSenast ändrad av Valt3r; 2010-01-13, 00:38.Mycket roligare att ta dom på torrt!
Kommentera
-
Valter, nu börjar det likna något. Jag håller med till 100 procent att det måste gå at bygga laxtrapport och leder som fungerar trots nödvändiga kraftverk.
keldor, läs om, läs rätt: "Inga nya älvar har byggts ut på 30 år"
En annan del av redan utbyggd älv hade det inget med ämnet att göra.
Kommentera
-
Det var det jag gjorde,Bureälven är bara ett exempel på att du har fel. Älven har två kraftstationer. Den i Falmarksforsen, byggdes slutgiltigt ut 1992 och Mjödvattnets kraftstation byggdes också 1992.Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggValter, nu börjar det likna något. Jag håller med till 100 procent att det måste gå at bygga laxtrapport och leder som fungerar trots nödvändiga kraftverk.
keldor, läs om, läs rätt: "Inga nya älvar har byggts ut på 30 år"
En annan del av redan utbyggd älv hade det inget med ämnet att göra.
I Falmark har det funnis en kraftstation tidigare, men den var nerlagd riven och hade aldrig varitt något hinder. Bönderna hade i praktiken satt ner en turbin som drevs av forsen och då utan damm.
Den älven var inte utbygd.
Så Jari F1 gör om matten, nu när jag läste om och läste rätt, det kanske du ska också ska försöka med.
Sen var vi ska få elen från, ja du, det har kommit förslag tidigare, men dom verkar du inte tycka om.
:
Min Blogg
Kommentera
-
Men det är här elcertifikat kommer in. Då vill ju kraftbolagen bygga vattenkraft där det inte varit lönsamt tidigare. Det var ju meningen att man skulle satsa på grön el. Men vattenkraften är klimatvänlig men inte miljövänlig (ja, du fattar
)
Och det gäller att få kraftbolagen att bygga trappor och omlöp. Och istället för att bygga ut dom sista orörda strömmarna, då borde man satsa på att försöka förbättra och effektivisera dom kraftverk som finns.
Elcertifikatsystemet infördes den 1 maj 2003 i Sverige. Det gör att kraftbolagen vill börja bygga ut nu i som jag sa tidigare strömmar som inte varit lönsamma tidigare.
/ValterMycket roligare att ta dom på torrt!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:13
|
5 svar
1 073 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg