Tyska Zesox - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyska Zesox

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Händer faktiskt att folk annullerar ordrar så att spön som varit borta från hemsidan rent av hamnar där igen. Hur man kan välja att inte köpa ett Sportex Absolut är dock en annan femma. Sitter på ett 9' som är mitt go-to spö för en mängd olika arter.
    Lycka till i jakten så håller jag tummarna att du får tag i ditt Absolut.

    Kommentera


    • #12
      Var i kontakt med Sportex igår.
      Tydligen utgörs de 23 extra grammen på nya NT av aluminium i bakhandtaget.
      Nu är det bara att bestämma sig för vilket man ska satsa på...nya NT-serien är ju helt klart ett lyft rent estetiskt.
      Ingen här som råkar ha just ett spö från nya serien...?

      Kommentera


      • #13
        Aluminium i bakhandtaget? Man undrar varför, är det just för balansens skull så kan det nog anses vara av godo... mitt Air Spin AS2401 är inte heller en lättviktare fast det känns inte alls tungt i handen och balanspunkten ligger precis ovanför spolens framkant (Stradic Ci4 2500)

        Kommentera


        • #14
          Kom ett mail till från Sportex idag där en Armin förklarar att toppen är ca 10% mjukare än gamla serien men det ska fortfarande betraktas som "extra fast". I övrigt verkar det mest vara kosmetiskt som skiljer. Lite beslutsångest nu, bra sugen på det nya samtidigt som jag gärna vill slå till på det gamla lättare som jag tycker är otroligt skönt.
          I-lands bekymmer...

          Kommentera


          • #15
            Tja så är det nog, 10% mjukare låter inte mycket och inte som åt fel håll i min bok och i övrigt ska det ju vara som ett förra serien men snyggare och möjligen skönare rullgrepp... fast för de pengarna finns en del att välja på, ffa om man importerar, t ex från Japan. Problemet är ju då att det lätt blir en massa googlande men ändå lite grisen i säcken...

            Å andra sidan hade jag ett gäddspö för flera år sedan som var så "perfekt" att jag ville köpa ett extra innan de "tog slut" ... så blev det aldrig och nu vilar det där "perfekta" spöt. Har aldrig, bortsett från trollingspön, köpt fler av samma men har å andra sidan köpt få spön över 2000kr... kanske lättare att falla pladask för spön över 3000kr...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja NT kanske väger lite mer men har bättre balans med en lätt modern 2500 rulle? Skicka en fråga till Sportex om mervikten är enbart funktionsrelaterad... Nån sa i nån tråd att lätta Streetstick W6 7'1" (typ 100g) behöver en rulle på 280-300g för att balansera bekvämt till jiggfisket...
              Med en lätt Daiwa fuego lt 2000 tycker jag balanserar spöt någon centimeter framför rullfoten. Vilket är längre bak än på mitt Illex-spö. Så att kalla Westin-spöt tungfiskat låter lite som att slå på en stor trumma.

              Kommentera


              • #17
                Det var ju intressant, referade enbart vad jag mindes från annan tråd... ska söka upp den å se om det gäller exakt samma spö, för i så fall är något lurigt i farten...

                Att en liten Fuego 2000 (200g?) skulle balansera ett Westin W6 Streetstick 7'1" så pass bra, indikerar tvärtom ett välbalanserat spö... go figure? En 6'1":a?

                Se https://www.fiskesnack.com/forum/fis...pelrulle/page2 inlägg nr 12.
                Senast ändrad av anteman; 2019-09-26, 22:23.

                Kommentera


                • #18
                  Kollade lite snabbt hur väl jag mindes.
                  w6 streetstick 7’1” på kanten där främre rullfästet slutar.
                  Illex blue shadow 6’6” där rullfästet slutar eller precis där klingan möter handtaget.

                  Spontant brukar jag greppa illex ett eller två fingrar längre fram än streetstick.

                  Men en lite tyngre rulle vore kanske något.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                  99 svar
                  26 357 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Cosmoz 08  
                  Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                  134 svar
                  29 614 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg JontaK
                  av JontaK
                   
                  Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                  112 svar
                  22 860 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Johaan
                  av Johaan
                   
                  Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                  23 svar
                  3 531 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg BrainDisorder  
                  Startad av Flex, 2023-03-20, 20:44
                  2 svar
                  546 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Robbansfiske  
                  Arbetar...
                  X