Kass(t)längd med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kass(t)längd med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
    Kolla in den här killen så får ni lite tips

https://www.youtube.com/watch?v=kilQGlvuhYo
    Han kastar även 18-gramsdobb med bland annat black max3 :-) Det går dock inte att kasta sådär med beten vid fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Han kastar även 18-gramsdobb med bland annat black max3
      Länk för bövelen!

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Länk för bövelen!

Kommentera

Det lät nästan som om spollagren glödde där på högvarv...

Kommentera

Han kastar även 18-gramsdobb med bland annat black max3 :-) Det går dock inte att kasta sådär med beten vid fiske
            Så där kastar jag ibland från Väddö, får jag till timingen så fiskar nog betet en stund vid Eckerös västra stränder...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Så där kastar jag ibland från Väddö, får jag till timingen så fiskar nog betet en stund vid Eckerös västra stränder...
              Humor :-)

Kommentera

Vet ni... det är väder för flera tester... och jag har testat lite...

Nu har jag testat att kasta min lilla Tiny Buster JR utan krokar igen... vikten är fortfarande 10 gram eller några tiondelar därunder. Nu har jag testat med Spiderwire 8 i 0.11mm och det är fortfarande ABU Svartzoner och/eller ett rent svartzonker på dryga 7 fot som är klassade mellan 5 - 25 gram.

Jag har kastat en del med en shimano slx dc xt 71hg och den rullen kastar precis som alla andra rullar runt 35-39 meter och det verkar kunna vara lite temperatur och väderberoende. Det där med att kastlängderna varierar med temp och väder har jag noterat även med andra rullar. Igår fick jag även tillfälle att testa en shimano dc xg och då med shimano kairiki g5 0.15mm och även den rullen kastar en tiny buster jr lika kort/långt.

Begränsningen i kastlängder har således i dessa fall inte med rullarna eller dess bromsinställningar att göra utan det är helt klart fysiskt omöjligt att få iväg en liten tiograms Tiny Buster JR längre än så. (nä! Ja har testat med haspelspön också... ända upp till 11')

Jag behöver tips på andra beten (gärna riktiga kastkanoner som typ westins swim fast lättare) där vikten hamnar mellan 12 - 18 gram utan krokar

Min Tiny Buster JR ska återfå sina krokar och kommer en vacker dag fastna i botten på nån trevlig sjö...

Vidare mot nya äventyr!!!
                Senast ändrad av Xerup; 2024-06-07, 16:49.

Kommentera

Vet ni... det är väder för flera tester... och jag har testat lite...

Nu har jag testat att kasta min lilla Tiny Buster JR utan krokar igen... vikten är fortfarande 10 gram eller några tiondelar därunder. Nu har jag testat med Spiderwire 8 i 0.11mm och det är fortfarande ABU Svartzoner och/eller ett rent svartzonker på dryga 7 fot som är klassade mellan 5 - 25 gram.

Jag har kastat en del med en shimano slx dc xt 71hg och den rullen kastar precis som alla andra rullar runt 35-39 meter och det verkar kunna vara lite temperatur och väderberoende. Det där med att kastlängderna varierar med temp och väder har jag noterat även med andra rullar. Igår fick jag även tillfälle att testa en shimano dc xg och då med shimano kairiki g5 0.17mm och även den rullen kastar en tiny buster jr lika kort/långt.

Begränsningen i kastlängder har således i dessa fall inte med rullarna eller dess bromsinställningar att göra utan det är helt klart fysiskt omöjligt att få iväg en liten tiograms Tiny Buster JR längre än så. (nä! Ja har testat med haspelspön också... ända upp till 11')

Jag behöver tips på andra beten (gärna riktiga kastkanoner som typ westins swim fast lättare) där vikten hamnar mellan 12 - 18 gram utan krokar

Min Tiny Buster JR ska återfå sina krokar och kommer en vacker dag fastna i botten på nån trevlig sjö...

Vidare mot nya äventyr!!!
                  Astrovibe 5,5cm - 17g med krok
                  Spro Asp spinner - 18g med krok
                  Rapala Rippin rap 6cm - 14g med krok
                  Valfri popper/walk the dog i lagom vikt.

Trycker man till lite i kastet med dessa så hinner man typ ta en kopp kaffe medan man väntar på att de ska landa.

Kommentera

Med surfcastspö, Amba 6500 och 150 gram sänke kommer jag utan att vara särskilt skicklig ut någonstans mellan 75 och 100 meter. Med mer normal utrustning och bete i 10-25-gramsklassen är jag nöjd om jag klarar 30 m. Det är viktigare att kunna lägga betet där man vill ha det.

Fast det är intressant att läsa om vad som är möjligt och vad folk gör för att kasta långt.

Kommentera

Illex bonnie 95 grym popper som kastar mil
                      megabass vision oneten kastar bra också!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34