Det är tydligen lite olika uppfattning om vad som menas med att skölja av rullen. Ingen trädgårdsslang. Men en mjuk ljummen stråle från vattenkranen är helt ok. Men glöm inte att låta den lufttorka efteråt. Vad som ofta saknas på rullarna från fabrik är fett i och kring alla slruvinfästningar. Detta får man gärna komplettera med själv, då saltvatten gärna fastnar i gängorna annars. En sköljning ersätter inte en rengöring och smörjning men är ändå viktigt om man fiskar i saltvatten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kvalitet Penn rullar....!?
Collapse
X
-
Helt rättUrsprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggDet är tydligen lite olika uppfattning om vad som menas med att skölja av rullen. Ingen trädgårdsslang. Men en mjuk ljummen stråle från vattenkranen är helt ok. Men glöm inte att låta den lufttorka efteråt. Vad som ofta saknas på rullarna från fabrik är fett i och kring alla slruvinfästningar. Detta får man gärna komplettera med själv, då saltvatten gärna fastnar i gängorna annars. En sköljning ersätter inte en rengöring och smörjning men är ändå viktigt om man fiskar i saltvatten.
Tror folk tar förgivet att alla rullar måste "tåla" vatten då dem används runt just vatten, allt beror på hur man använder vattnet. Få lite skvätt från linan när man vevar in och lite regn tål dem oftast, om nu inte smörjningen är allt för dålig från början.
Men brukar alltid öppna alla nya mekaniska grejer jag får hem... (Gällde inte denna då den var så billig o tänkte bara testa skiten ur den) Och kolla läget innan jag börjar använda dem. Visst garantin kanske inte håller, men de är kul att meka
Dessutom är kullagerna oftast bovarna, lite kullager "fett" på dem skadar inte.
Öppnade min rulle nu pågrund av allt skriv om dem, vet inte hur den såg ut när den var ny... Men jag kan föreställa mig att så den ser ut nu är precis så den skulle sett ut då. Perfekt med fett å inge tecken på rost.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Intressanta inlägg här. Snöhästen, det du nämner ang garantin om man kollar läget på rullen och ev ger den ett litet "ansiktslyft", i mitt fall, är det bättre att skicka in den på service innan, då den bara är fiskad två pass!? Vill ju inte stå med långnäsa och har förbrukat möjligheten med garantin bara för jag ev meckat med ett måndagsex...
Kommentera
-
Beror på om du har öppnat rullar några gånger? Skulle jag behövt greja med en 7 tusen rulle och de skulle varit den första rullen jag öppnat skulle jag nog hellre slängt in den på garantin.Ursprungligen postat av Lundh82 Visa inläggIntressanta inlägg här. Snöhästen, det du nämner ang garantin om man kollar läget på rullen och ev ger den ett litet "ansiktslyft", i mitt fall, är det bättre att skicka in den på service innan, då den bara är fiskad två pass!? Vill ju inte stå med långnäsa och har förbrukat möjligheten med garantin bara för jag ev meckat med ett måndagsex...
Har ingen koll på vad din rulle kostar? Alla rullar är ju mer elr mindre gjorda på samma sätt, bara att de kostar mer när dem har häftiga märken o namn osv
Men har du garantin kvar så skulle jag nog lämnat in den ändå, jag fiskar dock ganska flitigt med min rulle och är än så länge min favorit när de kommer till Hö fiske. Så att jag skulle lämnat in den i 3-5 veckor är långt härifrån. Hehe.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Som sagt... Beror de på HUR man sköljer av sin rulle.Ursprungligen postat av ÅmanI alla manualer jag har läst så står det att man ska skölja av sin rulle (med sötvatten) när man har fiskat i saltvatten är detta alltså fel då?Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Jag låter Alan Hawk få det sista ordet: "Penn vanished a few years ago when it was sold to a conglomerate that mainly focuses on lower cost production and maximum profit regardless of things such as a brand's characteristics. Those reels are now made somewhere in China by contractors who have no idea if the reel was going to be called a Penn, a Pflueger, a Mitchell, a Shakespeare, or an Abu Garcia, all brands owned by the same conglomerate. Gone are the days when my father used to call Penn and find a familiar voice who in turn recognizes my old man and asks him if little me has been hooked on the sport yet"
Kommentera
-
Att rullar tillverkas på samma sätt är en sak men att priset regleras efter vilken logga som sitter på rullen är väl en sanning med modifikation? Saker som materialval och precision spelar självklart in. En nissan micra blir inte en ferrari bara för att att häst-emblemet klistras fast på huvenUrsprungligen postat av Snöhäst Visa inläggHar ingen koll på vad din rulle kostar? Alla rullar är ju mer elr mindre gjorda på samma sätt, bara att de kostar mer när dem har häftiga märken o namn osv
Kommentera
-
Dålig jämförelse.Ursprungligen postat av nalinho Visa inläggAtt rullar tillverkas på samma sätt är en sak men att priset regleras efter vilken logga som sitter på rullen är väl en sanning med modifikation? Saker som materialval och precision spelar självklart in. En nissan micra blir inte en ferrari bara för att att häst-emblemet klistras fast på huven
Gör ferrari en "micra" dvs en liten skit bil som ser exakt likadan ut som nissan micra fungerar på exakt samma sätt och de sätter "häst-emblemet" på skiten så kommer den säljas dyrare, så är de bara. Man betalar alltid för mycke när de kommer till märkes grejer. Vad grejer verkligen är värda är de få som vet.

Kan ju lägga till att den rullen jag har är en utan "release" knappen på undersidan som låter spolen gå åt båda hållen. Kanske därför den hållt så bra som den gör.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Har en Penn Sargus 3000. Sitter på "utlåningsspöt", då jag själv har tvärslutat med haspel till gäddfiske. Hade tidigare en Fierce 4000, som jag provkastade & sålde vidare då jag har svårt för stora haspelrullar...
Till lättare fiske är det fortfarande haspel som gäller för min del, mest strl 2500. Har mest fiskat med en Shimano Navi. Det är en modell som sålts av HiSport & i samma prisklass som Sargus. Har haft runt 20 haspelrullar de senaste 15 åren & den är min absoluta favorit av dessa. Har även haft andra Shimanohasplar i budget till medelpriskategorierna.
Nu till saken: Jag upplever att linuppläggningen på Pennrullarna inte är i närheten av Shimanorullarna. Även provat nån dyrare Okuma däremellan, som oxå åkte ut på Tradera pronto, då jag upplevde Shimanorullarna överlägsna.
Finns inget jag värdesätter högre på en haspelrulle än just bra linuppläggning. Hur upplever ni andra detta på billigare Penn?
Några andra kandidater runt 1000-lappen som är vassa på linuppläggning? Funderar på en till haspel i 2-2,5 strl, då jag i nuläget inte har nån värdig extrarulle till lättare fiske.
Kommentera
-
Vad är de som måste funka med linuppläggningen?
Har aldrig haft problem med min "gamla" penn fierce. Har kastat så jag haft ungefär 60-70meter lina ute med draget bara landat 10 meter framför mig.. Gick o leva in den slaklinan hur bra som helst.
Polaren har dock köpt en shimano rulle för runt 800kr, vågar inte chansa o säga vilken då jag aldrig kollat noga på den. Den lägger upp linan ovanför spolen ibland, de slutar oftast med en knut som sedan blir ett förlorat drag... Även "bågen" (Minns inte namnet nu) man fäller upp när man kastar har börjat åka ner när han väl gör kasten... Vilket också har börjat resultera i förlorade drag...
Jag har dock haft lite problem med min shimano stradic x när de gäller linuppläggning, kan vara så att jag inte har rätt spole på den... Då här ligger runt 6 olika spolar hemma... Och de står bara 4000 på alla
Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 534 visningar