Funderingar om "Stoxdal" och kopior. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar om "Stoxdal" och kopior.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar om "Stoxdal" och kopior.

Hallå!

Var in i dag i en liten, lokal, fiskebutik i Hälsingland i dag och granskade deras utbud av gäddbeten. Det såg bra ut vid första anblicken, med välkända wobblers som Super Shad Rap, Swim Whizz o.s.v. Snart gick det dock upp för mig att det var rena rama kopior på originalen. SSR, Swim Whizz, Westin Jerk och ett gäng andra beten hade kopierats rakt av, åtmindstonde till utseende och form. Priset var i alla fall lågt, och när jag frågade butiksägaren var han väl medveten om att det var kopior.

På förpackningarna stod det att märket på betena hette Stoxdal. De hade inte ett enda bete som inte var en ren kopia, åtmindstonde inte i butiken. Brist på fantasi eller ... vad?

I butiken fanns även en Zalt-kopia, som jag sett att det snackats om förut, av Ron Thompsson. Skillnaden var en liten hajfena och att formen såg en aning förvrängd ut.

Undrar bara om det är helt lagligt att kopiera sin produkt och sen saluföra den som sin egen? Om ni frågar mig så är det ganska ruttet för de som verkligen uppfunnit en bra produkt att sedan få den kopierad och såld till ett lägre pris. Okay om det är grövre vidareutvecklingar, men i detta fall var det kopierat rakt av.

Hur ser ni på detta?

Pontus

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Nej, det är inte lagligt att kopiera en produkt och sedan tillverka den på egen hand. Stoxdal verkar vara bra på att ta "inspiration" av andra företag http://viewer.zmags.com/publication/634fa32c klicka på länken och kolla själva.

Bland annat verkar Savage Gear ha åkt på en släng av den här sleven. Antingen gör Stoxdal en kalkylerad risk och tror inte att företagen konfronterar dom juridiskt eller så har dom gjort upp sinsemellan innan, alltså att "uppfinnarna" får en viss ersättning för att man säljer en produkt som liknar deras.

Det är ju knepigt att lösa juridiskt också, rättsprocesser kostar pengar och man kan inte alltid vara säker på att man som uppfinnare går vinnande ur striden heller. Zalt lyckades dock få sina plagiatörer som sålde sin kopia under namnet "Sure catch" att inte få sälja sina grejer i butiker så det är ju inte omöjligt.

Sen är det ju naturligtvis så att alla betestillverkare mer eller mindre inspireras av varandra och man köper även in modeller från andra företag, så har man inte helt rent mjöl i sin egen påse så kanske man inte är så benägen att gå på andra företag som plagierar sina egna grejer.

Ett annat exempel är gamla patent och formskydd som går ut, gissningsvis är Swim Whizz ett sådant, jag vet inte men Fladen har ju sålt sin variant av den wobblern länge.

En annan möjlighet är designer som är så enkla i sig att det är svårt att inte anklagas som plagiatör om man vill ha fram samma funktion på ett drag som exv Buster Jerk, jämför den med Bombers variant eller tom vissa som handsnidarna tillverkar.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Jag vet inte hur det er her i Sverige, men i Norge er kopiprodukter forbjuden, och blir man tagit med at sälja ett kopiprodukt får man stora böter.

Personligen köpar jag inte kopiprodukter, men der finnes non billige kina produkter som faktisk er bra utan at vara kopier.
      Senast ändrad av aurebu; 2010-07-22, 14:51.
      ><)))(°>

www.aurebu.com
      www.countryfisher.org

<°()))><

Kommentera

Går man in på fabriks sidorna i kina så ser man att kopiorna redan finns i deras sortiment.
        sen väljer ju leverantören vilka han ska köpa och får varan med sina paket.
        Så juridisk blir det nog fabriken som ska fällas vlket nog blir svårare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
        130 svar
        25 196 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
        6 svar
        1 212 visningar
        0 gillar