Värna de svenska småhandlarna... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värna de svenska småhandlarna...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    En importör av varor får alltid betala moms vid förtullning.
    Ett företag som köper in en vara är momspliktigt och måste redovisa momsen utöver. Så varan blir momsad två gånger. Den andra gången blir momsen även högre eftersom handlaren köper varan dyrare än importören.

    Däremot får ett momspliktigt föredrag dra av momsen och får tillbaka den en gång om året. Så i praktiken skulle varan kunna säljas billigare. Men jag har en känsla av att varan blir momsad två gånger rakt över.
    //Micke
    Så du menar att importören tar sitt inköpspris (ex moms), lägger på sitt påslag, sen lägger på momsen + momsen en gång till?

    Lägger han på momsen 1 ggr och sedan säljer till lokala butiken som även lägger på momsen 1ggr så har du som konsument " bara" betalat momsen 1ggr ändå.

    Så jag förstår inte riktigt hur du menar med att konsumenten betalar momsen 2 ggr ?

    Kommentera


    • #12
      Jag tror inte det är många butiker som deklarerar en gång om året. Har du som bolag en högre omsättning än 1m/år får du dessutom inte göra så.

      Sen har man väl slopat momsen på b2b för några år sen...

      Äh.
      Skatter kan man ta i en annan tråd. Jag är övertygad om att de höga priserna handlar om för många mellanhänder, för mycket marknadsföring och att alla ska hålla på å tjäna så jävla mycket på allt.

      Jag skulle helst handla allt i butik. Jag vill gärna ha en personlig relation till dem jag handlar av men med det inte sagt att jag vill betala för ovanstående.
      Vore det inte roligare om handlarna tar hem lite egna prylar ist för att bara ta in grejer från t.ex. Normark och Cwc. lundgrens och mieko verkar ju vara ganska bra på dehär. Mieko blir på så sätt billiga och Lundgrens unika.

      Jag tycker att många handlare borde tänka om så att man känner ett begär att stanna till och kolla vad just den handlaren har att erbjuda samt att även använda internet som inkomstkälla vilket idag är ett nödvändigt ont för i stort sett alla butiker i alla brancher.

      Kommentera


      • #13
        Jag tycker att de flesta skjuter sig själva i foten!!!

        Våra största problem är att allt skall vara så djävla billigt! Jag har sett massor av trådar hur folk saknar ”gamla” ambassadör kvaliteten. Dom tog ett beslut i företaget att det skulle vara billigt och flyttade tillverkningen. Hur skall en liten handlare kunna konkurrera med en Internetfirma med knappt ngr. kostnader alls? Jag tror det kommer endast finnas nån enstaka exklusiv specialistbutik i storstäderna kvar samt XXL o liknande som säljer färdiga fiskeset. Jag har aldrig sett en svensk handlare som kör runt i en vräkig bil eller bor på ”fina gatan”utan oftast blir detta som en kombo mellan hobby o arbete som definitivt inte tar ngr överförtjänster ifrån.

        Det är vi som kunder som väljer om vi skall kunna ta en kopp kaffe i den lokala butiken o snacka skillnaden mellan shimano o ambassadör och kunna känna o klämma på grejerna.

        Jag tycker det är förbannat dålig stil när man går till butiken och får all information och sen köper grejerna via nätet.

        Tror ni själva på att de som säljer samma prylar till låga priser sköter om sina anställda och ser till att de får semester, lagstagad lön, mm. BTW, ägarna till dessa stora sajter kör ofta runt i vräkiga bilar.

        Ansvaret ligger på tillverkaren som säljer sina grejer billigt till stora grossiter. Grossister som ger stora rabatter till storkunder medan småhandlare får en helt annan prislista. SAMT ni kunder som väljer billigt före rätt.
        Senast ändrad av Heu; 2013-12-11, 11:03.

        Kommentera


        • #14
          Jag handlar mycket i den lokala butiken. Ofta skiljer inte priset mellan rullar, spön, lina etc så särskilt mycket, särskilt som jag som gammal stamkund ofta kan diskutera priset på dyrare prylar de tar in enbart till mig. Det jag köper på nätet i Sverige och utomlands är sådant som inte finns att få tag på lokalt.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
            Jag tycker att de flesta skjuter sig själva i foten!!!

            Våra största problem är att allt skall vara så djävla billigt! Jag har sett massor av trådar hur folk saknar ”gamla” ambassadör kvaliteten. Dom tog ett beslut i företaget att det skulle vara billigt och flyttade tillverkningen. Hur skall en liten handlare kunna konkurrera med en Internetfirma med knappt ngr. kostnader alls? Jag tror det kommer endast finnas nån enstaka exklusiv specialistbutik i storstäderna kvar samt XXL o liknande som säljer färdiga fiskeset. Jag har aldrig sett en svensk handlare som kör runt i en vräkig bil eller bor på ”fina gatan”utan oftast blir detta som en kombo mellan hobby o arbete som definitivt inte tar ngr överförtjänster ifrån.

            Det är vi som kunder som väljer om vi skall kunna ta en kopp kaffe i den lokala butiken o snacka skillnaden mellan shimano o ambassadör och kunna känna o klämma på grejerna.

            Jag tycker det är förbannat dålig stil när man går till butiken och får all information och sen köper grejerna via nätet.

            Tror ni själva på att de som säljer samma prylar till låga priser sköter om sina anställda och ser till att de får semester, lagstagad lön, mm. BTW, ägarna till dessa stora sajter kör ofta runt i vräkiga bilar.

            Ansvaret ligger på tillverkaren som säljer sina grejer billigt till stora grossiter. Grossister som ger stora rabatter till storkunder medan småhandlare får en helt annan prislista. SAMT ni kunder som väljer billigt före rätt.
            Ditt exempel med "gamla" ambassadeurer är ganska illa valt, då de flesta (runda) modeller fortfarande tillverkas i Svängsta.

            Jag har aldrig blivit bjuden på en kopp kaffe i någon fiskebutik, och ofta blivit direkt otrevligt bemött. Att de sedan försöker lura på en halvdana produkter med en massa säljsnack gör inte saken bättre. Den här idealiserade bilden av den lokala fiskebutiken som någon sorts fritidsgård eller kafé där alla kan hänga och mysa och få finfina tips är inget jag någonsin träffat på i praktiken.

            Att försöka utmåla webbutiker som omoraliska skurkar är ju bara rent hittepå. Du får gärna komma med någon slags bevis för att dessa (oavsett om de är svenska eller utländska) skulle vara sämre på att följa lagar, regler och avtal. Att de kör lyxbilar får du också gärna bevisa.
            Som en liknelse kan vi ta restaurangbranschen. Vilka är det där som fifflar med svarta löner, urusla villkor och vägrar kollektivavtal? Inte är det de stora kedjorna, det är de små kvarterskrogarna och familjeföretagen. Varför skulle det vara tvärtom inom butiker (oavsett bransch)?

            Ett problem är att många fiskebutiker i små- och medelstora städer i Sverige tidigare haft mer eller mindre monopol. Det finns på många håll bara en fiskebutik inom rimligt avstånd. Detta har medfört att de inte är vana vid konkurrens, och därför inte kan hantera web-handeln på ett vettigt sätt. Ett fåtal lokala handlare har lyckats anpassa sig och driver idag även framgångsrika web-shoppar utöver sina fysiska butiker (tex dogger, Orsa fiskecenter, mfl). Massvis av fiskebutiker har inte ens en websida ännu, och ännu färre har vettiga web-shoppar.
            Avsaknaden av konkurrens har även inneburit att de inte behövt fokusera på "mervärde" för kunden (se mitt tidigare inlägg), då kunderna inte haft några andra butiker att välja på.

            Ett stort problem tror jag är att den svenska marknaden består av en uppsjö av fristående små aktörer. Det finns ingen stor aktör som kan sätta press på generalagenter och grossister, varför det blir dessa som dikterar prisbilden på en oligopolliknande marknad.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Så du menar att importören tar sitt inköpspris (ex moms), lägger på sitt påslag, sen lägger på momsen + momsen en gång till?

              Lägger han på momsen 1 ggr och sedan säljer till lokala butiken som även lägger på momsen 1ggr så har du som konsument " bara" betalat momsen 1ggr ändå.

              Så jag förstår inte riktigt hur du menar med att konsumenten betalar momsen 2 ggr ?
              Njaa, konsumenten betalar bara momsen en gång men i praktiken har varan blivit dubbelmomsad.
              Det heter att momsen ska enbart påföras i sista ledet, alltså till konsumenten. Men när det gäller import av vara för kommersiellt bruk från icke EU-land, ska alltid moms även utgå vid förtullning.
              Vi leker med ett litet exempel på hur det kan se ut:
              A är en grossist som vill ta hem 5 st ekolod från USA. Dessa kostar 1000 USD styck.
              Det blir 6674:- / st. eller tillsammans 33 372:- i svenska pengar.
              Han åker på en tullavgift på 3,7% + momsen på 25% = 9886:-.
              Utöver detta tillkommer frakt och försäkring men då jag inte vet priserna på detta utelämnar jag dom helt, men ha gärna i åtanke att dessa kommer till.
              A vill också gärna ha lite lön så han lägger på 20% i rörelsemarginal.
              Det nya priset på ekoloden blir 51 909:- klara till försäljning i Sverige. Alltså 10 381:-/st.

              B är en liten redskapshandlare som köper två av de här ekoloden till sin affär.
              Han behöver också ha in lön och lägger på 20%. Och eftersom vi nu är i varans sista led, tillkommer även konsumentens moms på 25%.
              Ekoloden kostar nu hela 15 571:-/st.
              Det är det här jag menar med att konsumenterna, alltså vi, åker på dubbel moms.

              I bästa fall tar A inte ut för sina utlagda momspengar av B utan väntar vackert tills momsredovisningen är deklarerad då han får tillbaka dessa pengar. Men jag är inte så säker på att detta sker.
              Om så vore fallet kan vi skala av 25% i priset för ekoloden ovan.
              De hamnar i så fall på 12 457:-/st.
              Men i exemplet kan vi se att varan har blivit minst 68,7% dyrare än vad den kostade i fabriken i USA. Lägg då även till frakten och försäkringen.
              Hoppas att denna förklaring var lite tydligare än min förra, något luddiga.
              //Micke

              Kommentera


              • #17
                Mikael.
                En jättefin redovisning av den ekonomiska sidan av import, men jag ser inte skillnaden mellan den lokala handlaren och webbutikerna här. Jag förstår inte argumentet...

                Finns det inget mervärde i att åka till en butik för att handla så kommer ingen att göra det om det är dyrare. Jag vet vad jag vill ha och montern med busterjerk eller bft-spön lockar mig inte det minsta.

                Däremot gillar jag att surra, dricka kaffe och bli imponerad av ett unikt utbud. Av den anledningen åker jag gärna långt för butiker som Lundgrens och Sporting.

                Det är säkert lite handlare som läser detta.
                Ta vara på alla duktiga betesbyggare runt om i landet, plastjerkar och wobblers kan ni utan problem köpa svinbilligt från Kina och rullar/spön finns det en uppsjö av. Lär er om hur dessa verkligen fungerar och börja sköt service på plats.
                Och försök inte konkurrera med webbutikernas priser på samma produkter.
                Senast ändrad av Totte; 2013-12-11, 15:50.

                Kommentera


                • #18
                  Försvinner småhandlarna så kommer generalagenterna inse att de ej kan ta dessa priser från handlarna, är en företagare smart nog tar han dialogen med generalagenterna och kommer fram till en lösning med generalagenterna och inte med slutkunden. Visst Sverige är ingen stor marknad men den är viktigt för det. Annars påverkas generalagenterna och det dyker upp nya som lärt sig marknaden och spelar där efter med en långsiktig plan och inte tänker på att enorma pengar ska komma in oavsett om det handlarna som stupar eller slutkunderna.

                  För fiska kommer vi göra, vill de att vi ska köpa våra grejer hos dem är det dags att lära sig förhandla och anpassa sig till marknaden.

                  Finns även nya aktörer på marknaden som dyker upp, men inte vill de sälja sina prylar för vad kunderna är villiga att betala utan lägger priset i nivå med de andra dyra för nån konstig anledning. Faktorerna kan vara många, men många tänker varför inte om vi kan, eller vill inte vara för billiga så slutkunden ska tro det är ett budgetmärke eller så gapar de bara stort för de är giriga.

                  Nu när 3D skrivare blir mer o mer aktuella kommer snart folk även skriva ut sina egna beten + massa annat. Varför inte tänka ett steg före andra handlare och köpa sig en 3D skrivare och tillverka beten efter efterfrågan? Inget stort lager behövs eller större kapital att ligga ute med.

                  Kommentera


                  • #19
                    Helt rätt Totte.
                    Butikerna skulle behöva rycka upp sig lite och bli mer "specialiserade". Utöver det måste de erbjuda en bra service, något som tydligen inte alla gör när man läser några av inläggen ovan.
                    Det svåra är väl att om en butik skulle vilja inrikta sig mer på en viss målgrupp, säg jerk-fiskare, blir nog kundunderlaget lite för snålt.
                    Men t.ex. tema-kvällar som en del butiker kör tycker jag är en lysande idé.
                    Har en liten rolig historia att berätta: Sitter en kväll efter jobbet på den lokala fiskebutiken och sörplar kaffe. Martin som jobbar där bara skakar på huvudet när han läser upp en beställning. Butiken i fråga har även internet-försäljning och killarna i butiken packar dessa beställningar när det är lugnt i butiken.
                    Beställningen är på två spinnare för 48:-/st. Kunden vill dessutom betala mot postförskott. Avgiften och frakten blir nästan lika dyrt som priset för spinnarna.
                    Och nu kommer det lustiga: Beställarn bor i samma stad! Max en kilometer från butiken.....
                    Då kan man ju börja undra om folk jagar det billigaste priset eller om de bara är bekväma.....?
                    Det hela slutar med att Martin tar paketet med spinnarna och svänger förbi kunden på hemvägen istället för att posta det.
                    Gissa om kunden blir snopen:-)
                    Men det kallar jag för bra service!!

                    Jag fortsätter lite på den ekonomiska biten med handlaren som exempel.
                    Han tjänar som sagt 20% på ekolodets pris i exemplet. Det blir 2076:-.
                    Men av de pengarna måste han betala ca 31% i inkomstskatt + egenavgifter på ytterligare ca 29%. Så 50% av vinsten äts upp av avgifter. Kvar blir då 1038:-.
                    Lika mycket får webbförsäljaren kvar men han behöver inte i gengäld betala t.ex. hyra. Eller stå för den personliga servicen där kunder kanske faktiskt råkar ha sönder nåt när de står i affären och böjer lite för hårt i spötoppen. (Har hänt mig...host, host)
                    Däri ligger skillnaden mellan den fysiska butiken och försäljaren på nätet.
                    Som ni ser är inte skillnaderna stora och marginalerna är ynkligt små för redskapshandlarna i Sverige.
                    Så det behövs inte mycket för att en butik ska kasta in handduken och ge upp!
                    //Micke

                    Kommentera


                    • #20
                      Tack för redogörelsen Micke.
                      Då jag själv sitter som säljare/inköpare på ett företag som importerar mesta delen av sina varor så blev jag bara lite nyfiken på hur du tänkte.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 256 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 217 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Linkan81  
                      Startad av Julle68, 2023-11-28, 18:17
                      42 svar
                      7 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                      5 svar
                      1 177 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Villespinn91, 2024-11-12, 08:09
                      23 svar
                      1 057 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...