fiske, en dyr hobby och livsstil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiske, en dyr hobby och livsstil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Man jobbar för att leva och lever inte för att jobba. Och att fiska är att leva livet och göra det man verkligen vill, vissa ser det som en vardagsflykt men själv känner jag att jag är där jag egentligen vill vara.

    Det behöver ej vara så dyrt, jag studerar och CSN är med och hjälper mig att kunna leva vidare tills jag är klar med studierna. Handlat en hel del då jag tagit upp mitt fiskeintresse igen våren 2013, köper mycket på aliexpress/ebay och lånar brorsans båt eller tar cykeln ner till mälaren och fiskar från land. Där emot är motorcykel intresset dyrt, har jag fått lägga banracingen på is.

    Sambon och jag har inga barn, hon har inte några speciella intressen men accepterar att jag är ex. ute 5 dagar i veckan och fiskar men kan självklart gnälla ibland. Hon hittar på grejer med min syrra eller andra polare, klar gjorde redan från början av förhållandet att jag är en sådan person som älskar livet just för friheten på motorcykeln eller liknande hobbyn/sysslor som får mig att känna varför livet är värt att leva. Hon får jätte gärna hänga med och vara med på allt, men det händer sällan då hon inte ser nöjet i det på samma sätt som jag.

    Som nu senast vi var i Thailand fiskade jag 7 dagar av 14 dagars vistelse där, och åker vi till deras landställe fiskas det hela dagarna, så fort tillfället ges fiskar jag.

    Renoverat vår lägenhet tip top, delat upp sysslor hemma och dessa sköter jag alltid, behöver hennes bil servas eller byta vinter/sommar däck fixas det utan snack och ber hon om min hjälp med andra saker vet hon att jag ställer upp 110%
    Så hon märker att jag är en sådan person som gillar att hålla igång. Vi sitter inte ihop och behöver ej spendera varje lediga minut tillsammans, och detta gör att man saknar och uppskattar varandra ännu mer när man väl umgås.

    Rätt skönt men vi får se hur det ändras när vi får barn, men så fort barnet lärt sig gå och prata ska hon/han (ingen jävla hen) få följa med ut och fiska

    Visst är det kul att köpa grejer, men det är ännu roligare att veta att man gjort ett kap eller ett bra köp

    Kommentera


    • #32
      Jag har bekostar det mesta i utrustningsinköp med att sälja gammalt och köpa nytt. Behöver jag något dyrare så vet min familj eller jultomten vad det är. Bättre man får presenter man gillar till 110%.
      En hel del grejer som inte används eller som jag har för mycket av har jag sålt på Tradera men orkar inte lägga ut grejer sen nåt år tillbaka. Min dotter är numera fiskeintresserad så hon kommer få av mitt överskott... Jag har nog mer prylar än en mindre fiskebutik!

      Fiskekort,kläder och reseprengar har jag aldrig räknat som utgifter. Fiskekort är ju sponsring av fiskevård = välgörenhet. Kläder måste man ha, det blir inte billigare att slita ut vardagsjackan. Hade jag inte rest till fisket hade jag rest till något annat.

      Som någon redan sagt så är ju tiden den största kostnaden. Det är inte lätt att kombinera jobb, familj, fiske... Jag fiskar inte så ofta som jag "borde" - därav Sir Fish-a-lot...

      Men snart blir det dock dags att köpa bivvy och en billigare båt. Just båt blir vi två man som delar på - ett sätt att hålla nere kostnaderna.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-01-18, 01:53.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Baconowski Visa inlägg
        Det skulle lika gärna kunna varit Aftonbladet som postar det här citatet, helt taget ur sitt sammanhang m.a.o.. Men jävlar, du bjöd på dagens garv
        Hahahahahahaha

        Kommentera


        • #34
          Min sambo sa till mig igår att "förra året köpte du fiske saker för runt 50k, i år får du ta mig fan lugna sig lite"
          Vänta du bara sa jag, i år ska de köpas ny båt.
          Vi har en mycket bra ekonomi så de e rätt lungt.
          Tid lägger jag vid sjön så mycket som möjligt. Får mig å slappna av å vara piggare. Mår bra av den friska luften.
          Har två barn som givetvis får enormt mycket tid dom med.
          Sambon är inte så mycket för fiske och frilufts liv vilket jag tycker är synd men har lyckats å övertala henne till en skärgårds semester i år. Jag fick tom tillåtelse å ta med båten så ja kan fiska.

          Fiske är väll lite vad man gör det till. Jag gillar dyra spön å rullar. Custombeten å annat godis.
          Funkar ju me billiga saker också såklart.
          Funkar med en gammal plast eka istället för en ny tracker.
          Men allt blir ju så mycket roligare me coola leksaker

          Kommentera


          • #35
            Fiske är väl en hobby som blir så dyr som man gör den. När vi för fem sex år sedan skaffade en båt med snurra till sommarstugan tog jag upp mitt fiske som slumrat i nära 40 år. Upptäckte snabbt att det gamla ABU zoom-spöt och 444:an var "lite" gammalmodiga. Ett snabbt besök på Ö&B resulterade i en Fladen haspelutrustning för 3-400 spänn. Den kompletterades sedermera med ett billigt Cardinalset plus ett likaledes billigt UL-set. Med denna utrustning för under 8.000:- (båten kostade 6.000:-) trollade jag gös, jiggade efter abborre och kastade en och annan vobbler efter gädda.
            Men det heter ju att aptiten växer när man äter och sedan jag blev pensionär för snart fem år sedan har kostnaderna stigit oroväckande. Tre gäddspön, varav ett jerk, har försetts med varsin Ambassadeur. Dessutom står ett vertikalset och ett betydligt dyrare UL-set i spöhållarna på väggen i pojkrummet... Och i somras byttes plastekan mot en begagnad Linder 400 sportsman med trailer för tillsammans 40 laxar. Ekolod, elmotor och diverse andra småprylar samt ett antal välfyllda betesboxar kompletterar det hela. Var kostnaderna ligger i dag vill jag inte tänka på, men eftersom jag kan fiska i stort sett varje dag från isen gått upp till början av oktober så är det väl värt pengarna . Och ska inte gräset klippas eller något snickras på stugan så föser nästan hustrun ut mig på sjön...
            Senast ändrad av Gösta; 2014-01-18, 09:54.

            Kommentera


            • #36
              Att ha en bra och givande fritidssysselsättning tycker jag är otroligt viktigt. Man måste få stänga av jobb och andra måsten ibland. Visst kan ett intresse/hobby kosta pengar men se det som en investering i själen och för ett bättre liv!

              Tidigare höll jag på med gamla bilar, fyrhjuling och snöskotrar. Det är inte heller direkt billigt.
              Men numer har fisket helt tagit överhanden på fritiden.
              Sen kan man ju faktiskt styra utgifterna litegrann. Man ska satsa på bra grejer men det behöver absolut inte vara det värsta.
              Mycket kan jagas på begagnatmarknaden.
              Och tar man bara lite tid på sig, har man till slut en väl fungerande utrustning i sin ägo.
              Det svåraste är när intresset för olika fiskemetoder väcks. Är man allätare i fisket och gillar allt från trolling till spinn kan kronorna snabbt rulla iväg. Att utrusta t.ex. en trollingbåt är nog bland det dyraste man kan göra i fiskevärlden.
              Men detsamma gäller här: Köp bra grejer men försök handla billigt och låt det ta tid.
              Mina trollingspön t.ex. är snart tio år gamla med de hänger med än. Rullarna har däremot uppgraderats under tiden.

              Viktigt är också att inte låta sig luras av all reklam. Är du intresserad av ett nytt bete: Köp ETT för att testa. Köp inte tre samtidigt. Använd det här forumet för att höra dig för inför ett större inköp. Många här kanske redan har testat varan.
              Vad gäller beten finns det en uppsjö av kopior till halva priset på marknaden. Jag har som så många andra köpt ett antal sådana under åren bara för att konstatera att de inte funkar :-(
              Bättre att spara de slantarna till inköp av de "äkta" betena.
              Och det viktigaste av allt: Du behöver inte värsta rullen för att kasta ut en wobbler. Behöver inte de dyraste spöna för att kunna njuta av en häftig drill. Och du behöver verkligen inte värsta "storfräsarbåten" för att våga dig ut på sjön!!!

              Men även om fisket kostar pengar tror jag att TIDEN oftast är det som ställer till det.
              Om han/hon därhemma tycker att du tillbringar för mycket tid på sjön är det lätt att även ekonomi-frågorna blommar upp.
              Försök att hitta en balans mellan alla måsten och intressen/hobbies.
              Även olika tidpunkter i livet kan innebära olika förutsättningar. Både tidsmässigt och ekonomiskt.
              Med t.ex. småbarn hemma är det svårt att komma ut på sjön. Men barnen växer och tids nog får du din fritid tillbaka.
              Det har jag fått:-)
              Att samvetet kommer in och spelar en viktig roll är också ofrånkomligt men se det så här: Det som för stunden gör dig mest lycklig.....Är det du ska göra!!
              //Micke

              Kommentera


              • #37
                Kul och se vad alla skriver

                Som många redan har skrivit, så blir fisket så dyrt som man gör det till. Jag tycker att det är viktigt att verkligen tänka 2 ggr innan man slänger upp plånboken och köper nya prylar. Har ju smått här hemma som gärna vill åka till djurpark eller lekland och då kan det bli jobbigt att säga - Näää inge djurpark i helgen då pappa har köpt nytt spö och rulle!

                Skulle inte kännas okej! Sen så blir det mycket enklare att få ha sin hobby ifred om din bättre hälft har en oxå! Min bättre hälft har äntligen börjat rida som medryttare igen och vilken skillnad det har blivit! För att få måste man ge!

                Kommentera


                • #38
                  Man kan säga att jag var den där andra hälften som gnällde lite på fruns hästintresse, räknade ut att vi lagt ner ca 600 000kr senaste 10 åren på häst. Då är inte hästtransporten inräknad.

                  Hon mer eller mindre "tvingade" mig att ta upp nån hobby som jag haft tidigare innan barnen kom och karriären tog fart, eftersom jag har två söner 3&8 år som inte är ett dugg intresserade av stallet och vi alltid haft båt så kändes det naturligt att lägga mc och golf på hyllan och få kvalitetstid med den äldsta ibland kombinerat med fisket.

                  Jag gillar prylar och ribban höjs ju med tiden, dock så får man försöka lägga en nivå på det hela som matchar antalet fisketimmar. Jág är ingen fiskenörd och har det inte som livsstil men har alltid gillat att fiska, nu ska det bli lite mer seriöst. Har alltid blivit sugen när man ser Bröderna Anden sticka iväg i stort sett varje morgon.

                  Men jag kommer absolut inte tapetsera min båt med massa klistermärken och elektronik för 20'kr för det.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ett tips är att skaffa hästtjej. Det bästa för fisket är ju självklart att inte ha tjej alls men k..en ska ju ha sitt som Frank Andersson så fint uttryckte det för några år sen
                    Hushållsekonomin blir ju inte den bästa Men med lite planering och smarta köp som Micke så klokt uttryckte det ovan får man det att gå ihop. Det viktiga är att få loss tiden till sin kära hobby och själavård. Med hästtjej är detta absolut inga problem då du knappt ser röken av henne. Å andra sidan får man bra kvalitetstid när man väl ses och man sliter inte lika hårt på förhållandet. Ser hur mina andra fiskevänner plågas när dom måste förhandla till sig tid och måste skramla ihop timmar till fiskekontot. Ofta pga att sambon inte har något eget fritidsintresse. Så mitt tips är att skaffa en livskamrat med ett brinnande intresse för sin hobby som bör kosta lite. Sen är det inga problem att motivera sina inköp samt hitta tid att åka ut.

                    En annan viktig aspekt för mig är att alltid ha medett miljötänk i mina inköp samt resor. Vill ju göra så liten negativ påverkan som det går på miljön. Här tycker jag fler av våra fiskebröder borde tänka till lite mer. Köra på alkylatbensin så mkt ekonomin tillåter. Ro båten eller köra elmotor kortare transportsträckor. Rannsaka sig själv om man verkligen behöver köpa 10 beten till eller skaffa det senaste spöt för att få 7% mer känsla. Köpa svensk utrustning/båtar i den mån det går. Svårt idag när nästan alla har sina fabriker utomlands. Sist men inte minst borde fler folk utforska sina sjöar i närområdet. Finns fortfarande guldkorn att upptäcka och man måste inte gå över ån efter vatten. För mig är det mkt mer värt att fånga storfisken i hemmavattnet än att fånga en fisk som kanske är lite större men som jag åkt runt halva landet för att fånga. Lev väl och ut och fiska miljömedvetet mina vänner så vi kan lämna efter oss denna hobby till nästkommande generationer.

                    Kommentera


                    • #40
                      Valde väl fel tjej då..... hade dock inte tänkt leta efter nån ny.. känns lite dumt stt välja bort den jag vart med i 8år och som är mor till mitt barn.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      66 svar
                      14 642 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 254 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av stahre87, 2014-01-17, 13:06
                      72 svar
                      9 739 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Arbetar...
                      X