Ursprungligen postat av Benjamin S
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mina tankegångar kring linval till abborrfiske.
Collapse
X
-
1 Foto
-
Ursprungligen postat av Reekie Visa inläggJag tror mycket väl nylon kan ha sin plats, men mycket beroende på spöets egenskaper.
Jag föredrar långsammare och mer följsam auktion på mina abborrespön till hårdbeten så i de allra flesta fall är flätlina optimalt enligt mig.
Spöt jag använder till jerkbaitfisket är betydligt styvare och snabbare vilket jag upplever ger fler tappade fiskar i kombination med flätlina, därför jag nu söker efter ett alternativ.
Funderar nu på att använda några meter nylon längst ut för att få lite mer stretch men ändå behålla kontakten vid långa kast
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag tror mycket väl nylon kan ha sin plats, men mycket beroende på spöets egenskaper.
Jag föredrar långsammare och mer följsam auktion på mina abborrespön till hårdbeten så i de allra flesta fall är flätlina optimalt enligt mig.
Spöt jag använder till jerkbaitfisket är betydligt styvare och snabbare vilket jag upplever ger fler tappade fiskar i kombination med flätlina, därför jag nu söker efter ett alternativ.
Funderar nu på att använda några meter nylon längst ut för att få lite mer stretch men ändå behålla kontakten vid långa kast
Lämna en kommentar:
-
Jag har ju fiskat nylon i många år nu. Och bara sett fördelar med det. Men fiskar nästan uteslutande från båt. Och står nästan aldrig och kastar långt. Aldrig funnits skäl till det. Korta styva spön och relativt nära är flät inte roligt.
Men om man nu skulle gilla spöna som säljs i Sverige kan flät ibland vara ett måste. Med dess lustiga aktioner.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggdessutom kanske man då på köpet slipper falla för vad reklamnissarna i cykeltröjor i våra svenska fiskeproduktioner försöker lura i oss angående amerikanskt jävla junk...
Frågor på det?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jag tror att många av oss gärna fiskar med långa kast och därmed mycket lina utanför rullen.
Jag använder ganska styva spön med lite högre kastvikt än vad mina beten väger i snitt. Med mycket lina mellan bete och rulle vill jag gärna ha stum flätlina oavsett om jag fiskar djupt eller grunt. Att kroka en fisk med 30 meter stum lina ute går bra... men när betet är 4 meter eller närmare mig vill jag helst inte få ett hugg.
När jag ser på klipp från bassfisket i USA ser dom ut att kasta mycket kortare och täcka vattnet genom ständig förflyttning av båten istället. Vid kortare kast under 15 meter tror jag absolut att flourcarbon eller nylonlina kan ha stora fördelar mot flätlina.
Testa monolinorna på lite kortare avstånd. Om korta kast inte passar fisket man bedriver kan man nog spara både tid och pengar på att fortsätta med flätlina.
En sak till... det är nog många som anser att exempelvis SpiderWire smooth 12 är svindyr med ett pris över 350:- för 150 meter... men att man sen kan lägga hutlösa summor på en mängd andra saker som knappt fyller ett behov för verkligt fiske får mig att fundera...
Vi som flugfiskar köper glatt en lina som kanske är 30 meter för en tusenlapp utan att fundera så mycket över det... en bra lina behövs vid flugfiske helt enkelt.
Tycker man att 150 meter lina som kostar 350:- är dyrt kan man ju dela upp den i tre längder... för det är inte många som verkligen kastar 50 meter. Grunda spolen med nån gammal skitlina. Vänd på dom där 50 metrarna efter halva säsongen. Gör man kan man dela upp priset/6 och varje påspolning kostar en dryg femtiolapp... eller två liter bensin... eller en halv pizza...
Med ovanstående i bakhuvet kanske man då kan kosta på sig en lina som faktiskt är dyr... från japan... eller Saturnus... eller youranus...och att den då svindyra linan faktiskt kanske lever upp till ens förväntningar om hur en bra lina är och ska vara... dessutom kanske man då på köpet slipper falla för vad reklamnissarna i cykeltröjor i våra svenska fiskeproduktioner försöker lura i oss angående amerikanskt jävla junk...
Frågor på det?
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Glömde skriva hur jag upplever berkley fluoroshields övriga egenskaper.
mjukare och mer följsam nylon har jag aldrig upplevt tidigare, stor skillnad mot linorna man använde fram till flätlinans intåg.
Upplevde den väldigt stark och ett besvärligt bottennapp var inga problem att pressa loss.
Däremot var den jobbig bland gräs och näckrosor jämfört med flätlina som bättre skär sönder växter samt att man slipper gummisnods effekten när man ska rycka loss betet.
Ska ge linan några försök till så får jag se om det är något att köra vidare på
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Reekie Visa inläggIdag testade jag att fiska med berkley fluoroshield till jerkbaitfisket efter abborre.
Funkade halvdant, speciellt till beten med större sked som går djupare.
Vid fiske med rappala shadow rap shad deep var det som att dra i en gummisnodd, men gick att få till gången någorlunda på väldigt korta kast.
Ytbeten gick fantastiskt bra och även grundgående jerkbaits gick att få skaplig gång på.
Men känns som jag behöver få tag på en något stummare lina men vill samtidigt ha lite stretch att drilla fisk på.
Tar gärna emot tips på en fluorcarbon med litet linmine.
Alternativt går jag tillbaka till flätlina som TiSo
Lämna en kommentar:
-
Idag testade jag att fiska med berkley fluoroshield till jerkbaitfisket efter abborre.
Funkade halvdant, speciellt till beten med större sked som går djupare.
Vid fiske med rappala shadow rap shad deep var det som att dra i en gummisnodd, men gick att få till gången någorlunda på väldigt korta kast.
Ytbeten gick fantastiskt bra och även grundgående jerkbaits gick att få skaplig gång på.
Men känns som jag behöver få tag på en något stummare lina men vill samtidigt ha lite stretch att drilla fisk på.
Tar gärna emot tips på en fluorcarbon med litet linmine.
Alternativt går jag tillbaka till flätlina som TiSo
Lämna en kommentar:
-
Testade Stroftlinan några timmar idag och det var ingen hit tycker jag. Det var svårt att känna betets gång, inte ens de mest ilskna bladebetena, sådana som får hela spöt att vibrera med flätlina, gav någon vidare känsla förrän man i princip hade vevat hem dem till kajakkanten.
Alla beten jag provade kändes ungefär lika döda att veva hem, ungefär som när man får lite skräp på kroken så att betet bara går rakt fram utan motstånd. Jag fick ingen känsla i fisket och hade svårt att avgöra hur fort betet gick.
Jag tänkte ett tag att det kanske hade med spöt att göra, Veritasspöt är klassat upp till 30 g och kändes lite underklassat, det laddade dåligt på beten under 18 gram vilket jag oftast använder för abborre.
Provade därför att sätta rullen på mitt favorit haspelspö som jag hade tagit med, ett Perchzilla 4-18 g, och hakade på ett 14 grams SG Vib Blade. När jag sätter fast linan i det bakersta hålet på detta bete så känner jag med flätlina betets vibrationer direkt i handen och minsta pet på draget känns direkt. Men med nylonlinan blev det ungefär samma resultat som med Veritasspöt....
En positiv sak med Stroftlinan är dock färgen. Till skillnad mot flätlinor så verkar nylon behålla färgen nycket bättre. Jag kunde inte märka tillstymmelse till att linan färgade av sig så som flätlinor gör (i alla fall de jag har testat) och linan syntes fantastiskt bra. Jag fick känslan av att linan behåller sin gula färg under hela sin livslängd utan att blekna.
Summa summarum: jag fortsätter nog med flätlina...
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 452 visningar
1 gilla