Riktigt tänkvärt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktigt tänkvärt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktigt tänkvärt

Har börjat inrikta mig på riktigt emot storgäddan som man alltid letar efter men aldrig går "all in" för och då läste jag såklart Old Firehands tips och trix samt massa annat som jag har hittat via fiskesnack. Efter detta så testade jag att googla runt lite och jag hittade en riktigt tänkvärd artikel av Tomas Edenfeldt om att smyga under fisket i alla lägen det fick mig att tänka efter hur jag fiskar.
    jag brummar fram till platserna jag vill till och slår av sedan glider jag 1-10m och sedan skickar i ankaret utan tanke på att det hörs extremt mycket i vattnet när det dunsar i botten.

Undra hur många fler gäddor man borde fått känna på ifall man skött det från första början? tänker börja smyga från lägenheten till bilen nu till och med.. att man varit så klumpig överhuvudtaget. brukar lyckas med gäddorna upp till ca 5-7kg men där brukar det sluta dom där 3kg man behöver kanske hänger på att man tänker i alla lägen. LÄNk till artikeln här:

Samtidigt så kan man köra 4-5 knop och kasta i backen, tvärstanna och ta stor fisk på vertikalfiske ett par meter under båten utan att de skyggar
    Alumacraft så klart!

Kommentera

När man kör på riktigt grunda vatten där man ser gäddorna på sidan av båten så rör de sig inte förrän man är 2 meter ifrån dem och bullrar på med en motor. Kastar du sten bredvid en gädda så rör den sig inte förrän du prickar nära. Det känns lite som att man skall bilda sig en egen beprövad uppfattning.

Jag säger inte att man inte ska smyga, för det gör jag. Många gånger när jag går till bryggan så är det gäddor under bryggan som får bråttom iväg. Då går jag smygandes på mjuk mark.
      https://fiskealand.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Huotaris Visa inlägg
        Har börjat inrikta mig på riktigt emot storgäddan som man alltid letar efter men aldrig går "all in" för och då läste jag såklart Old Firehands tips och trix samt massa annat som jag har hittat via fiskesnack. Efter detta så testade jag att googla runt lite och jag hittade en riktigt tänkvärd artikel av Tomas Edenfeldt om att smyga under fisket i alla lägen det fick mig att tänka efter hur jag fiskar.
        jag brummar fram till platserna jag vill till och slår av sedan glider jag 1-10m och sedan skickar i ankaret utan tanke på att det hörs extremt mycket i vattnet när det dunsar i botten.

Undra hur många fler gäddor man borde fått känna på ifall man skött det från första början? tänker börja smyga från lägenheten till bilen nu till och med.. att man varit så klumpig överhuvudtaget. brukar lyckas med gäddorna upp till ca 5-7kg men där brukar det sluta dom där 3kg man behöver kanske hänger på att man tänker i alla lägen. LÄNk till artikeln här:

http://www.dinfiskeguide.se/artiklar...ga-storgaddan/
        Hej Tony;

Du har ett av Sveriges bästa fiskeområden "runt dina fötter" när det gäller att fånga Stora Gäddor i samma monsterklass som den här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm .. Hela Norrtäljeviken, Björköfjärden, Norrviken, Lidöfjärden och Idö samt Gisslingö för att nämna några otroligt bra Gäddfiskevatten ....

Som stora Gäddor räknar jag själv alla Gäddor över 10 kilos vikt och som Monstergäddor räknar jag Gäddor över 13 kilos vikt....

Go for the Monster Northerns!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Kommentera

Gäddorna kan vara allt från lättskrämda till oberörda, så för säkerhets skull smyger vi oss alltid fram och ankrar med största försiktighet. Iaf jag fiskar "bättre" när jag "vet att jag har gjort rätt".
          Att man fångar 5-7 kilos Gäddor mycket lättare beror till största del att det helt enkelt finns mycket mer av dem än det finns tioplussare, och dels pga tiorna inte alltid finns på samma platser och vid samma tidpunkt som de lite mindre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
            Samtidigt så kan man köra 4-5 knop och kasta i backen, tvärstanna och ta stor fisk på vertikalfiske ett par meter under båten utan att de skyggar
            jo, men så finns det ju de ggr man blir smått vansinnig för att det helt enkelt inte går att parkera över dom på nåt vis i världen...

för övrigt är jag av den uppfattningen att en stor fisk inte blivit stor av att vara oförsiktig och skita i oljud runtomkring sig...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Att gäddor står kvar betyder nödvändigt vis inte att de inte är skrämda , bäst är nog när gäddorna inte har sett eller hört fiskaren . I vissa fall som man nog skall räkna som undantag verkar det som att fisk kan dras till båtar och buller, kanske av nyfikenhet.
              "HalvDan var här"

Kommentera

Det bästa måste ju vara att smyga i alla lägen, eftersom då blir det ju så naturligt som möjligt att presentera sitt bete ifall gäddan inte har märkt att man rullat in båten i deras område

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Tony;

Du har ett av Sveriges bästa fiskeområden "runt dina fötter" när det gäller att fånga Stora Gäddor i samma monsterklass som den här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm .. Hela Norrtäljeviken, Björköfjärden, Norrviken, Lidöfjärden och Idö samt Gisslingö för att nämna några otroligt bra Gäddfiskevatten ....

Som stora Gäddor räknar jag själv alla Gäddor över 10 kilos vikt och som Monstergäddor räknar jag Gäddor över 13 kilos vikt....

Go for the Monster Northerns!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

www.trumman.com
                  Hej.

Såg det du skrev angående: Hela Norrtäljeviken, Björköfjärden, Norrviken, Lidöfjärden och Idö samt Gisslingö för att nämna några otroligt bra Gäddfiskevatten.

Jag har haft landställe där sedan jag var liten, men jag får nästan bara snipor. Har du tips på var/hur jag kan hitta lite bättre fisk? Jag utgår från norrviken

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
                    Att gäddor står kvar betyder nödvändigt vis inte att de inte är skrämda , bäst är nog när gäddorna inte har sett eller hört fiskaren . I vissa fall som man nog skall räkna som undantag verkar det som att fisk kan dras till båtar och buller, kanske av nyfikenhet.
                    Fick mig att tänka på en rätt ball händelse förra sommaren när jag och frugan var ute och vandrade i värmländska skogarna. Stannade till vid en sjö och tog oss ett dopp. Klev upp och hämtade handduken och gick ner till vattnet igen och stog å stirrade på den fina utsikten. så va det nåt i vattnet som fångade min uppmärksamhet. Mitt på dagen, strålande sol, hyffsat långgrunt. där kom en gädda runt 4-5 kg simmandes mot mig. När den var 1m framför mina fötter, typ 1dm djupt, stannade den. Jag stog helt förstenad och bara stirrade på den. Efter ett tag vänder hon och simmar sakta ut igen. Jag vrölar åt frugan hämta spöt för i helvete! Nyfiken gädda ute efter skråvmål

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen