Slutfiskat med levande bete?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slutfiskat med levande bete??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror Scanner fick nåt att bita i

Kommentera

Ursprungligen postat av Allmana_mini
      Haha, vilket skämt säger jag bara..Dom kan ju få komma hem till mina hemregioner och försöka få folk att inte angla med levande mört på lång fredagen...Då får dom fan kalla in extra polis från eu eller något..ALLA ANGLAR OCH DÅ MENAR JAG ALLA!!
      Let´s bring it on..!!
      vore det inte på sin plats med en ordentlig gäddfiske tävling där endast mete med mört var tilllåtet?

några hundra kan väll inte va så svårt att få ihop, sedan är det ju bara att ringa och polisanmäla och se vad som händer!! tänk er själva se polisen ta hand om ett par hundra fiskare.....
      Senast ändrad av Nikita; 2006-03-24, 19:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
        Jag hatar mig själv för att jag ger mig in den här debatten men... Förutom Lucius anmärkningar som är absolut relevanta (!) så är det väl vedertaget att fiskätande rovfisk är viktigare än vitfisk vid fiskevård (de står tom i ett motsats förhållande!!!):

Vad det angår Lödde fvo (ska inte ta dem i försvar direkt för jag är inte så nöjd med deras prestationer än så länge...) så var öringspopulationen ett självklart mål. Samtdigt som omfattande kvävefällor har byggts vilket har höjt vattenkvalitén enormt de senaste åren - från att kunna räkna antalet dagar med klart vatten på ena handens fingrar till att ha en majoritet av dagar med klart vatten över året (vilket har gett en del negativa effekter i form av att fiskeplatserna har blivit mer svårfiskade...)
        Ursprungligen postat av Scanner
        Hej Callex!

Intressant detta med förhållande mellan bytesfisk och rovfisk. Sik anses dominant över gädda. Spigg skulle kunna anses som dominant över gädda lokalt i Stockholms södra skärgård. Vilken art är mest värd? I Ringsjön är totala biomassan av fisk 94% (vitfisk) 6% gös/gädda/abborre, vilka är dominanta och mest värda?

Vad det gäller hushållning med resurser är alltid de första stegen i näringskedjan de mest effektiva. Ex.vis 1 000 kg gräs eller löv, ger 100 kg får, ger 10 kg varg. Då borde egentligen alger och plankton vara mer värda än gäddan?

Löddeå har insett sitt marknadsvärde och var man ska satsa på plocka hem pengarna. Om de sedan går till öringkläckning eller en årsfest på bygdegården är orelevant.

För att hålla tråden så kan flötestrolling och ismete få problem med sin utformning.
        Ska gällande rekord raderas retroaktivt?

MVH Scanner
        Jaha, då var vi där igen...

CalleX skriver att fiskätande rovfisk är viktigare... Och vad svara du??? Jo, en jämförelse med hur fiskarter kan dominera ut varande (vilket i det här fallet har att göra med att rovfiskens ROM äts upp, alternativt att ynglen inte får någonting att äta). Men herregud, tänker du inte alls??? Nej, tydligen inte! Spiggen har (med största sannolikhet) fått breda ut sig just för att ROVFISKEN, i detta fall torsken, har fiskats bort... Detta gör att den fått breda ut sig så till den grad att den konkurrerar ut andra rovfiskar (som gädda och abborre). Jag vet, detta är inte till 100% bevisat ännu, men det kommer!

Vi har m a o tagit bort topppredatorerna och det förstör hela balansen i skärgården!

Sen har du någon konstig jämförelse där du försöker få fram att den stora delen av biomassan är mer värd än toppen av pyramiden... Nu blandar du ihop korten igen!

1. ALLT behövs, vi måste ha HELA pyramiden för att det skall fungera...
        2. Om vi tittar på pyramiden och så ser vi att det t ex går 1000 mört på en gädda... Hur tror du att det slår mot pyramiden om vi tar bort 1 mört av 1000 och hur slår det om vi tar bort gäddan?

/D

Kommentera

Om det här slår igenom på allvar så skall jag hävda att jag trodde agnfisken var död! Helt i enlighet med domen mot äckelgubben som satte på en trettonåring och fick lägre straff för att hon såg äldre ut...

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
            Om det här slår igenom på allvar så skall jag hävda att jag trodde agnfisken var död! Helt i enlighet med domen mot äckelgubben som satte på en trettonåring och fick lägre straff för att hon såg äldre ut...
            Man kan på sätt och vis säga att det slått igenom då det är en ny tolkning av en befintlig lag men det krävs ju en rättegång för att se hur alvarligt det hela är.... Om jag förstått det hela rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av erki
              Man kan på sätt och vis säga att det slått igenom då det är en ny tolkning av en befintlig lag men det krävs ju en rättegång för att se hur alvarligt det hela är.... Om jag förstått det hela rätt.

ja om det skulle dras så långt som till rättegång med ett pilotfall kan utgången säkert bli att det inte är straffbart... och då är det ju "typ" lugnt.
              Iallafall för tillfället.
              http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av erki
                Exakt, det kan fortfarande vara helt "lagligt" eftersom ingen domstol har gett någon prejudicerande dom. Det är väl dessutom inte helt avgjort i juridikens värld förräns det vart i hovrätten, brukar ta typ 10 år innan det har gått hela stegen... Ännu så länge har ju bara några moralpanikande mink-räddare uttalat sig om sin syn på betesfiskhantering sett utifrån djurskyddslagen.

Vi skulle säkert komma till en annan tolkning om vi skulle ge ett utlåtande i frågan

Kommentera

Ännu så länge har ju bara några moralpanikande mink-räddare uttalat sig om sin syn på betesfiskhantering sett utifrån djurskyddslagen.

DU menar fjortisar i palestinasjal

Kommentera

Breaking the law!! Breaking the Law!!!

Polaren Pär fiskar gädda.

"jaha här sitter man nu bakom lås och bom för att ha flötmetat gädda i lödde med en levande 2 hektos mört och polisen tog mig för det, i cellen bredvid mig sitter en man som dödat sin fru och gömt henne i en sopsäck i en sjö. Min kompis föressten kom undan när han våldtog en tjej men själv så blir jag här nåt år till för de höjde mitt straff för jag använde mig av TVÅ trekrokar och det gjorde att det gick en susning genom rättssalen och de höjde ett år."

Jävla djurflummare.......
                    "För att samvaron med andra skall vara uthärdlig så krävs artighet.För att den skall bli angenäm så krävs dessutom alkohol"

Kommentera

• Right on Ricki!
                      Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen