Panerad/friterad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Panerad/friterad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Inget fel på mörten :-) I våra vatten finns ingen dålig fisk - bara olämpliga kockar :-) Bara filea mörten och panera den och stek i smör med salt, peppar och så pressa lite citron eller limesaft över och säga att det är abborrefilé - du kommer att få beröm och "uuuhm vad gott" och när de ätit klart så avslöja :-) Den ska bara vara fångat i någon älv eller å så man inte får med dysmak och lukt :-) Här är det i allafall gigantskillnad mellan mört i älven (umeälven) och de i sjöarna :-) Kommer aldrig bli en favorit men under vissa förutsättning är mört gott och en välkommen bifångst :-) Har aldrig testat med citronsyran - ska prova, tack för tipset :-) Jo, hemlagad slår alltid köpt även om det är en dansk remouladsås Men nu är det ju bara fish and chips basic homecooking så latheten vinner Har ingen matberedare heller så kanske blir svårt för mig att göra en ordentlig :-) Och cool att du är kock :-) Jag är inte danmarks gordan ramsay men jag älskar att laga mat hemma under lugna och icke-stressande förhållande - något jag gillar kombinera med mitt fiske :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
      1. Här är det i allafall gigantskillnad mellan mört i älven (umeälven) och de i sjöarna :-)

2. Kommer aldrig bli en favorit men under vissa förutsättning är mört gott och en välkommen bifångst :-) Har aldrig testat med citronsyran - ska prova, tack för tipset :-)

3. älskar att laga mat hemma under lugna och icke-stressande förhållande - något jag gillar kombinera med mitt fiske :-)
      1. Verkligen! Det gäller förstås all fisk .

2. Återkom gärna med en rapport!

3. Samma här. Är som sagt inte yrkesverksam längre så matlagning är liksom fiske endast en hobby.

~Paul~

Kommentera

Friterad fisk-- vilken bra idé.

60 miljoner Britter kan knappast ha fel

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
          Friterad fisk-- vilken bra idé.

60 miljoner Britter kan knappast ha fel
          Eller 126 miljoner japaner och en halv miljard kineser .

~Paul~

Kommentera

egentligen en konstig kultur med matfisken i Sverige....gädda,abborre öring gös röding lax lake m.m....de flesta predatorer...är
            väl egentligen endast sill/strömming som är undantaget av de som konsumeras flitigt.....ungefär att man som jägare skulle gå ut och bara jaga räv lo varg grävling mård m.m för att konsumera....ju högre upp i näringskedjan desto mer koncentrationer av gifter och
            tungmetaller....nä janjoh,s förslag om mer mört eller andra vitfiskar vore nog bättre hälsomässigt sett, och längre söderöver i Europa och Asien har de lite mer kultur att äta t.ex karp brax m.m....kanske vore nåt att tänka på...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              egentligen en konstig kultur med matfisken i Sverige....gädda,abborre öring gös röding lax lake m.m....de flesta predatorer...är
              väl egentligen endast sill/strömming som är undantaget av de som konsumeras flitigt.....ungefär att man som jägare skulle gå ut och bara jaga räv lo varg grävling mård m.m för att konsumera....ju högre upp i näringskedjan desto mer koncentrationer av gifter och
              tungmetaller....nä janjoh,s förslag om mer mört eller andra vitfiskar vore nog bättre hälsomässigt sett, och längre söderöver i Europa och Asien har de lite mer kultur att äta t.ex karp brax m.m....kanske vore nåt att tänka på...
              Ja, fast i ärlighetens namn så är det inte helt lätt att laga braxen eller sutare på rätt sätt. Det vill gärna bli en oaptitlig röra. Men visst har du rätt i att man i princip skulle kunna äta avsevärt fler arter än vad vi de facto gör.

~Paul¨

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                Ja, fast i ärlighetens namn så är det inte helt lätt att laga braxen eller sutare på rätt sätt. Det vill gärna bli en oaptitlig röra. Men visst har du rätt i att man i princip skulle kunna äta avsevärt fler arter än vad vi de facto gör.

~Paul¨
                Kommer ihåg när jag var ung, ca 35-40 år sedan... :-/
                Vi hade sommarstuga i Södermanland och när vi ungar metade och fick en redig braxen minst 5-7 hg visste vi vad vi skulle göra. Det fanns några äldre småbönder som odlade jordgubbar och älskade inkokt braxen, så det var tidig byteshandel :-) Päronen fattade tidigt varför vi inte var hungriga när det var dax för lunch.

Sedan så fick man sin första sutare i 10 årsåldern, det var ett as som kämpade mer än man råkat ut för tidigare och stark som satan. Släpade direkt hem den för att få veta vad fan man fått på kroken! Då märkte man direkt att farsan fick något hungrigt i blicken...
                Den blev rökt, dock späckades den innan, liksom som alla efterföljande sutare, och ja det var gott!

Mört om det var större exemplar typ minst 4 hg då lagade jag dem i alufolie i öppna spisen, enris/lök/gräslök/dill/persilja i buken och smör samt S&P invändigt och utvändigt.
                Senast jag gjorde det var i somras då jag var ute och metade och skulle sova över ute, den var helt ätbar även om jag bara hade enris och S&P!

Kommentera

Vad fan - döden ska ha en orsak Vissa röker sig ihjäl, luften i större städer är knappast nyttigare än en östersjö-strömming, man fyller sig med skräpmat eller fabrikatkäkmed risk att dö i förtid, överkonsumera salt, svenskarna konsumera 40 kg socker per år i medelvärde och danskarna är säkert inte långt efter, så jag äter mina predatorer så länge jag andas fast jag tar inte allra överst i kedjan - stora låter jag gå (gädda över 5 kg låter jag gå självklart) :-) Så jag väljer att leva :-) Men ström-mört om man säger så smakar helt fint och benen? Ingen problem som helst - de är så lösa att man kan dra de ut för hands medan fisken fileas (alltså benen på sidan - ryggbenet skärs ut) :-) Braxen kräver dock lite större mot än jag har i mig för att prova än så länge :-) Id har jag smakat - fick en på metspö i somras på 1,7 kg när jag metade små mört på en brygga som skulle användas efter abborre (som så istället gav en 5 kg's gädda) och då nappade den och kroken satt så djupt att inte ens min kroklossnare kunde få den ut utan att skada fisken varpå jag avled den och fileade den. Den var OK men sämsta matfisken tills vidare och riktigt mycket ben - mycket mer än mörten! :-)

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  Senast ändrad av janjoh; 2014-01-01, 08:12.

Kommentera

Grym tråd! Gillar själv att panera abborre ibland. Men när jag läser här inser jag min begränsning i matlagning, big time!

Tack för alla tips.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Greendanger Visa inlägg
                      1. inkokt braxen....sutare....Den blev rökt

2. Mört....den var helt ätbar även om jag bara hade enris och S&P!
                      1. Ja, dessa två tillagningssätten är de klassiska för de respektive fiskarna. Lite ättika, lagerblad och rå lök i kokvattnet neutraliserar braxens något dyiga bismak.

Rökningsprocessen resulterar i att en del av fettet droppar ur och sutaren får en fastare konsistens. Köttet ändrar färg en aning och blir liksom rosa på vissa ställen.

2. Som sagt, det mesta går att äta om man tillreder det på ett sådant sätt att man antingen neutraliserar de mindre önskvärda smakerna eller accentuerar de fina. I det här fallet så handlar det om den första varianten.

Som barn så fick man en hel del mört som man stolt gick hem med. Dessa stektes/grillades och som krydda användes brödkummin. Denna tog bort den något egna smaken hos mörten. Viktigt var dessutom att steka fisken knaprig så att det hela smakade som chips. De små benen blev förstås helt upplösta i samband med en sådan tillagning.

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Frida Berg, 2026-02-09, 08:06
                      1 svar
                      277 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Startad av Per Welinder, 2026-09-17, 04:07
                      1 svar
                      137 visningar
                      1 gilla