Ursprungligen postat av Jester Burk II
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
spö för jiggning
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggJag håller helt med dig. Dock finns det många (de flesta?) som numera uteslutande kör C&R och, har jag förstått, anser att drillningen är skadlig för fisken som bör winchas in så snabbt som det bara går och då är det ju helt logiskt att använda grov utrustning även till liten fisk.
Vad gäller spölängden så verkar du ju ha koll. Är det buskage och elände du måste ta hänsyn till så är naturligtvis ett kortare spö att föredra (eller kanske snarare det enda som går att använda).
Kommentera
-
En klar favorit för jiggfiske är Savage gears 6.9f dropshot 5-20gr väldigt lätt att få liv i jiggar upp till 10-15gr och man känner minsta nafs i spöt, jag kör med en Stradic 1000fi med rosa strikewire 0.10 samt 50cm Trilene fluorcarbon 0.27 som tafs, har inte missat nån jigg till nån stackars gädda sen jag började med "fluo tafs" !Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!
Kommentera
-
menar du 10-30 gram för jiggning, kommer mestadels använda typ 5 gramshuvuden. Det är väl roligare att drilla med ett lättare spö också, gillar det där med att drilla
Om du kör med en bra rulle får du motsatta effekten oavsett spö, ända gången det blir lite mer sport med gummibands och spagetti spö är när du skall lyfta fisken.
Så om du verkligen vill ha en fight , köp en billig liten skitrulle, ett UL spö på max 10 gr. knalla sedan upp på en bro och fiska därifrån,
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggSkaffa en liten billig UL Rulle med taskig utväxling och broms då får du ett litet elände med alla borrar över 0,5 kg oavsett spö
Om du kör med en bra rulle får du motsatta effekten oavsett spö, ända gången det blir lite mer sport med gummibands och spagetti spö är när du skall lyfta fisken.
Så om du verkligen vill ha en fight , köp en billig liten skitrulle, ett UL spö på max 10 gr. knalla sedan upp på en bro och fiska därifrån,
Kommentera
-
Det är klart att en bra rulle är bättre än en kass rulle, oavsett storlek. Varför du råder TS att st ställa sig men skitgrejor på en bro är oklart för mig men det kanske är ditt sätt att antyda att du anser att alla som inte tycker som du om vilken utrustning som är bra eller vad som är sport är idioter? Eller finns det någob vettig och relevant poäng i ditt inlägg? Utveckla i så fall gärna den på ett sansat och konstruktivt sätt. Det vinner både du och diskussionen på.
Dom är inte tillräckligt starka för att dra ut linan om man inte själv ställer bromsen för löst....
Därför förstår jag inte poängen med ul spö, man kan inte lyfta fisken i det men rullen tar hem den helt problemfritt...
Kommentera
-
Om du fiskar mkt där det är buskar o dyl på stranden kanske ett par vadarbyxor el stövlar ät ett bättre alternativ än att försöka hitta ett spö som passar att fiska med i buskarna. Nu menar jag självklart om vattnet är av sådan beskaffenhet att det går att vada i det. Eller också så köper du båda delarna så har du allt nytt och kan smyga fram i vasskanten utanför buskarna och jigga borrarna som står en bit ut från stranden:-)I näst kast så .....
Kommentera
-
Om du fiskar mkt där det är buskar o dyl på stranden kanske ett par vadarbyxor el stövlar ät ett bättre alternativ än att försöka hitta ett spö som passar att fiska med i buskarna.
Håller med dig, själv kör jag med ett kort styvt spö och det är ingen höjdare om man står på ett ställe med mycket buskar och träd, jag vill ha ett spö runt 8 fot för det ska bli vettiga underhands och sidleds kast.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggMin poäng var att om man har en bra rulle kommer borren snällt med oavsett spö.
Dom är inte tillräckligt starka för att dra ut linan om man inte själv ställer bromsen för löst....
Därför förstår jag inte poängen med ul spö, man kan inte lyfta fisken i det men rullen tar hem den helt problemfritt...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 432 visningar
0 gillar