Postorder från USA, tull+moms? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Postorder från USA, tull+moms?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Postorder från USA, tull+moms?

Tänkte höra om det finns nån som vet vad som gäller angående eventuella tull och momsavgifter om man beställer från USA. Är det tull och momsfritt om man beställer varor för under en viss summa, och i så, räknas frakten in i den summan?
    All you need is Lubb.

Såvitt jag vet räknas alltid frakten in i summan när förtullningsvärdet beräknas. Tror att saker värda mindre än 500:-inte behöver tullas, men är inte säker.

Det tillkommer även extratull beroende på vilken typ av vara det handlar om, finns massa specialregler för sånt.

Kolla tullguiden på http://www.tullverket.se/tullguiden....280003131.html så blir det nog rätt

Kommentera

Jag ringde nyss TullSvar och fick....svar!
      För postorderimport så blir det ingen tullavgift för varor motsvarande ett värde på mindre än 1600:-, efter årsskiftet ändras summan till 1400:-. Momsen på 25% slipper man inte undan oavsett värdet av varorna, kostnaden för frakten tas även med i momsberäkningen. Tullavgifter för fiskeutrustning är på 1,7-3,7%. Efter lite experimenterande här http://www.tullverket.se/innehallao/...188000173.html så har jag kommit fram till följande; tullavgiften tas med i beräkningen av momsen. Eventuell försäkring tas med i beräkningen av momsen och tullavgiften. Eventuell importdeklarationsavgift tas ej med i beräkningen av vare sig tullavgift eller moms.

För att summera; för att det ska vara värt att beställa från ett icke EU land så ska det man beställer antingen vara brutalt billigt, eller det enda sättet att få tag på varan.

Eller kan det ibland vara så att huruvida man behöver betala moms+eventuellt andra avgifter beror på vilket humör eller hur arbetsbelastningen för stunden ser ut för den myndighetsperson som ska ha koll på läget?
      All you need is Lubb.

Kommentera

Om du får bra kontakt med säljaren så kan du be han skicka varan som "begegnad" (used) eller gåva (gift). Finns även en ruta man kan bocka i som heter "no value", men den brukar de inte röra. Så kan man ibland ha lite tur och "komma undan" med dessa kostnader. Men man vet ju aldrig säkert!

God Jul! / MT
        sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

Jag har fått tulla på 'warranty replaced reel' så det gäller att just den tullaren man får tar sig tid(eller inte) att läsa på paketet, nåt jag själv som importerar nästan alla fiskeprylar jag köper känner lite som 50/50, har sluppit tulla ett par gånger på höga värden.
          Senast ändrad av snOrdanger; 2010-12-22, 16:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
          130 svar
          25 270 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
          6 svar
          1 222 visningar
          0 gillar