Varför är flugfiskare så bortskämda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är flugfiskare så bortskämda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    https://rftgear.com/product-category...ishing-tackle/

    Där har du flerdelade haspelspön mellan 7-9 fot.

    Sedan har Abu flerdelade spön också, Venturi och Vendetta serien(4del). Berkley har både Pulse XCD Travel(4del) och Twilight Travel(4del).
    Finns nog fler också, men, detta gäller bara haspel, flerdelade spinnspön är mer sällsynt.

    Anledningen till att marknaden inte svämmar över av dom är nog det faktum att det är skarvarna som är spöts svagaste punkt, och spinnspön är mkt styvare än flugspön och belastas hårdare i skarvarna när man kastar. Av dom spön jag har knäckt under min snart 35-åriga fiskekarriär har 95% av dom spruckit i skarven, oftast pga av att spötoppen börjat glida isär utan att jag märkt det under fiske och till slut...SMACK!.

    Samma problem gäller med teleskopspön, dom håller inte för samma belastning som ett 2 delat, just på grund av alla skarvar.

    Kommentera


    • #12
      Vet många flugfiskare som föredrar bara 2 delade spön. Det med 4 delade är en trend som just nu sveper över flugfisket. Sen håller ett flugspö oftast en klart bättre kvalitet än vanliga haspel och spinnspön. Kräver helt enkelt mycket mer av ett flugspö än ett spinn. Därför kan man i vissa märken inte bara beställa en ny topp. Den måste slipas in eller hur de gör med nästa del för att få perfekt passning. Men klart. Ett hyfsat spinnspö kostar 2-3000 kr och där ligger många budget spön i flugfisket.
      Nej! Låt spinn och haspelspö vara odelade och max en delning på flugspöna.
      själv letar jag efter ett odelat flugspö till gädda. Ca 8fot #7-9 någon som känner till något?

      Kommentera


      • #13
        Smaken e som baken - delad! Då bör även spön vara det om du frågar mig... :-)

        Fast det är klart om jag hade hus med sjötomt med båten på kastlängds avstånd så skulle jag kunna tänka mig odelat.

        Ps. Har du vänt på dina Folbes Jr?

        Kommentera


        • #14
          Håller med om att det är brist på flerdelade spö, tror tillverningskostnaden är en bidragande orsak. Måste va betydligt billigare att tillverka ett odelat spö jämfört med ett flerdelat om det flerdelade ska ha hyffsad kvalitet.

          (Finns gott om flerdelade metspö också)

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
            https://rftgear.com/product-category...ishing-tackle/

            Där har du flerdelade haspelspön mellan 7-9 fot.

            Sedan har Abu flerdelade spön också, Venturi och Vendetta serien(4del). Berkley har både Pulse XCD Travel(4del) och Twilight Travel(4del).
            Finns nog fler också, men, detta gäller bara haspel, flerdelade spinnspön är mer sällsynt.

            Anledningen till att marknaden inte svämmar över av dom är nog det faktum att det är skarvarna som är spöts svagaste punkt, och spinnspön är mkt styvare än flugspön och belastas hårdare i skarvarna när man kastar. Av dom spön jag har knäckt under min snart 35-åriga fiskekarriär har 95% av dom spruckit i skarven, oftast pga av att spötoppen börjat glida isär utan att jag märkt det under fiske och till slut...SMACK!.

            Samma problem gäller med teleskopspön, dom håller inte för samma belastning som ett 2 delat, just på grund av alla skarvar.
            Reliantspöna ser ju rätt fina ut. Men det verkar som att det mest finns efterfrågan på antingen relativt billiga spön som är flerdelade eller för kustfiske.

            Teleskopspön får ju leva med nackdelen att man inte kan sätta ringarna på bästa möjliga plats om man inte gör en lösning som på Daiwa BBB. Sedan blir väl skarvarna lite kortare för att hålla nere vikt då det blir en del material extra då varje del ska få plats i varandra.
            Senast ändrad av Okoun; 2020-06-25, 07:37.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Vet många flugfiskare som föredrar bara 2 delade spön. Det med 4 delade är en trend som just nu sveper över flugfisket. Sen håller ett flugspö oftast en klart bättre kvalitet än vanliga haspel och spinnspön. Kräver helt enkelt mycket mer av ett flugspö än ett spinn. Därför kan man i vissa märken inte bara beställa en ny topp. Den måste slipas in eller hur de gör med nästa del för att få perfekt passning. Men klart. Ett hyfsat spinnspö kostar 2-3000 kr och där ligger många budget spön i flugfisket.
              Nej! Låt spinn och haspelspö vara odelade och max en delning på flugspöna.
              själv letar jag efter ett odelat flugspö till gädda. Ca 8fot #7-9 någon som känner till något?
              Jag som trodde det var något man ville ha på flugspöna och inte var någon direkt trend.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Håller med om att det är brist på flerdelade spö, tror tillverningskostnaden är en bidragande orsak. Måste va betydligt billigare att tillverka ett odelat spö jämfört med ett flerdelat om det flerdelade ska ha hyffsad kvalitet.

                (Finns gott om flerdelade metspö också)
                Många flerdelade ligger ju i det lägre prissegmentet så då måste ju hela pengen gå åt till att bygga holkar.
                Men tycker det fungerar helt okej.

                Dom flerdelade spön jag har fiskat mest med är i ganska spridd prisklass. Ett fladen warbird travel 2-12 gram och ett Ioda 75A4.
                Det största jag fånga fladens-pöt är en havsöring på 40 cm och där kändes det inte som något problem med hållbarhet.
                På Ioda-spöt så har jag fått sätta ordentligt mycket mer press på det. Ett bottennapp som började simma iväg har jag dragit upp med det. Eller det visade sig vara en väldigt stor Dentex som satt bomfast först. Här fick jag bända på rejält vissa gånger för att den inte skulle lyckas simma in under en klippa.

                Kommentera


                • #18
                  Tror det har med efterfrågan att göra, jag reser mycket och vill alltid ha med mig ett par spön.
                  I Japan är fisket i i bergen väldigt populärt så där finns ett stort utbud av fantastiska flerdelade spön.
                  Äger själv ett par olika och kvalitet och hållbarhet är ju fantastiska


                  Anglo & Company
                  Click image for larger version

Name:	imp_4.jpg
Views:	107
Size:	179,2 KB
ID:	2552723


                  Tenryu;
                  Click image for larger version

Name:	RZI50UL-4.jpg?20200424.jpg
Views:	140
Size:	52,1 KB
ID:	2552722

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av UL0.04 Visa inlägg
                    Tror det har med efterfrågan att göra, jag reser mycket och vill alltid ha med mig ett par spön.
                    I Japan är fisket i i bergen väldigt populärt så där finns ett stort utbud av fantastiska flerdelade spön.
                    Äger själv ett par olika och kvalitet och hållbarhet är ju fantastiska

                    Ja precis i Japan har dom fattat grejen. Dom har ett fint utbud av bra och flerdelade spön.

                    Kommentera


                    • #20
                      Duger detta?

                      https://www.rst-fishing.de/shop/1415...tiv-p-130.html

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 329 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X