Kvalitet Penn rullar....!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvalitet Penn rullar....!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kvalitet Penn rullar....!?

Tjena..

Jag har två st haspelrullar från penn, en Sargus och en Fierce. Jag köpte in min Fierce till förra HÖ säsongen, och märkte redan vid andra fiskepasset att rullen började få en ojämn gång när jag vevade in, och med det menar jag hur man känner tydligt hur det stundtals blir trögare motstånd vid invevning, och för att sen släppa och man känner att den får en mjuk och lätt gång igen, så höll den på hela tiden under ett och samma kast. Lämnade in rullen på service efter ca 10pass, och fick faktiskt en helt ny rulle, vilket jag blev väldigt glad för, bra service från penn.

Inför denna säsongens HÖ fiske, införskaffade jag mig en Sargus. Jag känner direkt, att Sargusen ter sig annorlunda än Fiercen, den är allmänt trögare, hårdare och har lite av en mer mekanisk gång vid invevning. Men redan vid andra kastet kan jag konstatera att Sargusen inte bara känns annorlunda i motståndet, utan den har också samma ojämna gång som min fierce hade..

Är detta ett vanligt fel?, eller lyckas jag få måndagsex vid båda inköpen? eller är det så pennrullarna beter sig så här, njää!?. Är det någon som fiskar med Sargus Vs Fierce, och kan konstatera att det faktiskt är så att sargusen har en trögare och hårdare gång än fiercen!?

Jag fiskar visserligen i saltvatten och är medveten om att dessa rullar egentligen inte lämpar sig för saltvattensfiske, men dom ska väl ändå klara ett par fiskepass innan dom, ger upp för saltvattnet!?

Har ingen erfarenhet av just de modellerna, den Spinfisher V jag har har fungerat perfekt från start och fortsatt så. Däremot hör man titt som tätt att folk får måndagsexemplar av Pennhasplar, av flera olika modeller. Klickljud, låsningar, tröga, m m. Problem som ofta åtgärdas av Penn via garantin.

Att det skulle vara saltvatten tvivlar jag starkt på efter så kort fisketid. Självklart ska man dock skölja av dem efter en tur vid havet men problem med saltkristaller eller korrosion brukar ta längre tid än några enstaka pass att bygga upp.

Tror tyvärr att problemet ligger i Kina och dålig kvalitetskontroll. :/
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Jag har två Penn Sargus. På 3000-modellen fick jag först ett exemplar som strulade och gick trögt som du är inne på, men fick den ersatt av Abu som ju har en väldigt bra service. Efter det har jag inte haft några som helst problem med rullarna och tycker att de överlag ger mer bang for bucks än Shimano-rullar i motsvarande prisklass enligt min erfarenhet. Jag använder också mina Sargus i salt och bräckt vatten och det har inte varit några problem.

Som Mandelstam säger: tyvärr brister väl kvalitetskontrollen i Kina-fabrikerna emellanåt, så man måste förvissa sig om att få felfria exemplar. Och detta gäller nog inte bara för Penn-rullar, skulle jag gissa.

Kommentera

Visst har du har rätt, det är klart det inte bara gäller Penn-rullar, det är väl nackdelen med massproduktionen i kina fabrikerna.

Det va egentligen inte meningen att det skulle bli en Penn-rulle till, men som jag skrev, jag blev så positivt överraskad att dom skickade en helt ny rulle, vid första service tillfället på Fiercen, så jag slog till på en rulle till. Det känns som väldigt mycket rulle för pengarna, jag gav väl 699kr för sargusen, och framför allt då dom erbjuder samma 5årsgaranti som Shimano...

Nä, att saltvattnet skulle vara problemet redan är omöjligt, skrev det mest för att påpeka att jag är medveten om att det inte är en saltvattensrulle, vilket är det första dom påpekar när man lämnar in för service.

Det man undrar över är just hur den står sig jämfört med andra märken vad det gäller service och måndags exemplar. Framför allt när den av mina erfarenheter har marknadsförts väldigt hårt av försäljarna som en "värsting" och storsäljare i sin prisklass, dessutom med samma 5års garanti som Shimano...

En fråga bara, hur gäller garantin mm, om det nu konstateras att detta är ett måndagsex, finns det då möjlighet att byta märke alt modell?, eller är jag fast med den produkt jag införskaffade!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundh82 Visa inlägg

En fråga bara, hur gäller garantin mm, om det nu konstateras att detta är ett måndagsex, finns det då möjlighet att byta märke alt modell?, eller är jag fast med den produkt jag införskaffade!?
          Njä, det vore ju rätt märkligt om Abu skulle ge dig en Shimano-rulle i ersättning om det är något fel på din Penn-rulle. De ger dig nog samma modell förutsett att den fortfarande finns i lager, annars det som är mest likvärdigt.

Kommentera

Hehe, jo det förstår jag ju :P... Menade ju mer om det fanns möjlighet att byta inom samma leverantör som tex till en Abu Sorön och i så fall betala ev mellanskillnad.....Blir nog fast med denna modell, och får införskaffa en ny rulle av annat märke till nästa säsong, det är dyrt HÖ fiske för min del haha

Kommentera

Vi har hårdtestat penn under ett par år och är toknöjda, dock till gäddfiske och inte hö. Känns som riktiga slitvargar!
              www.värmdöguiderna.se

Kommentera

Har en Penn fierce, tror jag dragit runt 25öringar med den rullen sen öringspremiären börjat på kusten.
                Allt från små fräsare på 30cm till 3kgs. ALDRIG haft problem med den, betalade heller "inte" för den då jag ville ha spöet den satt på o bara de gav mig en vinst på runt 2 tusen kr.

Sen tänkte jag "äsh är den värdelös så är de bara att köpa nåt annat skit".
                För mig är en rulle som kostar 500kr precis som en för 8 tusen, jag ser ingen som helst användning för att betala 8 tusen för en rulle när man fiskar i sverige.

Har testat att kasta med en 4 tusen kronors rulle med exakt likadant spö och exakt likadan lina som jag har på min penn fierce. Skulle jag inte vetat att den var så mycke dyrare skulle jag inte ens anat att de var så stor priskillnad.

Har polare som kört shimano o han har problem med att bromsen låser sig, linan lägger sig fel osv.
                Även en annan polare har problem med sin att bromsen inte går att spänna till max utan de fortfarande går att dra ut lina från den om man inte ens försöker...
                Går antagligen att skicka tillbaks dem, men de är inte mitt problem

Funderar dock på en ny penn, blir antagligen en conflict. DEN rullen känns som en jävla stridsvagn varje gång jag gosat med den i affären.
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Fiercen är jag super nöjd med, nu när den nya är felfria. Tycker den går som smör, är otroligt mjuk och har en fin gång, sen är rullarna snygga med haha om det nu ska ha nån betydelse.. Tanken va att Fiercen på mitt shimano catana spö skulle vara reserv grejerna denna säsongen, men jag trivs bättre med dom än med sargusen på mitt berkley skeletor pro spö, så visst priset avgör inte vad man trivs att fiska bäst med.....

Kommentera

Kollade lite och jämförde rullarna nu. Jag beskrev ju att sargusen kändes trög mm. Om jag håller rullen och bara snurrar igång veven lite lätt så går Sargusen knappt ett varv, medans fiercen snurar ett par varv utan problem. Så frågan är, rullarna har i princip samma utväxling mm fast -1 kullager har jag för mig. Har det med rullens utväxling eller kullager att göra, eller är det uppenbart något som bromsar upp i rullen!?.... Aneldningen till att jag rådfrågar här är att, jag bor i en annan stad än där rullen är inköpt, så besparar mig hellre tid och rådfrågar här innan jag åker iväg till butiken ....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 459 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art