10-hugg på lax ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-hugg på lax !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cedde
    replied
    Sv: 10-hugg på lax !

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Hur gammal jag är ? Tillräckligt för att ha sett en massa ensaksagitatorer gapa om hur bara de vet det rätta. Att det skulle spara pengar för samhället om man avstår köttet stämmer inte då folk bara skulle ligga längre tid på långvården innan de dör. Det finns inga energikällor som inte skulle skada naturen på något sätt, det enda man kan göra är att använda så lite energi som möjligt så att man slipper bygga nya kol- kärn- eller vattenkraftverk. Men så länge som tex el slösas på diverse trams som reklam och annat onödigt är det svårt att få några resultat på den fronten. Miljöbilarna är ren bluff, antingen går de på E85 som framställts genom skövling av Brasiliens natur, eller som Prius och co, gjorda av sällsynta metaller brytna i Krisområden som Kongo, och energikrävande aluminium. För att inte tala om batterierna som ska tas hand om. Även här skulle återanvändning och undvikning av onödigt körande vara en naturvänligare lösning.
    Hörrudu.. Etanolen som kommer från Brasilien kommer från sockerrörsodlingar och sker hundratals mil från regnskog på gamla betesmarker. När det kommer till Brasiliens stora skogsskövling är det främst köttproduktion! och skogsbruk som skövlar

Dessutom är de flesta överrens om e85s övervägande positiva effekter

Senast ändrad av Cedde; 2013-03-26, 10:48.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Det finns ganska många som vill stoppa fisket på vildlaxen helt så där har du rätt. Put and take laxen spelar en annan liga.
    Har för mig att EU vill stoppa stödutsättning av lax i Östersjön för att rädda den vilda laxen.
    Vi har bara fått några år på oss sedan skall det även gälla Sverige.

Lämna en kommentar:

• Kalle Mandelstam
    replied
    Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    nu får det ta o bli vår...........
    jaaa!

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    intressant läsning....tog ett tag att läsa igenom hela....phuuuuu

Men vilka skratt man har haft på vägen.Nu får det ta o bli vår...........

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Hur gammal jag är ? Tillräckligt för att ha sett en massa ensaksagitatorer gapa om hur bara de vet det rätta. Att det skulle spara pengar för samhället om man avstår köttet stämmer inte då folk bara skulle ligga längre tid på långvården innan de dör. Det finns inga energikällor som inte skulle skada naturen på något sätt, det enda man kan göra är att använda så lite energi som möjligt så att man slipper bygga nya kol- kärn- eller vattenkraftverk. Men så länge som tex el slösas på diverse trams som reklam och annat onödigt är det svårt att få några resultat på den fronten. Miljöbilarna är ren bluff, antingen går de på E85 som framställts genom skövling av Brasiliens natur, eller som Prius och co, gjorda av sällsynta metaller brytna i Krisområden som Kongo, och energikrävande aluminium. För att inte tala om batterierna som ska tas hand om. Även här skulle återanvändning och undvikning av onödigt körande vara en naturvänligare lösning.

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied

Det jag menade, men som du uppenbarligen inte fattade, var att en vegetarian inte nödvändigtvis är en "bättre människa" än en vanlig omnivor. Och att äta bara gräs påverkar inte så mycket så länge som samhället slösar på naturresurserna i nuvarande omfattning. Och om laxen nu är så hotad, varför inte stoppa fisket helt ? Och då menar jag överallt, inte bara i havet. Att fisket sker C&R spelar ingen roll, eller tror ni verkligen att en fisk som inte äter och ska vandra tio- eller hundratals mil inte påverkas av att bli uppdragen ?
    Det finns ganska många som vill stoppa fisket på vildlaxen helt så där har du rätt. Put and take laxen spelar en annan liga.
    Jag tycker nog att det var du som inte ens försökte dig på att förstå de positiva effekterna av mindre köttkonsumtion utan drog konstiga paralleller till Hitler. Helt orelevant. Allt pekar på att det vi har nu i överdriven konsumtion av kött är dålig både hälsomässigt och miljömässigt.

Fisket på blandbestånd av lax samt fiske i och omkring de älvar där vi har akut utrotningshotade bestånd bör omedelbart förbjudas.

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Tycker det var en frän film och jag kan tänka mig att om man upplevde det så var man nog lagom uppspelt rätt så länge efteråt

Om man ska kommentera något som har med första inlägget att göra vs
    Tycker inte att moralfrågan har så mkt att göra med filmen. Att folk trollar är väl inget nytt liksom. Att sånt här händer hör nog till de absoluta ovanligheterna dock och det är ju roligt att det hamnade på film annars hade det nog varit svårt för de som var på båten att kunna förklara för andra hur det verkligen gick till. Har kass koll på trolling men att landa 9 av tio i en sådan situation låter väldigt lyckat för mig. Bra att de släppte en del också. Är det ju inte heller alla som gör, oavsett om de fiskar från båt, en bergshäll i vättern eller ett bakvatten i en älv.

Kan tänka mig att Abel var rätt nöjd efter denna guidning..
    Kan också tänka mig att det var dramatik på hög nivå.

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Det jag menade, men som du uppenbarligen inte fattade, var att en vegetarian inte nödvändigtvis är en "bättre människa" än en vanlig omnivor. Och att äta bara gräs påverkar inte så mycket så länge som samhället slösar på naturresurserna i nuvarande omfattning. Och om laxen nu är så hotad, varför inte stoppa fisket helt ? Och då menar jag överallt, inte bara i havet. Att fisket sker C&R spelar ingen roll, eller tror ni verkligen att en fisk som inte äter och ska vandra tio- eller hundratals mil inte påverkas av att bli uppdragen ?

Ursäkta tonen. Men nu blev jag faktiskt lite irriterad. Frågan är om du är allvarlig eller inte.

Hur gammal e du? Du resonerar iaf som om du var fem. att överhuvudtaget insinuera att vegetarianer är som hitler säger väl allt? Du kan inte va på riktigt? (dessutom var hitler inte vegetarian, bla var en av hans favoriträtter kötthaltig)

Köttindustrin är en av våra största koldioxidbovar. Att det dessutom är hälsosamt att avstå är direkt positivt för samhället. Minskat kolesterol i maten sparar många hjärtan och många slantar. Aldrig hört talas om uttrycket "många bäckar små? Sen är det sjävklart så att vi inte räddar klotet även om alla avstod kött. Det vore naivt att påstå, men ska du häckla dem som iaf gör något!?
    Spottar du på miljöbilar med? Kanske tycker du att vattenkraften är den enda rena energikällan? Eller kanske är det kärnkraften som räddar oss? Personligen tror jag mer på att det är människor som väljer att göra något som räddar oss. Oavsett om det är i det lilla eller i det stora som energipolitik, fiskepolitik eller liknande. Jag tror samtidigt att vi alla kommer behöva göra uppoffringar om än små. Varför inte börja idag!?
    Senast ändrad av SteveSl; 2013-03-26, 09:27.

Lämna en kommentar:

• Kalle Mandelstam
    replied
    Varför finns det då köttätare över huvudtaget i naturen om det är ett slöseri med resurser ? Det är snarare så att vi helt enkelt är för många på det här klotet för att naturresurserna ska räcka till.
    Ja, om man är så inskränkt att man tror att människan måste fortsätta äta kött i samma utsträckning som vi gör idag, ja då räcker inte våra naturresurser till.

Men tänk istället om du kunde använda 100% av energin i vårt spannmål till människoföda istället för att kasta 90% i sjön? Det blir ganska många fler munnar som kan mättas. Eller mindre markanvändning, beror på hur man väljer att räkna.

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
    Ok. Så följande "resursanvändning" är inte slöseri tycker du? (källa: http://www.oscillator.se/sites/defau..._kottmiljo.pdf.)

- Enligt Worldwatch Institute blir 38 procent av
    världens spannmål (vete, havre, korn med mera) djurfoder

- Enligt Naturvårdsverket används 75 procent
    av det spannmål som odlas i Sverige som djurfoder

- 50 procent av den föda som produceras
    varje år i världen går till djur som föds upp för att bli mat.

- 33 procent av den fisk som fångas i världen blir djurfoder.

- Enligt statistik från Fiskeriverket har upp till 80 procent av all fisk som
    årligen fångats i Östersjön malts ner till fiskmjöl som främst gått till djurfoder.

Och som du säkert vet, enligt energipyramiden, eller näringspyramiden (http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringspyramid) i ett ekosystem så förloras 90% av energin för varje steg upp i pyramiden. Det krävs alltså (något förenklat) 10 kg vegetabiliskt foder för att producera 1 kg nötkött. Odlar du dessutom rovdjur/fisk som lax t ex så är du YTTERLIGARE ett steg högre upp i pyramiden.

Så om du inte tycker att köttproduktion är slöseri med naturresurser så får du gärna komma med exempel på vad som kvalificerar sig dit.
    Varför finns det då köttätare över huvudtaget i naturen om det är ett slöseri med resurser ? Det är snarare så att vi helt enkelt är för många på det här klotet för att naturresurserna ska räcka till.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
607 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman