In your face jämtkraft!!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

In your face jämtkraft!!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vilka jävla tomtar, snacka om greenwashing. Grymt bra av FJ, hoppas verkligen att filmen får spridning till icke-fiskeintresserade.

Kommentera

Vattenfall som företag släpper ut massor med CO2, det kan du bara inte ha bommat, det har varitt på nyheterna dom senaste veckorna.

Orsaken att elpriset går upp är inte att vi inte har så att det räcker åt "oss", dom har förbundit sig att leverera el utomlans också.

Elnättet klarar en höjning till 800kV, men det är taget ett politiskt beslut att man inte ska köra det på mer än 400kV, fågelskådarna har haft riktigt duktiga lobbyister, man var oroliga att flyttfåglarna skulle störas av en högre effekt.

Sen bara ett litet tilllägg, vi förbrukar mindre el nu per bnp än vi gorde på tex 80talet och det trots att vi är fler...

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Jari, det gör vi.
        VILKA HÄR INNE TYCKER ATT JARI ÄR FÖR DÅLIGT PÅLÄST OCH VILKA TYCKER ATT JAG ÄR DET RÄCKER UPP EN HAND.
        Satsa på vind, sol och vågkraftverk, speciellt sistnämnda då det ger både skydd för fiskar och förstör för trålfiskarna.
        Om vattenkraft stödjer den framtida faunan så vet jag vad folket kommer att säga! Var är den?

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
          Vattenfall som företag släpper ut massor med CO2, det kan du bara inte ha bommat, det har varitt på nyheterna dom senaste veckorna.

Orsaken att elpriset går upp är inte att vi inte har så att det räcker åt "oss", dom har förbundit sig att leverera el utomlans också.

Elnättet klarar en höjning till 800kV, men det är taget ett politiskt beslut att man inte ska köra det på mer än 400kV, fågelskådarna har haft riktigt duktiga lobbyister, man var oroliga att flyttfåglarna skulle störas av en högre effekt.

Sen bara ett litet tilllägg, vi förbrukar mindre el nu per bnp än vi gorde på tex 80talet och det trots att vi är fler...

Nej, jag vet att de släpper ut en del. Frågan var om de släppte ut mer än resten av Sverige.
          Orsaken att elpriset går upp är att efterfrågan just nu är högre än tillgången i "normalläge". Att man dessutom måste starta utökad produktion styrker mitt påstående. När vi använder el "normalt" finns det en överproduktion av el och det vore ju synnerligen korkat att inte sälja allt överskott till högstbjudande.
          Det finns fler anledningar till att man inte kör mer ström i ledningarna än fågelskådarlobbyn förhandlat till sig.
          Du kanske är för ung att minnas debatterna som föregick vågen av "elallergiker"?

Ni andra som svarar här; gör gärna det i en civiliserad ton. Vi är inte på fotboll nu.
          Har man inget att säga brukar de närmast neanderthalstadiet antingen höja rösten väldigt mycket, bli aggressiva eller bara allmänt tappa fattningen.

PS: kontrollräkningen av uppräckta händer visade på en överlägsen majoritet som tycker att du inte har en susning. Någon nere i småland rekommenderade därför att du skulle få länken till susning.nu

PSS: Apropå hyfs som du var inne på förut Crazy Fish så betyder enbart versaler att du skriker. Det är att anses som ohyfsat också.

PSSS: Du ska nog hålla dig till vad du själv anser, Crazy Fish, för jag tror inte många här vill att du talar för dem. Du kan alltså inte svara med: "Ja, det gör vi."
          Senast ändrad av Jari F1; 2010-01-08, 01:38.

Kommentera

Kommentera

Jag vilar min väska!
              In your face vattenkraftsmotståndare!

Kommentera

(Vattenfalls kraftverk i Tyskland släppte 2004 ut mer än 70 miljoner ton CO2 i atmosfären, mer än vad hela Sverige släppte ut under samma år.

För mer information:

Bettina Dannheim, energiansvarig på ROBIN WOOD, tel ++49-40-380 892 21
                Thorben Becker, Friends of the Earth Germany, tel ++ 49-30-27586-421
                Ute Bertrand, pressansvarig på ROBIN WOOD, tel. ++49-40-380 892 22, )

Så som företag så släpper dom ut mer än Sverige, men det har inget med vattenkrftverk att göra.

Orsaken att elpriset går upp är att efterfrågan just nu är högre än tillgången i "normalläge".
                Ja man fryser i Tyskland..

Att man dessutom måste starta utökad produktion styrker mitt påstående.
                Inte direkt, man skulle ha kunnat lägga driftstoppen i kraftverken på sommaren istället för under den kallaste perioden på året.

När vi använder el "normalt" finns det en överproduktion av el och det vore ju synnerligen korkat att inte sälja allt överskott till högstbjudande.
                Det beror på, om det innebär att man förbinder sig att leverera el även när vi har mindre av den, ja då är det fruktansvärt korkat, för det är det som gör att ditt elpris går upp.
                Bortsätt från det, skulle jag som fiskare gärna se att man annvände det här överflödet av vatten för att skapa hållbara vandringsvägar för fisken, men det är nog bara jag som är egoistik.

Det finns fler anledningar till att man inte kör mer ström i ledningarna än fågelskådarlobbyn förhandlat till sig.
                Du kanske är för ung att minnas debatterna som föregick vågen av "elallergiker"?

Vad kul att du tycker att jag är ung, tyvärr håller inte riktigt alla med dig om den punkten. Men du kan gärna berätta om vad man beslutade när man bygdde stamnätet.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
                  Bortsätt från det, skulle jag som fiskare gärna se att man annvände det här överflödet av vatten för att skapa hållbara vandringsvägar för fisken, men det är nog bara jag som är egoistik.
                  [/I]
                  Vad kul att du tycker att jag är ung, tyvärr håller inte riktigt alla med dig om den punkten. Men du kan gärna berätta om vad man beslutade när man bygdde stamnätet.

Japp det måste vara du som är egoistisk Keldor :P

Kommentera

Det finns en sak som heter sarkasm, det vet du väll?
                    Men om man ska vara ärlig så kommer det snart ett nytt vattenkraftverk som gör att vattendraget rinner på som vanligt. Tror de va att den sätts under vattnet och utnyttjar den naturliga strömmen. Men vissa av dina argument stämmer inte Jari, det gör inte vissa av mina heller, men andra saker har du rätt om. Vattenkraft i sig är ett bra energival OM man bygger laxtrappor så att fisk kan vandra.
                    Om vattenkraft stödjer den framtida faunan så vet jag vad folket kommer att säga! Var är den?

Kommentera

Jari.behåll du dina aktier i Vattenfall/Jämtkraft.Själv tänker jag spara dom pengarna på fiskeutrustning,och solpaneler!
                      Vattenfall ska vara vattenfall,inte fördämningar.Nä,väck med möget och så småningom hittar väl nån smart rackare på ett annat alternativ som är minst lika effektivt,om inte får vi väl dra ner på belysningen.Att låta naturen ha sin gång utan vår påverkan är väl ändå ett eftersträvsamt mål?
                      Nu ska jag ut i minusgraderna,ingen elkraft hjälper mig där inte,utan jag får allt bylta på mig lite extra!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-04-30, 21:59
                      13 svar
                      2 402 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg JerryBlinken  
                      Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:13
                      5 svar
                      1 066 visningar
                      1 gilla