UT-rulltrim? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT-rulltrim?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På begäran:

Varje komponent finns beskriven på www.utreel.com, och visst är några av dem mer kritiska än de andra, men systemet måste ses som en helhet, inte olikt kedjan som behöver alla sina länkar för att fungera.

Spolen är superlätt, väger mindre än hälften av en standardspole när det är lina på båda upp till samma nivå, och spolen håller ändå för mer stryk och den har inte några hål som låter vatten rinna rätt in i rullens inre.

Lagren, keramhybriderna, är nu inne på 4e generation sen lanseringen för 1,5 år sedan. De skiljer sig i allt väsentligt från de keramhybrider (som visserligen är prisvärda) man kan kan köpa till bra priser på postorder över nätet. De är designade för maximal acceleration kombinerat med extrema högvarvsegenskaper som inte stjäl energi och de är även designade för att tåla skitig miljö.

Bussningarna är inga "mässings-puckar" utan precisionstillverkade bussningar av sintrad oljebrons, vars granulat har matchats till viskositeten hos Rocket Fuel Red Label. De är tryckimpregnerade med Rocket Fuel vid leverans.

Den keramiska knivbulten är gjort i ett mycket hårt material med mycket låg friktion, som passar väldigt väl ihop med metallens egenskaper i evighetsskruven. Under de första dagarnas fiske "polerar" knivbulten spåret till perfektion och behovet av smöjmedel är förvånansvärt litet. Prover har gjorts med vattensmörjning och det fungerade väl, men JAG vågar inte tro att det fungerar i långa loppet, så det får bli Rocket Fuel.

Rocket Fuel oljorna är unika och Yellow Label oljan är inte samma olja som ABUs "Rocket Oil", även om ABU vid tillfällen hävdat det. Det har sagts mig att det var samma oljor för länge sedan. Fördelen med Rocket Fuel oljorna är att de stannar på sin plats och gör sitt jobb väl, inom ett väldigt brett temperaturspann. I keramhybridlagren fungerar Yellow Label oljan som en lätt dämpare de första varven i kastets startskede.

Ett lättat drivhjul accellererar lättare och snabbare än ett tungt.

Alla komponenter är designade för hårt fiske i både salta och söta vatten och för att rullens innehavare skall få glädje av sin rulle inom överskådlig tid. Allt kan naturligtvis knäckas, men ännu så länge klår jag originaldelarnas kvalitet och hållbarhet med god marginal.

Idén med UT Reel Technology var att mina barnbarn skall kunna köpa riktigt bra fiskeprylar, men om ABU (eller för all del någon annan) tar sig i kragen kommer fram med bättre prylar som håller, då har jag gått i mål och då lägger jag med glädje ner min verksamhet. Jag tror tyvärr det dröjer och det verkar som det fortfarande finns mer att hämta lite här och där i systemet.
    www.utreel.com

Kommentera

Skulle lätt köpa en revo om UT uppgraerade den och dessutom tog bort tumtangenten och gjorde en mer klassisk lösning på ena gaveln.
      Nu står det en LC-rulle överst på önskelistan.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Som jag förstår det så är tanken bakom ”rulltrim” på Ambassadeuerer, oavsett om det gäller fritidsfiskande eller deltagande i nåt ”castingevent” att man medels oljor, magneter, backelitvickter, lättade spoler, riktade stativ, absolut räta spolaxlar utan axialtglapp åstadkommer ett skatbotfritt kastande med ett spös absoluta kastpotential, utan deltagande av tummen förutom vid nedslaget av betet/dubben.
        Själv tycker jag tjusningen med multiplikatorer, i väntan på fisk är att lära sig hantera den nervösa spolen, skatbo, javisst, men inte värre än att man kan reda ut härket.
        Tillfället bjöd sig i våras då jag träffade rullbyggare ”UT” i en elv högt upp på kartan och tidigt en morgon valde jag att acceptera hans erbjudande att prova hans preparerade 65’a med djup spole och PP 0.28 med ett 10ft ABU spö (styvt som en lyktstolpe)
        Det häpnadsväckande var att man med ett 18g skeddrag (lättare fanns icke i betetslådan då vi fiskade i flomelv) medels haspelsnärttande med ”lykstolpen” lyckades fåiväg skeden på ett imponerande avstånd utan skatbon och utan parerande med tummen..
        Som svar på trådens ursprungliga fråga kan jag endast säga: Du kommer att få ett bekymmersfritt och väldigt roligt fiske…………

Kommentera

Ursprungligen postat av patrik j Visa inlägg
          Som jag förstår det så är tanken bakom ”rulltrim” på Ambassadeuerer, oavsett om det gäller fritidsfiskande eller deltagande i nåt ”castingevent” att man medels oljor, magneter, backelitvickter, lättade spoler, riktade stativ, absolut räta spolaxlar utan axialtglapp åstadkommer ett skatbotfritt kastande med ett spös absoluta kastpotential, utan deltagande av tummen förutom vid nedslaget av betet/dubben.
          Själv tycker jag tjusningen med multiplikatorer, i väntan på fisk är att lära sig hantera den nervösa spolen, skatbo, javisst, men inte värre än att man kan reda ut härket.
          Tillfället bjöd sig i våras då jag träffade rullbyggare ”UT” i en elv högt upp på kartan och tidigt en morgon valde jag att acceptera hans erbjudande att prova hans preparerade 65’a med djup spole och PP 0.28 med ett 10ft ABU spö (styvt som en lyktstolpe)
          Det häpnadsväckande var att man med ett 18g skeddrag (lättare fanns icke i betetslådan då vi fiskade i flomelv) medels haspelsnärttande med ”lykstolpen” lyckades fåiväg skeden på ett imponerande avstånd utan skatbon och utan parerande med tummen..
          Som svar på trådens ursprungliga fråga kan jag endast säga: Du kommer att få ett bekymmersfritt och väldigt roligt fiske…………
          Hmm, tror att en viss UT snart kommer att få ett samtal från undertecknad...

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av patrik j Visa inlägg
            Själv tycker jag tjusningen med multiplikatorer, i väntan på fisk är att lära sig hantera den nervösa spolen, skatbo, javisst, men inte värre än att man kan reda ut härket.………
            Jo visst är det en tjusning att köra viktlöst, särskilt för oss som står i kö vid poolen, för helt plötsligt ffwwrrsjjtt, och det är ledigt. Stort tack patrik j för att jag fick chansen att landa 110cm grovlax.
            www.utreel.com

Kommentera

kastlängd

ok, så ja har nu testat rullens potential och begrundat resultatet och känslan...
              jag kan bara hålla med dom som sagt att det e en helt annan rulle rent känslomässigt.. och jag testade rullen på ett ställa där jag har stått och kastat mycket tidigare med en stor pråm en bit ut i viken, för att ha som referenspunkt för att se hur långt jag kastar. och med nytrimmad rulle (som då alltså inte har slitits in ordentligt) så kastade jag någonstans runt 20-30% längre än med en väl-insliten record original och det tycker väl jsg är ett mer än godkänt betyg och gör att jag lätt skulle lägga ut pengarna igen utan att blinka då priset kontra prestandan känns helt ok

Kommentera

kan tillägga att det känns som att det tar ett tag innan man kastat in rullen efter trimmningen.om ni tycker det känns bra direkt så är det bara början.

Kommentera

kan man inte köpa färdigtrimmad c3 pro rocket?
                  Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inlägg
                    kan man inte köpa färdigtrimmad c3 pro rocket?
                    Kolla med någon av "Återförsäljarna" som du hittar på www.utreel.com, jag vet att Sportfiskeboden och SportDres (Bornholm) brukar ha några färdiga rullar liggande.
                    www.utreel.com

Kommentera

Köp , för ###### !

Värt varenda öre , det enda jag ångrar är att jag
                      väntade i flera år innan jag köpte UT-trimmet !!!!
                      Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av nybörjare-igen, 2024-04-07, 21:17
                      10 svar
                      2 167 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard  
                      Startad av Alfa75, 2025-05-27, 19:46
                      23 svar
                      2 129 visningar
                      0 gillar