In your face jämtkraft!!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

In your face jämtkraft!!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är bra Anders, att de fick till det menar jag. Kanske hittade de varandra genom leken blindbock, som var så populärt då?
    Du får gärna gå i polemik med mig. Jag blir inte förargad av att diskutera skillnader i synsätt eller olika kunskaper i ämnen som berör oss. Det är det som skiljer oss från djuren. Att vi kan lära oss av varandra genom kommunikation.
    Man kan förhålla sig till en diskussion som de flesta gör, antingen tyst och registrerande, kanske med en djupare eftertanke eller så gör man som många gör idag, googlar fram fakta på 0,13 sekunder på nätet, men missar ett par väsentliga detaljer.
    Här ett par exempel:
    Människan har funnits i europa mellan 35 och 40 000 år. Inte miljoner.
    På den tiden när alla eldade med ved var medellivslängden ca 35 år.
    Rök är giftigt. PAH, kolmonoxid och tjärämnen gör att ingen rekommenderar eldning i öppen spis längre perioder. Det är ineffektivt som värmekälla och till och med för mysfaktor har de öppna spisarna ersatts av kassetter för att bättre utnyttja värmeutvecklingen.
    Men jag tror ändå kaffet blir bättre som du gör den, än vilken bryggare som helst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
      Det är bra Anders, att de fick till det menar jag. Kanske hittade de varandra genom leken blindbock, som var så populärt då?
      Du får gärna gå i polemik med mig. Jag blir inte förargad av att diskutera skillnader i synsätt eller olika kunskaper i ämnen som berör oss. Det är det som skiljer oss från djuren. Att vi kan lära oss av varandra genom kommunikation.
      Man kan förhålla sig till en diskussion som de flesta gör, antingen tyst och registrerande, kanske med en djupare eftertanke eller så gör man som många gör idag, googlar fram fakta på 0,13 sekunder på nätet, men missar ett par väsentliga detaljer.
      Här ett par exempel:
      Människan har funnits i europa mellan 35 och 40 000 år. Inte miljoner.
      På den tiden när alla eldade med ved var medellivslängden ca 35 år.
      Rök är giftigt. PAH, kolmonoxid och tjärämnen gör att ingen rekommenderar eldning i öppen spis längre perioder. Det är ineffektivt som värmekälla och till och med för mysfaktor har de öppna spisarna ersatts av kassetter för att bättre utnyttja värmeutvecklingen.
      Men jag tror ändå kaffet blir bättre som du gör den, än vilken bryggare som helst.
      Det var väll ett jävla tjat. Jari, om du kan nämna endast en miljövänlig energikälla som inte släpper ut något giftigt skit så får du garanterat nobelpris.
      Om vattenkraft stödjer den framtida faunan så vet jag vad folket kommer att säga! Var är den?

Kommentera

Jari! Nu får du allt ge dig!
        Istället för förvanska vad jag skriver och antyda att jag hämtar kunskap genom 13 sekunder sökning på nätet så kanske du ska bidra med nått vettigt till dina medmänniskor nu när du så tydligt uttrycker att jag mest upptar utrymme med mina grunda åsikter.

Vem fan har talat om människor i Europa och var står det överhuvudtaget människa i min text som du refererar till och så överlägset raljerar om?!!
        Och till protokollet så skiter högaktningsfullt hur ineffektivt eld är som värmekälla och vem som rekommenderar vad!!

Nej, jag tror nog att det är du som ska ta en tur tillbaka till skolbänken och bättra på dina kunskaper innan du slänger skit på andra och antyda det ena och andra.
        Inte minst i konsten att se helheten, tolka budskap och inte snöa in på detaljer. Och när du ändå är på gång så insup en rejäl portion hyfs på samma gång.
        Det kan du behöva.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av CRAZY FISH Visa inlägg
          Det var väll ett jävla tjat. Jari, om du kan nämna endast en miljövänlig energikälla som inte släpper ut något giftigt skit så får du garanterat nobelpris.
          Tror jag inte. Kolla till exempel vattenkraften. Du bromsar upp lite vatten och ut kommer bara vatten och el. Kan det bli bättre än så?
          Skiter väl jag i att själva bromsen är ful...

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
            Jari! Nu får du allt ge dig!
            Istället för förvanska vad jag skriver och antyda att jag hämtar kunskap genom 13 sekunder sökning på nätet så kanske du ska bidra med nått vettigt till dina medmänniskor nu när du så tydligt uttrycker att jag mest upptar utrymme med mina grunda åsikter.
            Jaha, där gick proppen alltså?
            För att någon ska kunna förvanska det du skriver måste du ju faktiskt skriva något först. Eller kanske börja tänka lite innan, eller försöka se lite mer till helheter. Jag vet inte vart du hämtar din kunskap. Jag säger bara att det är åt helvete fel. Både om människans existens och bruk av eld. Eller för den delen giftigheten i den rök som uppstår.

Du skrev, jag citerar: "Lite rök och aska har inga större skaror dött av än sen miljoner år tillbaka och jag tror inte att den som kommer att ställa till med några större problem i framtiden heller."
            Jag försökte bara tala om att det påståendet inte leder någonstans och som argument säger mer om dig än du kanske vill erkänna. För att kunna föra en vettig dialog om någonting måste vi ändå vara överens om att diskutera saker utifrån vad de är och inte vad vi tror eller vill att de skall vara. Äpplen som äpplen med andra ord. Annars blir väl åsikterna ganska platta, eller?
            Vem fan har talat om människor i Europa och var står det överhuvudtaget människa i min text som du refererar till och så överlägset raljerar om?!!
            Och till protokollet så skiter högaktningsfullt hur ineffektivt eld är som värmekälla och vem som rekommenderar vad!!
            Läs igen och läs rätt. Skiter man i allt skall man inte lägga sig i en viktig diskussion. Kan man inte svara för vad man står för utan att surna till så fort någon tycker annorlunda behöver man öva lite till i ämnet kommunikation.
            Det är det vi gör här.
            Du påstår någonting och jag svarar. precis som det skall vara. Klarar du inte av det, menar du?
            Nej, jag tror nog att det är du som ska ta en tur tillbaka till skolbänken och bättra på dina kunskaper innan du slänger skit på andra och antyda det ena och andra.
            Inte minst i konsten att se helheten, tolka budskap och inte snöa in på detaljer. Och när du ändå är på gång så insup en rejäl portion hyfs på samma gång.
            Det kan du behöva.
            Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag blåste din lilla anka ur vattnet, men det finns hajar här, så det var mest för din ankas skull...

Kommentera

Ett par små fakta bara.

1. Vi har all el vi behöver och mer än så.
              Enda orsaken att elen är "dyr" här är att man vill att vi ska använda mindre för att man får bättre betalt för den utomlans.

2. Hur man ökar produktionen utan att göra några större ingrepp.
              Idag består stamnätet av 15 000 kilometer högspänningsledningar. Ledningarna närmast de större kraftverken är kraftiga högspänningsledningar och ingår i stamnätet. Här har elektriciteten mycket hög spänning, 400 000 volt (400 kV).
              Men el-ledningarna är byggda för 800kV, så använd då dom för vad dom är byggda för. "Så enkelt har vi dubblat vår el"

3. Det finns redan nu teknologi som har mindre miljöpåverkan och är "ren", tex vågkraftverk. Norge enbart skulle kunna försörja hela Europa med el.

Sug på den du....
              I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
              http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
              http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

MYCKET bra gjort FJ!

Till ALLA rekommenderar jag er att titta på detta ------> http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                  Tror jag inte. Kolla till exempel vattenkraften. Du bromsar upp lite vatten och ut kommer bara vatten och el. Kan det bli bättre än så?
                  Skiter väl jag i att själva bromsen är ful...
                  HAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAaaaaaa, neee. Hur fan ska du få dit dammen då? släpper ut mkt skit vid bygget + att pengarna som elbolagen tjärnar går till kolkraftverk i EU. Du vet väll att Vattenfall släpper ut mer CO2 än vad sverige gör va?
                  PS:
                  Om vattenkraft stödjer den framtida faunan så vet jag vad folket kommer att säga! Var är den?

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
                    Ett par små fakta bara.

1. Vi har all el vi behöver och mer än så.
                    Enda orsaken att elen är "dyr" här är att man vill att vi ska använda mindre för att man får bättre betalt för den utomlans.

2. Hur man ökar produktionen utan att göra några större ingrepp.
                    Idag består stamnätet av 15 000 kilometer högspänningsledningar. Ledningarna närmast de större kraftverken är kraftiga högspänningsledningar och ingår i stamnätet. Här har elektriciteten mycket hög spänning, 400 000 volt (400 kV).
                    Men el-ledningarna är byggda för 800kV, så använd då dom för vad dom är byggda för. "Så enkelt har vi dubblat vår el"

3. Det finns redan nu teknologi som har mindre miljöpåverkan och är "ren", tex vågkraftverk. Norge enbart skulle kunna försörja hela Europa med el.

Sug på den du....
                    1. Vi har inte tillräckligt med el idag och det var orsaken till att Vattenfall startade ett reserveggregat som går på olja idag och att spotpriset för el i morgon bitti efter 07.00 är på över 10 kronor. (Normalt runt 40 öre)
                    Överkapaciteten behövs för "extremväder" som det är idag och då kan det tyckas som överkapacitet när solen skiner och det är 20 plus ute.
                    Notera gärna skillnaden.
                    2. Jag tror också att ett modernare nät vore bra på väldigt många olika sätt, men det skall alltid vägas emot vad det kostar att bygga om och vinsten av det. Jag tror att det byts ut på sikt allteftersom det måste bytas renoveras ändå.
                    3. Jag hoppas också en hel del på vågkraften, men den är inte färdig. Jag är så glad att du inte nämnde vindkraften nu...

Kommentera

Ursprungligen postat av CRAZY FISH Visa inlägg
                      HAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAaaaaaa, neee. Hur fan ska du få dit dammen då? släpper ut mkt skit vid bygget + att pengarna som elbolagen tjärnar går till kolkraftverk i EU. Du vet väll att Vattenfall släpper ut mer CO2 än vad sverige gör va?
                      PS:
                      Siffror och källor på det?
                      Vattenfall har också anläggningar i exempelvis Tyskland och är ett av Europas största elbolag.
                      Hur mycket och vilken sorts skit släppte de ut för 60-200 år sen när dammarna byggdes? Vad har de släppt ut sen dess och tror du miljön gått plus eller minus på dem sen dess? Jag misstänker skarpt att de inte bara bidragit till att se fula ut till samhällena runt omkring där de finns. T.ex SSAB hade nog inte funnits kvar utan dem.

Ska vi ha en diskussion på "hittapå"-nivå så blir den varken givande eller lång.
                      Senast ändrad av Jari F1; 2010-01-07, 22:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:13
                      5 svar
                      1 084 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg consfinicky  
                      Startad av PikeAnglersChronicles, 2024-07-15, 09:10
                      6 svar
                      1 158 visningar
                      0 gillar