Brusten kasse på regnbågsodling, var simmar fisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brusten kasse på regnbågsodling, var simmar fisken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
    Möjligt, oavsett så måste de passera en viss ålder för att kunna frigöra salter. Och de har större problem under den kalla perioden.
    Precis som havsöringen. Men vad är det som hindrar dem från att reproducera sig. Handlar det om kritisk massa, dvs att de är för få/utspridda eller finns det någon annan anledning?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Precis som havsöringen. Men vad är det som hindrar dem från att reproducera sig. Handlar det om kritisk massa, dvs att de är för få/utspridda eller finns det någon annan anledning?
      Inget hindrar lek, och det finns platser i landet där lek förekommer, Gotland tex.
      Men den är extremt känslig för försuring, det kan vara en orsak, en annan är om man fortfarande behandlar romen på odlingarna för att få fisken steril.

Finns säkert någon här som vet säkert, men det är inte jag.
      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

I Mosjön strax norr om övik har de lyckats reproducera sig minst en gång. Sen har de väl lyckats i harasjömåla eller norrbyströmmen någon gång om jag inte minns fel.

Kan det ha att göra med att vattnet inte hunnit bli tillräckligt varmt för regnbågen att leka när den har lekperiod eller något liknande?

Kommentera

Avsaknad av vattendrag med högt pH (>7) och sönderavlad arvsmassa är de två svar jag har hittat till varför regnbågen inte fortplantar sig effektivt i Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
            Inget hindrar lek, och det finns platser i landet där lek förekommer, Gotland tex.
            Men den är extremt känslig för försuring, det kan vara en orsak, en annan är om man fortfarande behandlar romen på odlingarna för att få fisken steril.

Finns säkert någon här som vet säkert, men det är inte jag.
            OK, det förklarar varför den leker på Gotland. hela ön är ju en kalkstensklippa så försurning lär knappast vara något större problem där. Sedan begriper jag inte riktigt varför fisken skulle bli steril för att man behandlar rommen.

Kommentera

Nå, hur som helst så ska jag jaga havsöring i Visbytrakten i helgen. Det skulle inte vara direkt ovälkommet att få en steelhead som bifångst.

Kommentera

Jag kollade upp det här med varför bågarna inte spridit sig effektivare i sverige för något år sedan, lite av min info kan vara lite off men i stora drag gäller detta:

Regnbåge har generellt inga problem med leken, om den blir av.
                Dom styrs av vattentemperaturen på våren, (jag tror det är 11c+ som gäller, orkar inte dubbelkolla nu..) och det kan mycket väl vara gynnsamma år med jämn temperatur i vattnet långt nog för att leken skall fullbordas.

Problemet sker senare, då ynglen ska försöka överleva. Till skillnad mot tex öringen så tar inte regnbågsynglen ståndplatser och tar skydd, utan går ihop i stim och jagar i ytan - där dom blir enkla byten för våran inhemska fauna (fåglar, vattenlevande predatorer etc). Det finns dock miljöer där ynglen har större chans till överlevnad och det är i vattendrag med mycket ytvegetation av rätt typ som döljer stimmen med yngel tills dom blir stora nog att sluta gå i stim och kan klara sig själva. Men det är ont om dom platserna i vårt avlånga land (verkar det som!) annars skulle vi nog ha vila regnbågar lite varstanns nu för dom är ju duktiga på att äta!

Kommentera

Lite info angående lek av båge och överlevnad i gotländska vattendrag..hot mot öring? http://space.hgo.se/ar/?q=node/32
                  Senast ändrad av Hemi; 2013-11-22, 17:45.

Kommentera

Läs gärna oxå avslutade projekt i min tidigare länk "Reproduktion av HÖ..." Mycket intressant , förklarar varför även riktigt små bäckar som kan torka ut på sommaren ändå är viktig för HÖ-produktionen..Har iofs inte med Regnbåge att göra typ ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29