klantigaste ni gjort? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

klantigaste ni gjort?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bekänna gamla klantigheter var det..

Var på västkusten med min då ganska färska familj. Vi fick för oss att hyra en plastbåt med snurra vid Havsstensund och åker ut en bit. Hittar en mindre ö med en sandstrand och drar upp båten på stranden. Jag går en bit bort till ett par stenar för att fiska lite och resten av familjen sätter sig i lä bakom några klippor.
    Plötsligt glider det förbi en plastbåt ca 10m framför mig, och jag hinner tänka att det måste ha varit någon klant som inte förtöjt ordentligt, innan jag inser att det är vår båt. Kastar mig i havet med kläderna på och med en kraftansträngning får jag precis tag i tampen som hänger efter båten. Inte lätt att bogsera tillbaka båten med en massa kläder på sig men det gick. Inte skoj att behöva dra sig hemmåt i förtid, sur både på utsida och insida.

En extra dimension är ju att jag har manetfobi men det kom jag ihåg först efter jag hade bogserat iland båten.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta
      Det lät som om du kom ganska billigt unda ändå... kunde ju gått värre om man säger så.

Everflow: ja du har pm.
      Man kanske inte ska klaga egentligen, men nu i efterhand är det lite kul att tänka på.

Kommentera

Piercade mig själv i höger örsnibb med ett ABU Killer wobbler när jag var 6-7 år.

Kommentera

brutet spöö

var i smögen & bottenmetade efter torsk på ett ställe där det var ca 20 m djupt...
          på det stället fastnar man jäävligt lätt, jag hade typ fastnat 7 gånger å sista gången blev jag riktigt förbannad...så först skulle jag dra ut lite lina, å så hade jag för lätt åtdragen slirbroms å så rykte jag till = världens skatbo...
          sen drog jag åt den (lite väl hårt) å så blev jag förbannad å rykte till å hela spöt sa klick å gick av, jag slängde det i backen å då gick två spö ringar av...faaan va arg jag var.. mitt nya shimano spö

/emma the fishing chic..

Kommentera

Hade min absoluta oturs fiskedag för några år sedan. Var iväg med farsgubben till ett P&T vatten och trodde att jag skulle ta min första regnbåge, men så blev det inte. Det var kontaktlöst från kl 9 fram till 13, bortsett från några tappade drag då farsan plötsligt vrålar att han har fisk. Givetvis packar hans antika abumatic ihop när fisken är 5m från land, så han får hålla i linan samtidigt som han går bakåt. Jag skyndar mig att lägga ned spöt och springer för hjälpa till med landningen, då jag inser att jag glömt håven. Givetvis var det en gren precis där farsan halade in fisken och jag försöker ta tag i underkäken på den samtidigt som den snor in sig med linan i grenen. Fisken plaskar till, sliter sig fri och krokar mig i fingret. Arg över att ha sumpat farsans fisk och krokat mig själv i fingret traskar jag svärandes bort mot mitt spö, då det plötsligt säger knak under min fot. Tittar ner och inser att jag precis trampat av mitt nya spö, surt. Surnade till ordentligt och sket fullständigt i fisket resten av dagen.
            Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Kan inte bestämma mig om det klantigaste jag gjort var när jag:

1, Försökte håva en alldeles för stor HÖ med en alldeles för liten håv och försöker trä in fisken med huvudet före vilket resulterar i att draget fastnar i håvnätet innan fisken kommit in helt i håven. Allt firren behövde göra var att ruska lite på sig så fick den friheten åter och jag svor över min klantighet.

2, Drev in med båten över en av mina HÖ-hotspots, en långgrund plats med fullt med stora stenar på botten, och tycker att det borde vara lugnt att bara backa ut sammja väg som jag drev in..... Det blev visst inte exakt samma väg, dunk sa det i motorn och den rycker till hårt åt sidan. Tillräckligt hårt för att fullständigt pajja två blad på propellern och för att slita styrvajjern i två bitar.... Blev till att sitta bak bredvid motorn och med handkraft vrida 60 hästaren runt för att kunna styra när jag puttrade hemmåt. Resan som normalt tar 10-15 minuter tog nu 1 1/2 timme!!!

3, När jag med nya flugspöet skulle lägga ut en stor gäddfluga med epoxihuvud och i sista bakkastet innan jag ska lägga ut träffar exakt mitt på spöklingan med flugan och klingan går rätt av!

4, När jag var ute och fiskade med en kompis båt, en sån där styrpulpetare med akterhytt, och ska gå igenom hytten från för till akter. Jag tar med mig spöt och när jag gått in i hytten så släpper jag främre dörren för att kunna öppna den aktre.... PANG så slog vinden igen dörren tvärs över spötoppen....

Finns mer men det är så JÄVLA klantigt så dem sakerna kommer jag aldrig att erkänna i ett publikt forum...

Kommentera

såg en väldigt fin kontakt på Ebay som var avsed för att skarva givarkabeln till ekolodet. trodde att detta var något nytt,men hem kommer en audiokontakt värd typ 9,90 på Biltema, påsen är märkt 50- 455 khz. det är bara att skratta åt eländet, betalat 100,- för nåt som är värt 9.90
                om ni är nyfikna är item nummret 7207359468

Kommentera

Jo man har väl slängt i nån krabbtina i Norge med för kort lina. Jävlar va snopen man blir hehe. sen har vi väl några långrevar som är billiga där i stugan.
                  En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ja det klantigaste e nog när jag gav mig i fan på att det skulle gå o stå på västkusten med en 3-4:a <--- flugspö asså..... när det blåste typ 8-10 S/m
                    jag kom rätt snart underfund med att det inte gick såvida vinden inte låg på från ryggen =).... skam den som ger sig tänkte jag o började rolla ut lina.....
                    det funkade hyffsat bra tills dess att vinden vände mitt i en roll o på ngt sätt så piercade jag mig i örat...... inte helt skönt....
                    men men... jag tryckte ner hullingen dro ut den o fortsatte fiska
                    Slutade med 3 havsöringar på vardera över 2 kg st.....
                    på samma fluga-...... så ngt gott förde det med sig iaf *S*

Kommentera

Hade precis varit och handlat upp drag för hela månadspengen när jag var i 14års ålder (stor rea i fiske butiken) satte på en ny wobbler och la på en jätte swing var på det pluppade friskt ute i sjön, jag hade lämnat draglådan öppen bakom mig och drog med mig i stortsätt hela min nya arsenal med drag ut i vattnet när wobbler hade krokat i så fint i lådan. Den sved rätt länge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 519 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85