Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kvalitet Penn rullar....!?
Collapse
X
-
Helt rätt. Och hittar man en sådan rulle i "mint condition", dvs fabriksny så ska man inte vara rädd att öppna plånboken! Så sent som i måndags köpte jag en sådan, en D.A.M. Quick 2002 haspel "made in Wets Germany" någon gång under det tidiga åttiotalet i originalkartong och med "Rollenpass" för 1.500 kr. Det betraktade jag som ett fynd. Öppna den rullen och jämför med vad som helst man idag kan köpa nytt för samma pengar så förstår ni vad jag menar. Jag gissar att den här kvaliteten skulle kosta bortåt femsiffriga belopp att tillverka idag.
-
Så är det nog absolut! Och det är bara att titta runt på det här forumet, det är till 90% det senaste i utrustningsväg som gäller. Så det är vår efterfrågan på nya modeller, modekänslighet och vår allmänna slit-och-släng mentalitet som slår igenom även i denna bransch. Tyvärr.. :/Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggJust det där med att grejor ska hålla länge verkar ligga rätt långt ner på tillverkarnas prioriteringslista nuförtiden. Det verkar snarare som om man tagit efter andra branschers metod att bygga in en livstidsbegränsning i prylarna. .A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Jag köpte en Penn Sargus 2000 när jag var i usa förra året tror jag gav ungefär 400 kronor för den och den är jag jäkligt nöjd med än så länge
Det jag inte kan förstå hur det i längden kan vara lönsamt och byta ut defekta rullar från köparna istället för att satsa på lite större kvalitet i kvantitet. Lär alltid finnas måndagsexemplar men man kan försöka minimera risken allafall.
Det kostar en hel del tid och pengar för leverantören och byta ut och kundernas förtroende får sej en känga för produkten. Sen kan ju dom där jävla ''Måndagsexemplaren'' driva en till vansinne!
När jag köpte en ABU Cardinal 801 till det lätta spinnfisket för några år sen. Så sa slirbromsen tack och adjö efter nån månad fick en ny samma sak med den. Byte till serien under ABU Cardinal 701 samma sak där den med sönder efter ett tag.
Blev lite halvputt och fick en ny rulle fast SORÖN STX 10 och den har hängt med sen dess och funkar utmärkt.
Har även en ABU cardinal 802 som fortfarande funkar utmärkt, sen är jag även väldigt noga med att sköta om mina rullar och har aldrig slirbromsen spänd när jag inte fiskar med dom.
Har alltid gillat ABU och deras garanti och serivceavdelning i Svängsta är kanon och ha med att göra.
Kommentera
-
Kan bara hålla med. En av mina polare tillhör en mycket liten (gissar jag) skara av gäddfiskare som fortfarande kör med den gamla Ambassadeur EON. Vad han noterat på senaste tiden är att Abu i Svängsta inte längre är så sugna på att serva hans rullar när han lämnar in dem där. De tycker nog helt enkelt att det är dags för honom att byta till Revo Toro.Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggSå är det nog absolut! Och det är bara att titta runt på det här forumet, det är till 90% det senaste i utrustningsväg som gäller. Så det är vår efterfrågan på nya modeller, modekänslighet och vår allmänna slit-och-släng mentalitet som slår igenom även i denna bransch. Tyvärr.. :/
Och det är klart, går jag tillbaka till mig själv så skulle jag nog faktiskt hellre köpa 5 rullar à 1000 kronor under en tioårsperiod än bara en rulle för 5000 kr (påhittade siffror men ni förstår principen). Idealiskt sett hade jag förstås hellre sett att även en ny 1000-kronors kunde hålla i 10 år, men sådan är väl tyvärr ytterst sällan verkligheten.
Kommentera
-
Själv kör jag ofta(st) med en "gammal" haspelrulle på ett nytt spö. Dagens spön är onekligen oerhört mycket bättre än de som fanns att tillgå för några decennier sedan. En nyservad ABU Cardinal eller Mitchell 300 trivs som fisken i vattnet fastskruvad på ett lätt och smidigt kolfiberspö.Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggSå är det nog absolut! Och det är bara att titta runt på det här forumet, det är till 90% det senaste i utrustningsväg som gäller. Så det är vår efterfrågan på nya modeller, modekänslighet och vår allmänna slit-och-släng mentalitet som slår igenom även i denna bransch. Tyvärr.. :/
Kommentera
-
Jag spanar efter en DAM Quick 2001-5001 nu tack vare dig...Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggSjälv kör jag ofta(st) med en "gammal" haspelrulle på ett nytt spö. Dagens spön är onekligen oerhört mycket bättre än de som fanns att tillgå för några decennier sedan. En nyservad ABU Cardinal eller Mitchell 300 trivs som fisken i vattnet fastskruvad på ett lätt och smidigt kolfiberspö.
Ligger ute en 4001 just nu för (budet just nu) knappt 400:- (med frakt). En 5001 ligger också ute fast säljaren verkar inte skeppa till Sverige.
A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Kan bara kasta in det här... Har fiskat med min penn fierce på kusten med vadare ungefär 5 gånger och runt 5-8 timmars pass, aldrig tvättat den och första gången jag vada var den mer under vattnet än ovanför då de var ovant att kroka av fisken med spöet så högt upp i luften, rullar på lika bra som när jag köpte den om inte bättre.
De felet folk oftast gör är att de tvättar av rullen sen låter den ligga... Då rostar skiten, de gör all metall.
Ska ni tvätta rullarna se för fasiken till o torka dem ordentligt så snabbt som möjligt så där inte ligger vatten i skiten och smörj sedan in grejorna igen.
Lättare alternativ är att inte tvätta dem alls. Då du oftast sköljer bort de skyddade fettet om du tvättar den... Har du smörjt den så ska de hålla borta allt vatten, har som sagt inte smörjt eller tvättat just denna rullen. Men får jag för mig att göra de så blir de torkning och smörjning efter, dessutom kostar inte penn fierce en förmögenhet.
Runt 400kr är inte svårt att hitta dem för, vilket är som hittat då jag fiskat med min ett år nu, skrubbamete, HÖ på kusten å i ån. Har aldrig haft något problem. De första kastet jag gjorde med rullen var dessutom i havet.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Doppa och skölja är två olika grejor... Inget fett försvinner om du bara "doppar" den i vatten. Om du däremot sköljer av rullen kan fettet försvinna. Sen finns de folk som tar fullt tryck ifrån trädgårdsslangen o förväntar sig att fettet ska sitta kvar.Ursprungligen postat av ÅmanOm man doppar en rulle i saltvatten behöver man torka den då ? eller är det bara om man sköljer den i sötvatten som man ska torka av den ?
Dvs, doppar du den i saltvatten så försvinner inte fettet. Därför kan den "inte" rosta. Sköljer du av den med vanligt eller saltvatten så försvinner fettet o kan rosta, den behöver inte göra de till nästa dag. Men nästa gång du varit ute och du lägger den i antingen garaget eller i en fuktig källare, så kommer den förmodligen att rosta.Senast ändrad av Snöhäst; 2014-04-16, 18:47.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
9 svar
12 856 visningar