Ursprungligen postat av keldor
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Brusten kasse på regnbågsodling, var simmar fisken?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggPrecis som havsöringen. Men vad är det som hindrar dem från att reproducera sig. Handlar det om kritisk massa, dvs att de är för få/utspridda eller finns det någon annan anledning?
Men den är extremt känslig för försuring, det kan vara en orsak, en annan är om man fortfarande behandlar romen på odlingarna för att få fisken steril.
Finns säkert någon här som vet säkert, men det är inte jag.I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
Min Blogg
http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
http://www.sportfishinglovers.se/
Kommentera
-
I Mosjön strax norr om övik har de lyckats reproducera sig minst en gång. Sen har de väl lyckats i harasjömåla eller norrbyströmmen någon gång om jag inte minns fel.
Kan det ha att göra med att vattnet inte hunnit bli tillräckligt varmt för regnbågen att leka när den har lekperiod eller något liknande?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av keldor Visa inläggInget hindrar lek, och det finns platser i landet där lek förekommer, Gotland tex.
Men den är extremt känslig för försuring, det kan vara en orsak, en annan är om man fortfarande behandlar romen på odlingarna för att få fisken steril.
Finns säkert någon här som vet säkert, men det är inte jag.
Kommentera
-
Jag kollade upp det här med varför bågarna inte spridit sig effektivare i sverige för något år sedan, lite av min info kan vara lite off men i stora drag gäller detta:
Regnbåge har generellt inga problem med leken, om den blir av.
Dom styrs av vattentemperaturen på våren, (jag tror det är 11c+ som gäller, orkar inte dubbelkolla nu..) och det kan mycket väl vara gynnsamma år med jämn temperatur i vattnet långt nog för att leken skall fullbordas.
Problemet sker senare, då ynglen ska försöka överleva. Till skillnad mot tex öringen så tar inte regnbågsynglen ståndplatser och tar skydd, utan går ihop i stim och jagar i ytan - där dom blir enkla byten för våran inhemska fauna (fåglar, vattenlevande predatorer etc). Det finns dock miljöer där ynglen har större chans till överlevnad och det är i vattendrag med mycket ytvegetation av rätt typ som döljer stimmen med yngel tills dom blir stora nog att sluta gå i stim och kan klara sig själva. Men det är ont om dom platserna i vårt avlånga land (verkar det som!) annars skulle vi nog ha vila regnbågar lite varstanns nu för dom är ju duktiga på att äta!
Kommentera
-
Lite info angående lek av båge och överlevnad i gotländska vattendrag..hot mot öring? http://space.hgo.se/ar/?q=node/32Senast ändrad av Hemi; 2013-11-22, 17:45.
Kommentera
-
Läs gärna oxå avslutade projekt i min tidigare länk "Reproduktion av HÖ..." Mycket intressant , förklarar varför även riktigt små bäckar som kan torka ut på sommaren ändå är viktig för HÖ-produktionen..Har iofs inte med Regnbåge att göra typ ;-)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 439 visningar
0 gillar