Våga vägra fluga... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Våga vägra fluga...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Man fiskar inte på kusten... busenkelt

Ursprungligen postat av Pålacken
    Jag startade denna tråden för att det är kul att läsa av folks totala humorbefrielse. Kolla bara den grymma våga vägra jerk listan....Hé Hé...Jag är inte emot flugfiske. Tycker däremot att det är jävligt trist med låsningar.

Därför en liten nystartad tävling.
    "Vem vill inte bli FiskFi**a"

Skriv in o rösta" (129kr/m)...så får du chansen att bli en av dem som slipper denna fina titel

EX: Du står vid vattnet, 4 grader varmt, mars. träd bakom. 20 st 2-5kgs HÖ i vattnet ca 45m ut. 10-15 m/s motvind. (Pålandsvind). Långgrunt. tång.
    Frågan är nu: vad använder en normalt funtad fiskare?

A. FLUGSPÖ? # 7-8

B. MULTIRULLE? + 10 fotare.

C. HASPEL? +10 fotare.

D. ENORM karphåv. vatta, karpsäck, vågnät, 3st karpsön 10 kg räkmäsk, rodpod, en tung son fan men bärbar soffa. Tält, Alarm, sovsäck. säng. indikatorer 150g bly. 10000 rullar. slangbellor mäskningsrör. + diverse annat nödvändigt& en lastbil att frakta allt i.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Pålacken
      EX: Du står vid vattnet, 4 grader varmt, mars. träd bakom. 20 st 2-5kgs HÖ i vattnet ca 45m ut. 10-15 m/s motvind. (Pålandsvind). Långgrunt. tång.
      Frågan är nu: vad använder en normalt funtad fiskare?
      Självklart så vadar man ut så man slipper tången...sen ett litet lätt underhandskast så sitter öringen där...busenkelt
      Life suck's, then you die....

Kommentera

• Ursprungligen postat av pontus
        15-20 flugfiskare känner jag och minst 10 av dem vurmar för "bara fluga" och "fiskar utan fettfena är kattmat" osv. De är alla stora egoister dvs. allt ifrån ödmjuka och lyssnar knappt när man talar med dem, de vet bäst själva.. Sedan finns det dem som fortfarande går att prata med som gärna delar med sig av sina erfarenheter, bland annat en äldre herre i 70-års åldern som jag brukar samtala med när jag springer på honom. Att jag själv fiskar fluga har jag redan talat om, men jag skulle klara mig lika bra utan.

Hela grejen ang. våga vägra trådarna har vuxit till orimliga proportioner. Själva grundtanken borde ha varit att man skall respektera andras val här i livet och inte behandla dem som kattskit för att de t.ex inte fiskar med 150g+ jerkbaits. Det var precis det tankesättet jag tyckte var överrepresenterat inom flugfisket.
        Stackars Dig med sådan "vänner"
        www.flyzone.se

Kommentera

• Har just återupptäckt hur bra flugfiske egentligen är efter en tripp till en norsk laxälv!
          av 27 fångade fiskar under veckan där på campingen togs 2 på sluk/drag 5 på fluga och resten på marre antalet flugfiskare var ca 50% något mer kanske.
          Det spar fisk åt oss andra får man säga och det sprider sej snabbt i Norge, nackdelen är att priserna på mediokra sträckor går i höjden då flugfiskare är beredda att betala höga priser för att få fly only sträckor då man tror att allt annat fiske stör fisken och är anledningen till att så lite tas på fluga.
          Sanningen är att flugfiske är mycket ineffektivt speciellt då man envist ska använda flyt och intermidiate linor i kallt vatten, laxen är inte speciellt intresserad av att stiga till flugan då.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM
            Har just återupptäckt hur bra flugfiske egentligen är efter en tripp till en norsk laxälv!
            av 27 fångade fiskar under veckan där på campingen togs 2 på sluk/drag 5 på fluga och resten på marre antalet flugfiskare var ca 50% något mer kanske.
            Det spar fisk åt oss andra får man säga och det sprider sej snabbt i Norge, nackdelen är att priserna på mediokra sträckor går i höjden då flugfiskare är beredda att betala höga priser för att få fly only sträckor då man tror att allt annat fiske stör fisken och är anledningen till att så lite tas på fluga.
            Sanningen är att flugfiske är mycket ineffektivt speciellt då man envist ska använda flyt och intermidiate linor i kallt vatten, laxen är inte speciellt intresserad av att stiga till flugan då.
            Om Du ska få mycket fisk, kan Du ju alltid lägga nät eller tråla sönder hela havsbotten....
            www.flyzone.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av opettersson
              Om Du ska få mycket fisk, kan Du ju alltid lägga nät eller tråla sönder hela havsbotten....
              Om det är lite fisk du vill fånga så kan du ju knyta på en garntuss utan krok!

Kommentera

• hehe

Kul tråd. Har aldrig varit inne på sidan förut men ojojoj. Visste inte att det fanns så mycket motsättningar mot folk som vill ha kul. Jag äger bara flugspön, brukar låna ulutrustning och jigga lite abborre ibland. Men om jag bara ville vara effektiv skulle jag köra med 100 olika utrustningar för olika tillfällen. Eller nät och trål. Jag vet att jag inte alltid är så effektiv med flugspöt, men hur kul är det att alltid få fisk? (Nej nu menar jag inte att man alltid får fisk på spinn)
                Hurvida vilka arter som jag får fiska utan att folk ska se ner på mig verkar intressant. Just nu fiskar jag allt som har ett födoval som jag kan efterlikna vid bindstädet.
                Och tex gädda så kan jag bara säga att det är många som höjt sina pbn sen de gick över till fluga. Är ju inte riktigt samma fiske nu som för 20år sen med klass 7spö och hjorthårsflugor på stl 4 krok alá Öste. Ni hade inte accepterat det då. Men nu när fiskare lärt sig fiska gädda effektivt är det ok med fluga?? =)
                Fuck off säger jag bara. Det är utmaningen som är tjusningen i mitt fiske, inte att skryta med polarna över hur många fiskar man tog på 30min.
                Jag verkligen gillar spinnfiske också. Inte ofta jag får slackhugg med fluga och det är sällan jag når havsöringarna i 45m motvind. Men hur ofta kan en spinnfiskare fiska så tyst så han se öringarna(or whatever) på spölängds avstånd. Det är en skön harmoni för mig.
                Låt mig hålla på. Mer fisk till er spinnfiskare låter det som. Inte ofta man hör att människor som tror de är effektivast och fångar mer fisk vill att andra också gör det. Förövrigt så undrar jag vad som gör ädelfiskarna mer ok att flugfiska på än övriga arter? Är det mer än tradition som ligger bakom? Typ ignorans? Jag menar hur ofta äter en stor öring insekter? Hon går över på fiskdiet till nästan 100% tidigt i livet i våra näringsfattiga fjällvatten. Och tar alltså i regel lättare på en fiskimitation typ streamer eller spinnare än på nån liten fjuttnymf. Fuck me om det är någon skillnad mot gädda, gös, asp, abborre mm
                Om man bara ska vara effektiv hela tiden så spänn på pensionärer och fjortisar också och lämna spänningen med kapen till mig. Jag gillar att göra det svårare än vad det behöver vara. Bara jag har kul och får lära mig något nytt.
                Btw.. när jag fiskar med mina kompisar brukar de sällan störas av mitt flugfiske. Varken vid gäddfiske, havsöring eller karpfiskar. Och jag störs sällan av dem. Sen kan jag hålla med om att flugfiskesträckor är fel som fan i regel, även om meteförbudet efter bäcköring är helt rätt beslutat med goda följder. Men meta på i era hemmavatten. Problemet här har ju varit väldigt mycket skadad fisk. Många som satt krokar i halsen på både fisk och fågel. Men fiskar man aktivt och med liten krok ser jag ingen skillnad mot när jag kommer med en förtyngd nymf. Exakt samma fiske, bara att jag är lite mindre säker på att få fisk då jag måste jobba nymfen för att lura dem. Istället för en mask som jobbar sig (halvt)själv
                Jag ser mig inte som bättre än spinnfiskare. Jag ser mig som någon som letar nya utmaningar istället för att fastna i mönster. Ser mig som skadad när det blåser motvind och havsöringarna hoppar för långt ut. Ser mig som professor efter en del av trasslen som blir. Ser ofta fisk väldigt nära och fiskar mycket på fisk jag ser. Tar hellre en 2kgs gädda som jag ser, än en blindfiskad 4kgs. Och ja, jag gillar att knäcka rekord och hoppas självklart på 18ks gäddan och fetgösen orvar. Men jag tror att mina chanser är nästan lika goda på fluga som på spinn. ENDA ANLEDNINGEN TILL ATT JAG "BARA" FLUGFISKAR ÄR TIDSBRIST. JAG KAN KOMMA UT NÅGONGÅNG I VECKAN OCH DÅ HINNS DET INTE MED MYCKET ANNAT ÄN FLUGFISKE.
                Om man aldrig får ändra sig och komplicera saker så borde väl gäddfiskare bara köra med beprövade taktiker. Jag menar beten utan sked(jerkbait), är ju nästan flugfiske ;P Och nej jag behöver inte 30m fritt bakom mig när jag kastar. Och ja, jag kan kasta ca 25m i hård motvind med en #9.
                Men svara gärna med vilka arter jag som flugfiskare bör fiska så ska jag över väga dessa för mig nya regler. Skapade av människor som uppenbarligen inte vill ha regler??
                Peace out BiaaAtches och tightlines for all.. förutom de som sover när de fiskar ;P eller fiskar med flera spön samtidigt.
                Önskar att jag hade lite metspön och rodpod med nappalarm, ålen är lite kinkig på fluga ;D
                ps. allt som går att fiska utan lukt kommer jag att fiska på fluga. Speciellt starka fiskar som öring, lax, karp, sutare.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jögge
                  Om det är lite fisk du vill fånga så kan du ju knyta på en garntuss utan krok!
                  Eller flugfiska

Nej, inte ska man låsa sig till en metod och blåvägra allt annat.
                  Att folk gillar att pilla fluga ibland gör väll inget. Hoppas bara att folk tar allt med en gnutta inroni. :>

Kanske skulle jag få ut något av att ha ett flugspö någon gång.
                  Fast jag skulle nog aldrig använda det :$
                  Att fiska med löslina och garntussar har väll sin fina sida det med, huggen blir ju speciella med torris tex. Själv föredrar jag mete av olika slag.(mete efter laxfisk är rätt skoj)
                  Jaja, smaken är som baken, visst fan ska folk få flugfiska om de vill det.

Men när tafsen går av, och flugan inte fäster, när spöt knäcks och rullen bara gnäller, kom inte och säg att jag inte varnade er!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Borrul
                    Men när tafsen går av, och flugan inte fäster, när spöt knäcks och rullen bara gnäller...
                    ...då är allt bara halvbra.
                    Lägg sen till parametern att fisken vakar hejdlöst men när du väl får ut flugjäveln du pillrat med i två timmar för att få perfekt så vägrar fisken hugga...då börjar du närma dej en ypperlig fiskedag.
                    Life suck's, then you die....

Kommentera

• Ursprungligen postat av PisC
                      ...då är allt bara halvbra.
                      Lägg sen till parametern att fisken vakar hejdlöst men när du väl får ut flugjäveln du pillrat med i två timmar för att få perfekt så vägrar fisken hugga...då börjar du närma dej en ypperlig fiskedag...
                      ...eller bara ett helt vanligt bompass? :>
                      Senast ändrad av Syn; 2005-08-22, 15:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 450 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art