Handlarnas marginal på tex haspelrullar!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handlarnas marginal på tex haspelrullar!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handlarnas marginal på tex haspelrullar!?

Jag undrar hur det kan vara så stora skillnader på priser?

Ta exempel en shimano Stella som kan skilja 4000kr mellan två butiker. Har kollat runt lite på shimano Ci4 rarenium också, samma sak där. Antingen säljer de billiga med förlust eller så har man 100% marginal på prylarna.

Vad kostar det egentligen?

Bra fråga.
    Undrar också hur en del företags prissättningar kan vara möjliga.
    Skillnaderna inom just denna ,ändå rätt, lilla sektorn är bara för stora.
    Det väcker, iaf, hos mig frågor om hur det är möjligt, tar de verkligen över 100% i vinst för vissa saker, eller är det i själva verket inte ens alltid orginalsaker man får när man gör ett klipp...
    Vet att en del butiker har krav att dom inte får sälja tex en rulle under ett vist pris. För att tillverkare vill ha rullen i just det prissegmentet. Det hade varit sjukt intressant att veta vad handlarna verkligen får betala för en rulle tex.
    Sen är jag medveten om att en handlare har fler kostnader än just inköpet av min lilla vara. Som löner, lokaler, frakter osv men det är en helt annan fråga.

Kommentera

Går det genom den svenska generalagenten så finns det en "grund" nettoprislista. Efter det så finns det ytterligare rabatter på nettoprislistan beroende på hur många man beställer eller om man förbinder sig att köpa X antal eller för X antal kronor under en viss tid.
      Svårast är det för den lilla handlaren. Jag vet av erfarenhet att stora handlare kan sälja billigare än vad inköpspriset (plus moms) är för en liten handlare.

Peter

Kommentera

Nån som vill dela med sig av Normarks nettoprislista på hasplar?

Man kan också fråga sig varför det är generellt billigare i Tyskland?

Kommentera

Olika grossister säkert. Ex shimano där man tidigare kunde köpa rullarna i danmark ca halva priset mot sverige. Sverige är en sån liten marknad så priserna blir sämre till grossisten. Men tack vare eu kan det säkert va möjligt med sidoimport för handlare som isf kan pressa priserna, så sker ju i andra fall.

Kommentera

Btw har erfarenhet från cykelbranshen, där kunde det vara så att priset på en shimanoprodukt i en engelskwebbutik va billigare än inköpspriset hos shimanonordic som är grossist i sverige. Då va vi ändå en riktigt stor butikskedja med bra rabbatter. Samma sak här då, den engelska grossisten hade mycket bättre inköpspris från japan.

Kommentera

Som vanligt i Sverige med andra ord....

Med dagens enkla webbhandel och tullfritt inom eu så undrar man vilka som går in i en butik och köper en rulle för 10 000kr. Hade jag varit ekonomiskt oberoende kanske.

Man märker ganska snart att taktiken på de svenska webbhandlarna är densamma som i elektronikkedjorna. Man har lägst pris på olika produkter för att få sälja ex. Ett billigt spö och en dyrare rulle och vice versa.

Men det är väl bara gilla läget och beställa från utlandet så skatterna går till någon annan stat. Lite otur i tänket bara.

Kommentera

Detta har inte med fiske o göra men marginaler hos handlare. Jag jobbade lite extra hos en cykel och moped affär i somras och fick se ett reklam blad från grossisten ang en moped som heter Peugeot speedfighter och det var en drive på den för 10,900 kr i inköp och rek ut pris är 24.900k. Undrar vad grossisten köper in dom för och vilka sjuka överpriser ut till kund.

Kommentera

För att återgå till ursprungliga frågan... Om man ser till Inköpspris vs Katalogpris hos våra "interna drakar" Dvs ABU, Normark och BIOS t ex så ligger inköpspriserna ungefär så här.
                  Rulle med katalogpris 1000:- ( inkl moms ) ut till kund, kostar ca 500 kr i inköp för handlaren. Av dessa 1000:- är 200:- Moms som alltså inte tillfaller handlaren. Således går ca 300:- till handlaren. Redan nu kan ni börja fundera kring hur mycket en ordinär handlare måste sälja per dag för att täcka hyra, löner mm.

Fördelningen är applicerbar även på spön, beten och annan utrustning också fr de leverantörerna.

Sedan som diskuterades lite i tråden så finns det givetvis vissa extra rabatter för handlarna. T ex om de beställer si eller så mycket ( större inköp ) kan det vara i stil med att "Betala för 100 men få 110 eller 120 st av produkten. Sådant spelar så klart en roll i detta betr att stora handlare kan krypa lite mer på priserna än de små.

Tittar man istället på andra leverantörer t ex fairpoint ( Danmark ) och Sölvkroken ( Norge ) så har deras produkter i många fall rena fantasipriser som katalogpriser enl mig om man tittar till kvalitet/peng. T ex Ron Thompson. Ett svampigt spö kan i katalog ha ett rek pris på ca 1000:- men kostar 300 i inköp, men om handlaren köper 200 såna spön kan han köpa in dom för typ 150:- st. Nu kan ni fundera på varför man oftare ser Ron Thompsons prylar till fantastiska "REA-priser" ( Ord 1000:- Nu 295:- t ex )

Det förekommer även att leverantörerna "Rear ut" vissa produkter då och då. Det brukar oftast märkas för oss konsumenter på så vis att flera butiker samtidigt har kampanjpriser på en viss vara. T ex Shimano Super GT som alla säljer billigare än "Rek pris" sedan en tid tillbaka.

Kontentan av det hela är... Att jobba i, eller driva fiskebutik är inget man gör för att bli rik.

Dessutom undrar jag varför så många dessutom skall pruta en massa när de handlar fiskegrejer? Inte f-n prutar man på ICA, Coop, Stadium, Jula, Jysk osv???

Nu var det slut på visdomsorden fr mig...

Kommentera

När det är sådär snorbilligt så är det absolut inte säkert att den produkten säljs med vinst. Dels kan det vara ett lockpris för att få en ny kund (t.ex. Happy angler som säljer pro rocket för 999:-) alt. siktar butiken på att kunden ska köpa flera produkter i samma veva som förhoppningsvis har vinstmarginal och på så sätt väger upp förlusten på den första produkten. När jag jobbade på Elgiganten t.ex. Så behövde man alltid sälja en mus och en dataväska med de laptops som var på annons, annars backade butiken på varan.

Ett annat skäl kan vara att den varit i lager ett tag och ju fler dagar den ligger på hylla ju dyrare blir den kan man säga, köper man in en rulle för 2000:- och säljer den för 1000:- så är det fortfarande 1000:- dom kan betala löner, leverantörsfakturor och annat.

Sen i grund och botten handlar det nog oftast om vad butiker lyckas få till för deal med grossister och leverantörer, men det finns garanterat en handfull olika anledningar till varför priserna kan variera så kraftigt i Sverige.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    130 svar
                    25 744 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                    10 svar
                    2 053 visningar
                    0 gillar