Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad stör ni er mest på inom fiskevärlden?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
    Läste för något år sedan att SMHI enligt en undersökning hade en träffsäkerhet på 48% - och de var bättre än konkurrenterna; däribland YR.

då jag jobbat ute under sommaren så har jag haft bra koll på vädret från smhi, dmi och yr.
    Det är inte många dagar de har tippat rätt, särskilt inte ifall det ska regna. värsta var när det skulle komma 40mm regn under 3 dagar, strålande sol hela helgen och när det skulle vara växlande molnighet, spöregnade så det bildades sjöar på golfbanan

det är som att de slår tärning för att få fram prognosen, har varit sjukt i år vanligtvis brukar dagsprognosen fungera, men inte.
    Senast ändrad av daikai1; 2017-08-01, 19:50.

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	IMG_6439.jpg
Views:	1
Size:	200,7 KB
ID:	1785169

Jag tycker meteorologerna är väldigt duktiga egentligen och har stor hjälp av väderprognoserna. Kan inte vara lätt med byigt sommarväder som bilden jag tog idag. Det kan komma 10 mm på en timme någon km bort och vara sol och uppehåll intill. Dessutom har vi väl alla en tendens att minnas alla gånger de har fel och inte alla gånger de har rätt, eller nästan rätt sett ur ett större perspektiv.

Kommentera

• Till protokollet; kollade smhi:s kl12:01 prognos 31/7 innan jag gav mig iväg på fiske. Den sa 0mm nederbörd resten av dygnet. Utfall; regn till och från kl17-21. Sen har Mink! en poäng. det är ju trots allt oftast som vädret som blir är väldigt nära prognosen. Sen finns det onekligen avigsidor med att utövandet av ens passion är så pass väderberoende.
        All you need is Lubb.

Kommentera

• Det där med var en väderprognos ska gälla kan ju vara lite knepigt ibland.
          Om de säger att de blir 3 mm regn i Stockholm - gäller det då hela Stockholm eller på vissa ställen i Stockholm? Och menar de då "kommunen" Stockholm (som knappast är speciellt cirkulär) eller vad?

Ibland kan det vara bra att titta på animerade väderkartor för att iaf få en hint om "vädret" är fläckvis eller tämligen kompakt, och på så sätt få en bättre bild över "täckningen". Tycker klart.se:s app är den bästa på att visa sådana animerade kartor på enklaste och mest förståeliga vis. Då kan man se om det är fläckvis ("kanske") eller tämligen kompakt ("säkrare").

Nästa steg är att plugga lite meteorologi och titta på riktiga väderkartor med hög- och lågtryck samt kall- och varmfronter (kring lågtrycken). Behärskar man det är man hemma ... Fråga vilken flygare som helst. Dessa är duktiga på att förutsäga vädret timmar till dygn framåt.

Kommentera

• Ja det är Klart att vissa prognoser är bättre än t ex SMHI som lämnar en del att önska denna sommar (Ekoln har alltid gott seglarväder även om det ska vara vindstilla...) och kollar man på konkurrenterna blir man rent av yr!
            Senast ändrad av anteman; 2017-08-04, 14:31.

Kommentera

• Att många rinnande vatten i fjällvärlden endast är upplåtna för flugfiske! Så jävla surt när man ser en å som ser jävligt inbjudande och så får man inte fiska där.... Kan ej fiska fluga pga en pemanent skadad axel

Kommentera

• Jag kom på en annan väldigt irriterande sak med fisket.... allvarligt detta!!!
                Min termos är för liten och kaffet tar ofta slut!! Jag vet det är förskräckligt!!

(Kan man montera en kaffebryggare på kajaken tro?)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                  Jag kom på en annan väldigt irriterande sak med fisket.... allvarligt detta!!!
                  Min termos är för liten och kaffet tar ofta slut!! Jag vet det är förskräckligt!!

(Kan man montera en kaffebryggare på kajaken tro?)
                  kaffebryggare på kajaken vore ju så sjukt värt!!!

annars en pytteliten vattenkokare+aeropress+metallfilter till denna så är det enda "avfallet" man producerar kaffesumpen... plus att man alltid får en nybryggd kopp de gånger man vill ha och termosen tagit slut... hmmmmm... detta kanske tål att funderas på???

mvh/peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
                    Att många rinnande vatten i fjällvärlden endast är upplåtna för flugfiske! Så jävla surt när man ser en å som ser jävligt inbjudande och så får man inte fiska där.... Kan ej fiska fluga pga en pemanent skadad axel
                    Nån som vet vad som är grejen med att endast tillåta flugfiske i vissa vatten? Bedöms spinnfiske vara för effektivt? Har det bedömts att det blir lägre fisketryck om man bara tillåter flugfiske?(att det skulle bli lägre fisketryck om man utestänger många potentiella fiskare från ett vatten är ju faktiskt fullt rimligt, även om det säkert finns andra sätt, bättre såväl som sämre, att hålla nere fisketrycket) Eller handlar det om någon form av snobbism?

Om man spinner vidare på esoxlucius666 bekymmer med skadad axel så borde det kanske inte vara helt orimligt att undantag från flugfiskeregeln kan göras mot uppvisande av ett läkarintyg som säger att flugfiske är olämpligt för personen ifråga.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

• När väderleksprognosen och ens schema säger "Ikväll måste du ta tillfället i akt och ge dig på havsöringen för till veckan ser vädret ut att bli jävel!" men kroppen säger "För att du inte ska bli förkyld+mer generellt schlet'n så måste du prioritera tre saker ikväll; ta det lugnt, vila och chillaxa."
                      All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 064 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman