Våga vägra fluga... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Våga vägra fluga...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av opettersson
    Nää, det stämmer, Du kan inte jämnföra ett Flugspö (oavsett klass) med ett Jerkspö, men det kanske därför det finns både och...

Men visst har flugfisket större "känsla" när du drillar fisken, det kan du ju inte säga annat om. Däremot är ju Jerkhuggen betydligt mer häftigare än flughugget.

Men varför välja, gör som jag och fiska med båda
    Du har helt rätt Opettersson!

Flodebanan, vid flugfiske håller man fluglina i fingrarna och får därmed direktkontakt med gäddan. När gäddan, eller vilken fiskart som helst, hugger nyper man till fluglinan och gör mothugg. Känslan av när fisken rusar med fluglinan mellan fingrarna är obeskrivligt, man bromsar helt enkelt med fingrarna och när linslingan är sträckt bromsar man med handen under flugrullen. Som jag har skrivit tidigare fiskar jag med fluga, spinn, jerk och mete. Alla metoder har sin charm. Varför ska man begränsa sig?

Kommentera

• Laxflugfiske är iaf lite manligt mot vad allt jävla fjoll med jerk å sådant piss är...

* Simpelt fiske
      * Svårt fiske
      * Jobbigt fiske

att fiska efter en fiskart som lever är allt för lätt, därför fiskar jag lax i åar och älvar!

Kommentera

• Arnenym; Jag skrev iofs att jag är allroundfiskare, så då är jag inte ödmjuk som flugfiskare, metare, spinnfiske med mera.

Kanske skulle starta en våga vägra jerk/nätfiske lista..........då kollapsar väl servern ;-)
        [FONT=Verdana]//Flugspöviftaren[/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Laxflugfiskekungen
          Laxflugfiske är iaf lite manligt mot vad allt jävla fjoll med jerk å sådant piss är...

* Simpelt fiske
          * Svårt fiske
          * Jobbigt fiske

att fiska efter en fiskart som lever är allt för lätt, därför fiskar jag lax i åar och älvar!

Ändå har Du bara fått en enda lax
          www.flyzone.se

Kommentera

Ändå har Du bara fått en enda lax
            jag får det till tre stycken, men då har vi bara räknat denna säsongen....

Kommentera

• Ursprungligen postat av Laxflugfiskekungen
              jag får det till tre stycken, men då har vi bara räknat denna säsongen....
              Jaa, man lär sig med åren ..............
              Alla i samma pool, eller .............. (4:an)

MVH OP
              www.flyzone.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av grebgokz
                Så för att du inte gillar vi mot dom stilen så annamar du den direkt... fast i andra riktningen?

Förresten måste jag fråga hur många flugfiskare känner du egentligen?

"Den totala avsaknaden av ödmjukhet i kombination med en stor portion hybris kännetecknar oftast dessa fiskare"

Speciellt ordet "oftast" måste ju skärskådas i detta sammanhang.

Uttalanden som ovanstående måste ju baseras på någon form av erfarenhet och då undrar jag hur många flugfiskare du egentligen känner. Eller baserar du din erfarenhet på vad du hör andra säga om flugfiskare och utifrån artiklar i fisketidningar eller vadå?

Jag känner ett stort antal flugfiskare och jag kan säga att jag hittills bara har bra erfarenheter av dessa.
                15-20 flugfiskare känner jag och minst 10 av dem vurmar för "bara fluga" och "fiskar utan fettfena är kattmat" osv. De är alla stora egoister dvs. allt ifrån ödmjuka och lyssnar knappt när man talar med dem, de vet bäst själva.. Sedan finns det dem som fortfarande går att prata med som gärna delar med sig av sina erfarenheter, bland annat en äldre herre i 70-års åldern som jag brukar samtala med när jag springer på honom. Att jag själv fiskar fluga har jag redan talat om, men jag skulle klara mig lika bra utan.

Hela grejen ang. våga vägra trådarna har vuxit till orimliga proportioner. Själva grundtanken borde ha varit att man skall respektera andras val här i livet och inte behandla dem som kattskit för att de t.ex inte fiskar med 150g+ jerkbaits. Det var precis det tankesättet jag tyckte var överrepresenterat inom flugfisket.
                Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Jaa, man lär sig med åren ..............
                  Alla i samma pool, eller .............. (4:an)

MVH OP
                  www.flyzone.se
                  nä några vart låååångt från 4.an

Kommentera

• Vilket tjöt...

Kommentera

• Tävling!!!! Vinn En Ny Titel!

Jag startade denna tråden för att det är kul att läsa av folks totala humorbefrielse. Kolla bara den grymma våga vägra jerk listan....Hé Hé...Jag är inte emot flugfiske. Tycker däremot att det är jävligt trist med låsningar.

Därför en liten nystartad tävling.
                      "Vem vill inte bli FiskFi**a"

Skriv in o rösta" (129kr/m)...så får du chansen att bli en av dem som slipper denna fina titel

EX: Du står vid vattnet, 4 grader varmt, mars. träd bakom. 20 st 2-5kgs HÖ i vattnet ca 45m ut. 10-15 m/s motvind. (Pålandsvind). Långgrunt. tång.
                      Frågan är nu: vad använder en normalt funtad fiskare?

A. FLUGSPÖ? # 7-8

B. MULTIRULLE? + 10 fotare.

C. HASPEL? +10 fotare.

D. ENORM karphåv. matta, karpsäck, vågnät, 3st karpsön (+ ev reserv & några till flötmete.) 100 kg räkmäsk, rodpod(s), en tung som fan men bärbar soffa. Tält, Alarm, sovsäck. säng. indikatorer. 150kg bly. 10000 rullar. slangbellor mäskningsrör. + diverse annat nödvändigt & en lastbil att frakta allt i.
                      Senast ändrad av Pålacken; 2005-08-18, 15:20.
                      DE È LUNGT; DE È BA Å HÅLLA SPÄNT...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen