Ursprungligen postat av ackeliba
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?
Collapse
X
-
vadå avundsjuka? Visst att man är avundsjuk på att andra plockar stora fiskar. Men det va nog inte riktigt så ackeliba menade! Man stör sig på att man själv lägger ner massa energi och tid på att hitta storgäddan och "svenssonfiskaren" åker ut EN gång och klipper en på 14 kg på sitt lilla spinnare.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inläggJa att ni fiskar med flugspön är ju erat eget val och det har jag inget emot. Det är denna hype om att allt på fluga är så mycket bättre är jag trött på och att många klankar ner på spinnfiske typ "Äh, den var ju tagen på spinn". En känd H-Ö guide sa att han aldrig lägger ut bilder på fiskar med drag i munnen eftersom många flugfiskare tycker det ser dåligt ut.
Självklart är det möjligt att man skulle få lax/öring på gäddspinn. Om jag får det så får fisken gå tillbaka (äter inte giftig fisk) ändå och det kan dom ju ha som regel helt enkelt att har man gäddfiskekort så får man inte ta upp fettfenefisk, sen om folk bryter mot regeln så är det ju en annan sak. Ska vi förbjuda att köra bil bara för att man kanske kör på någon?
Hur en guide framställer sig inför sina kunder är ju av otrolig vikt! Om han har ett tydligt mönster på att bilder med flugor i munnen på fisken ger bättre "bang" i fickan än med drag - vilket skulle du själv välja då? De flesta som fiskar med fluga har fiskat med spinn tidigare - och de flesta tycker det är roligare att drilla med flugutrustning. Det går ju inte att blunda för det. Om någon skryter om det eller "ska vara bäst" eller "spinnfiske är för amatörer", ge dom DITT fakta då. Att du helt enkelt tycker det är roligare med spinn.
Låt INGEN förstöra DIN upplevelse!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Grisgäddan Visa inläggMin partner gick med på mitt fiskeintresse från första dagen. Hon har sina intressen och jag mina
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MastaPike Visa inläggKom på en sak till, att många sportfiskare inte förstår att man skall vara med i Sportfiskarna. Utan förbundet hade det knappt funnits fiskevård, inget fritt handredskapsfiske, knappt något ungdomsarbete, ingen talan för sportfisket inom politiken m.m.
Helt obegripligt att många valt att blunda för det förbund som endast arbetar med att förbättra förutsättningarna för vår främsta hobby, sportfisket.
Nobody & Nothing is forever
Jag var medlem i Sportfiskarna redan från starten 1951 när första årsboken utgavs. Sportfiskarna hette på den tiden Föreningen För Främjandet av Fritidsfiske ((FISKEFRÄMJANDET). Än idag har jag 3 st 224-sidiga årsböcker kvar av FISKE Nr 1, 1951 och årsböcker sparade ända fram till sista årsboken, Fritidsfiskarnas årsbok FISKE 74, 1974. Fram till sista årsboksåret var jag medlem i Fritidsfiskarna och skrev bl.a. artiklar om fiske och olika fiskeknep och fiskemetoder efter Gädda, Gös och Öring i Svenskt Fiske/Sportfiskarna.
På den tiden var min personlige vän Olle W. Nilsson chefredaktör för tidningen. Hans Runnström var förbundsordförande och tidningen hade många, i artiklar ofta återkommande kända medarbetare och fiskeskribenter samt fiskeboksförfattare som Gunnar Alm, Arne Andersson, Hans-Gunnar Andersson, Ragnar Arbman, Jan Asplund, Rune B. Axelsson, Olle Birkesten, Sven-Erik Blom, Helge Blomkvist, Arne Broman, Lennart Broman, E.G. Bertil Dyberg, Gösta Edman, Leif Engström, Birger Enros, Blixt-Einar Eriksson, Harry Forsman, Jan Forssander, Nils Färnström, Gösta Gleerup, Karl Grönlund, Nils Gustavsson, Stig Gyllang, Thure Haglind, Bertil Haglund, Elsa Haglund, Thure Haglund, Bengt Hanefors, Sven Hansson, Willy Hauffman, Christian Hedlund, Sven A. Hermelin, Lars Häggkvist, Werner Ivers, Olof Johansson, Arvid Jonsson, Ebbe Jonsson, Harry Kalleberg, Olle Kjellin, Erkki Korrhonen, Gösta Laestander, Bertil Lekander, Hans Lidman, Torsten Lindberg, Jan Lindberg, Curt Lindhé, Armin Lindquist, John Majling, Erik Mattson, Nils- Arvid Nilsson, Curt Nilsson, Olle W. Nilsson, Adolf Nordqvist, Martin Nordkvist, Folke Olsson, Jan Olsson, Gunnar Otterlind, Per Erik Persson, Hans H. Peterson, Kjell Erik Pettersson, Richard Plate, Carl Puke, Anders E. Ramsay, Berndt-Otto Rehbinder, Orvar Roberntz, Knut Rom, Hans Runnström, Bertil Sandström, Gunnar Sandström, Bill Sjöström, Torsten Sjöström, Rolf Smedman, Eric Swan, Rune Stenberg, Sven Ström, Algot Strömbäck, Gunnar Svärdson, Björn Tillberg, Bengt Torbrink, Gösta G. Thulin, Olle Törnblom, Gösta Unefäldt, Per-Arne Wallin, Arne Wahlström, Julius Wedege, Axel Wennerling, Erik Westerlind, Bertil R. Widerberg, Voldemar Vilnieks, Sten Zachrison, Tore Zetterberg, Olle Åberg, Richard Öhman och Bengt Öste.
Med vänlig fiskehälsning,
Leif Engström
(Old Firehand)Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-18, 09:24.
Kommentera
-
Frugan som som gör fysikt motstånd när jag försöker övertyga henne om att hon kommer att bli ett förträffligt mäsk..
"Fiskepolare" som aldrig tar upp börsen och säger här har du för soppan fast man hämtar dom och lämnar dom och tillbringar en hel dag på sjön och sedan lämnar en med all skiten i båten p.g.a någon vag ursäkt att dom har brådis hem.
Alla jävla nät + omärkta sådana + övrigt kommersiellt fiske som stör mina förehavande
Uteblivna hugg och missade mothugg, bottennapp. Skitrampen i Vomb. Dåligt väder och egentligen allt som har med fiske att göra. Fattar egentligen inte att det är så jävla kul.........................men det är det juSenast ändrad av stiva; 2012-10-17, 23:25.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av R3HN Visa inläggAtt hänga in betet i gäddans käft i reklamsyfte är störigt.
Kommentera
-
Stör mig överlägset mest på är roddbanan som går mitt i sjön där jag fiskar. Irriterade roddare som brukar samma banan som tror att dom även äger allt vatten runt banan och tycker alla ska ta hänsyn till deras dyra båtar. Tränare till samma roddare som blåser runt i sjön med sina motorer som skapar svall så man nästan ramlar ur sin egen båt. Vet inte hur många drag som jag tappat tack vare deras jävla vajrar som dom dragit kors och tvärs över hela sjön.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
|
9 svar
1 063 visningar
0 gillar